Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_12.2.6 Číslovky 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_12.2.6 Číslovky 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:"— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Číslovky 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál je určen žákům 6. ročníku. Jsou v něm zařazena cvičení k opakování a procvičování druhů číslovek. Podává poučení o psaní víceslovných číslovek. Obsahuje animace.

2 Č ÍSLOVKY 2 Opakování – druhy číslovek Psaní několikačlennných číslovek

3 O PAKUJEME : Druhy číslovek: Základní - určité a neurčitékolik? Řadové - určité a neurčitékolikátý? Druhové - určité a neurčitékolikery? Násobné - určité a neurčitékolikrát? Ptáme se : kolikanásobný?

4 V YHLEDEJTE ČÍSLOVKY. URČETE JEJICH DRUH A PÁD. P OZOR, ČÍSLOVKA SE SPOJUJE S POČÍTANÝM JMÉNEM ! Začalo to u dvou bratrů na malé vesnici. Ten jeden, Marek, měl statek, ovce, krávy, voly, lány, rybníky, husy, kachny, slepice, holuby, prasata, vinice, lesy. Taky měl ženu a dvě děti, ale ty do majetku nepočítal, protože byl držgrešle, kolenovrt a chamtil. Ten druhý, Kouba se jmenoval, měl ženu a moc dětí. A pak už nic. Ženu a děti měl rád, no a měl zdravé ruce, tak pro ně pracoval. Moc toho domů nepřines, a když pak měl dětí už sedm a ruce pořád jen dvě, tak na stole mnoho k večeři nebylo, to vám dá rozum. K obědu vůbec nic.

5 Ř EŠENÍ : ZELENĚ OZNAČENÉ VÝRAZY NEMAJÍ PLATNOST ČÍSLOVKY ! Začalo to u dvou bratrů na malé vesnici. Ten jeden, Marek, měl statek, ovce, krávy, voly, lány, rybníky, husy, kachny, slepice, holuby, prasata, vinice, lesy. Taky měl ženu a dvě děti, ale ty do majetku nepočítal, protože byl držgrešle, kolenovrt a chamtil. Ten druhý, Kouba se jmenoval, měl ženu a moc dětí. A pak už nic. Ženu a děti měl rád, no a měl zdravé ruce, tak pro ně pracoval. Moc toho domů nepřines, a když pak měl dětí už sedm a ruce pořád jen dvě, tak na stole mnoho k večeři nebylo, to vám dá rozum. K obědu vůbec nic.

6 Dvou Jeden Dvě Druhý Moc Sedm Dvě základní určitá2. základníurčitá1. základníurčitá4. řadováurčitá1. základníneurčitá4. základníurčitá4. druhurčitá/neurčitá pád

7 1. O PRAVTE CHYBNĚ POUŽITÉ ČÍSLOVKY 2. VYSVĚTLETE VÝZNAM PŘÍSLOVÍ A RČENÍ 3. URČETE DRUH ČÍSLOVEK Kdo rychle dává, sedmkrát dává. Dvakrát měř, třikrát řež. Řekni mi to mezi dvěma očima. Měří jedním metrem. Desatero řemesel, jedenáctá bída. Kdo šetří, má za čtyři. Jeden za patnáct, třetí za osmnáct.

8 Ř EŠENÍ : Kdo rychle dává, sedmkrát dává. Dvakrát měř, třikrát řež. Řekni mi to mezi dvěma očima. Měří jedním metrem. Desatero řemesel, jedenáctá bída. Kdo šetří, má za čtyři. Jeden za patnáct, třetí za osmnáct. dvacet bez dvou druhý osmnáct tři desátáDevatero dvojím čtyřma jednou dvakrát 18=20-2?

9 Kdo rychle dává, dvakrát (násobná určitá ) dává. Dvakrát (násobná určitá) měř, jednou (násobná určitá) řež. Řekni mi to mezi čtyřma (základní určitá) očima. Měří dvojím (druhová určitá ) metrem. Devatero (druhová určitá) řemesel, desátá (řadová určitá) bída. Kdo šetří, má za tři (základní určitá ). Jeden za osmnáct (základní určitá), druhý (řadová určitá) za dvacet (základní určitá) bez dvou (základní určitá). Řešení - druhy číslovek:

10 P SANÍ NĚKOLIKAČLENNÝCH ČÍSLOVEK : Základní číslovky od 21 do 99 píšeme dvojím způsobem U několikačlenných základních číslovek píšeme každý člen zvlášť

11 21 dvacet jedna jedenadvacet 233dvě stě třicet tři dvě stě třiatřicet 1564 tisíc pět set šedesát čtyři tisíc pět set čtyřiašedesát patnáct set šedesát čtyři patnáct set čtyřiašedesát

12 N APIŠTE ČÍSLOVKY SLOVY. K DE JE TO MOŽNÉ, UŽIJTE RŮZNÉ ZPŮSOBY : čtyřicet pět pětačtyřicet pět set šedesát sedm pět set sedmašedesát osm tisíc devět set třicet jedna osm tisíc devět set jedenatřicet

13 PAMATUJ! Ve výjimečných případech, např. na složenkách, podacím lístku apod. lze z bezpečnostních důvodů psát číselný výraz dohromady, např (Kč): Třitisícedvěstěpadesátdevět

14 Z DROJE : WERICH, Jan. Fimfárum. Praha: Albatros, 2008, ISBN Obrázky z galerie Klipart KRAUSOVÁ, Zdeňka; TERŠOVÁ, Renata. Český jazyk 6. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN


Stáhnout ppt "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_12.2.6 Číslovky 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:"

Podobné prezentace


Reklamy Google