Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_17_Impresionismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_17_Impresionismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073."— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_17_Impresionismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

2 Impresionismus

3 Anotace Materiál slouží jako osnova výkladu učitele, podklad k tvorbě zápisků žáka. Motivuje k vlastní výtvarné činnosti inspirované impresionismem. Je zakončen malým testem, správné odpovědi se zabarví modře, špatné červeně. Rozvíjí znalosti z dějin umění na základě prožitku a vlastní tvorby. Podporuje mezipředmětové vztahy (výtvarná výchova, český jazyk a literatura). Je primárně určen pro předmět výtvarná výchova v druhém ročníku a sextě.

4 Podmínky vzniku: Významné vlivy: vědecké bádání v oblasti optiky a barvy vynález barvy v tubě fotografie inspirace japonskými dřevoryty Tvorba za různých světelných podmínek a atmosférických jevů Náměty: Příroda další velmi častý a významný námět - moderní město a společenský život zahrnující prostředí tanečních zábav, kaváren, divadel, koncertů a dalších kulturních akcí V dílech malířek se objevuje hlavně téma domácího života a každodenních intimních rituálů – ženy neměly stejnou svobodu jako muži.

5 Znaky: Zachycení přirozené krásy okolí v danou chvíli Nemalovali v ateliéru, ale venku v přírodě, zahradě, nebo alespoň u otevřeného okna, což jim umožnilo pozorovat přírodu a pokoušet se zachytit hru stínů a slunečního světla Obrazy jsou tvořeny krátkými tahy (resp. doteky) štětcem nemíchanou barvou (především zářivé a jasné barvy) Vzniká strukturní povrch Kompozice díla bývá zjednodušená a inovační; důraz je kladen spíše na celkový efekt než na detaily. Celek díla je možno vnímat až s určitým odstupem.

6 Z historie: Pokouší se zachytit okamžitou atmosféru dané chvíle, neopakovatelné chvíle, okamžik duševního rozpoložení Navazuje na realismus Je reakcí na ateliérovou malbu Pojem odvozen od obrazu Clauda Moneta Impression, soleil levant (Imprese, východ slunce), který byl roku 1874 vystaven na výstavě nezávislých malířů v Paříži Poprvé tento pojem (v hanlivém smyslu) použil kritik Louis Leroy, neboť obraz považoval za nedokončený Prosazení impresionismu ukončilo tradiční akademické umění a nastal rozvoj moderního umění.

7 Joseph Mallord William Turner The Burning of the Houses of Parliament, 16 October 1834

8 Předchůdci William Turner - anglický romantický krajinář, bývá pokládán za předchůdce impresionismu vrátil hodnotu krajinomalbě zachycuje se na zvláštní atmosférické jevy Edouard Manet – 23. ledna 1832 Paříž – 30. dubna 1883 Paříž francouzský malíř - svým dílem vyvolával bouřlivé nesouhlasné reakce nejen u kritiků Celý život toužil po oficiálním uznání, ale jeho obrazy byly v oficiálním Salónu často odmítány

9 Édouard Manet – Snídaně v trávě

10 Édouard Manet - Olympia

11 Claude Monet Claude Oscar Monet (14. listopadu 1840 v Paříži, 5.prosince1926 v Giverny) Začal jako žák ve studiu malíře Boudina Přátelství s Renoirem, Sisleym, Bazillem Proměny za různých světelných podmínek Dojem neklidu a životnosti krajiny Zaznamenává smyslové zážitky a náladu Poslední roky života tráví v Giverny – maluje svou zahradu, kterou sám vytvořil a slavné obrazy leknínů – obrovská plátna netradiční kompozice „nekonečna“

12 EW_c EW_c Video Claude Monet Giverny - lekníny Obrazy

13 Impresse - Východ slunce Japonský můstek - Giverny Ateliér Eduarda Maneta na lodi

14 NEZJIŠTĚNO. WikiPaintings.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Lekníny - Giverny Obraz francouzského impresionistického malíře Clauda Moneta ( ) zobrazující západ slunce za londýnským parlamentem byl v noci na dnešek v newyorském aukčním domě Christie's vydražen za 20,1 milionu dolarů (asi 497 milionů Kč)

15

16 Další představitelé: Auguste Renoir Ve třinácti letech pracuje jako malíř porcelánu Radostné obrazy, často prostředí lidové zábavy, postavy Fréderic Bazille Vystudoval medicínu Velmi finančně i svým přátelstvím pomáhal ostatním V pouhých 29 letech padl v Prusko-rakouské válce Alfred Sisley

17 Další představitelé Edgar Degas Sám se nikdy za impresionistu nepovažoval Soustředil se na malování figur – známé zejména obrazy baletek Přátelství s malířkou Mary Cassatovou Berhe Morisot Uznávaná malířka, někdy i modelka na obrazech ostatních impresionistů Camille Pissarro

18 Určete správná tvrzení: Název směru je odvozen od obrazu Clauda Moneta. Impresionisté pracují často přímo v přírodě. Na svých obrazech zachycují impresionisté často pocity úzkosti a životní tíže. Práce je založena přesných liniích a kresbě. Častým námětem je příroda nebo atmosféra městského života. Umělci zachycují smyslové vjemy. Impresionismus se neuplatnil v literatuře.

19 Náměty k práci: Vyjděte si do přírody s deskami a křídovými nebo olejovými pastely Zaznamenejte přímo v přírodě své dojmy, nechte se inspirovat uměním impresionistů Pokud nemůžete jít ven, namalujte svůj obraz ve třídě u okna, jako to dělali impresionisté Pokuste se o interpretaci svého díla

20

21

22

23 Zdroje KRSCAL. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Monet.jpg NEZJIŠTĚNO. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: g g NEZJIŠTĚNO. William Turner [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZJIŠTĚNO. edouard manet [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZJIŠTĚNO. Claude Monet [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NADAR. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZNÁMÝ. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NATAF, Pierre-Étienne. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZJIŠTĚNO. WikiPaintings.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZJIŠTĚNO. WikiPaintings.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZJIŠTĚNO. WikiPaintings.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

24 Zdroje NEZJIŠTĚNO. WikiPaintings.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZJIŠTĚNO. WikiPaintings.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZJIŠTĚNO. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZJIŠTĚNO. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZJIŠTĚNO. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZJIŠTĚNO. Auguste Renoir [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZJIŠTĚNO. Frédéric Bazille [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZJIŠTĚNO. Edgar Degas [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_17_Impresionismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073."

Podobné prezentace


Reklamy Google