Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektuOP VK 1.5 25549863 Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka TémaFilozofie.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektuOP VK 1.5 25549863 Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka TémaFilozofie."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka TémaFilozofie 20.století (fenomenologie a existencialismus) Ročník4. Jméno autoraBc. Lenka Přichystalová Anotace Prezentace má za úkol přiblížit filozofické myšlení fenomenologie a existencialismu. Datum tvorby

2 filozofický směr 20.století

3  1 z nejvlivnějších filozofických teorií 20. století  Staví se proti vnějškovému popisu skutečnosti  Snaží se zkoumáním jevu dojít k jeho podstatě  Přijímá realitu jako souhrn faktů – fakt není něco, co je prostě dáno, musíme ho sami nějak konstituovat  Než se stane část reality faktem, musí projít našimi zkušenostními akty = část reality nás musí nějak zaujmout (mít pro nás význam)

4  Zakladatel fenomenologie  Německý filozof  Formuluje návrat k věcem samým obnovou přírodní čisté zkušenosti  Každé poznání = věc zkušenosti - není omezena jen na smysly – důležitá je i vnitřní zkušenost

5  Je třeba se zbavit předsudků, „vyzávorkovat“ je – vyřadit je z naší pozornosti = fenomenologická redukce  Je nutno poznávat fenomény  Filozofie je věda o podstatách, ostatní vědy – empirické (vědy o faktech)  Dílo: Ideje k čisté fenomenologii a fenomenologické filozofii

6  Aplikovali fenomenologickou metodu na různé oblasti filozofického zkoumání  Max Scheler (1874 – 1928)  Martin Heidegger (1889 – 1976)  Nicolai Hartmann (1882 – 1950)  Jan Patočka (1907 – 1977)

7 filozofický směr 20.st.

8  Dánský myslitel  Předchůdce existencialismu  Vůle si žádá rozhodnutí: člověk musí volit – je svoboden  Svoboda = úkol, povinnost. Je prokazovaná už tím, že jsme. Je to základní součást naší existence.

9  Každý náš čin = zvláštní rozhodnutí  Nikdy nevíme co se stane, jen si dopředu bláhově promítáme své tužby a představy  Je nám dána předrozumová důvěra v existenci prostoru, do něhož v každém okamžiku vstupujeme a o němž naprosto nic nevíme.  Bez důvěřivosti by nebyla možná existence

10  1 z prvních kritiků odcizení, stádního způsobu života a nezúčastněného prožívání  Cesta k plné existenci – 3 stadia: 1. estetické 2. etické 3. náboženské

11  Filozofický směr 20.st.  Existence jako způsob bytí  Francouzská větev – označení existencialismus  Německá větev – filozofie existence  Zkušenost 1. světové války, kde se člověk stal pouhou ideovou součástkou, rozvoj industriální společnosti ( s jejími negativními důsledky - odcizení, blahobyt…)

12  Lidská existence je vždy individuální, je možností, není uzavřená, je nadána specifickou časovostí ( existence teď) a je vždy existencí ve světě (existence tady) a mezi jinými lidmi ( svoboda jiného je hranicí mé svobody)  Existence je spojena s volbou a odpovědností  Je konečná ( bytí ke smrti)

13  Nositelé naší existence = Dasein (zde-bytí, pobyt) – nemluvil nikde o člověku, člověk je spíše místem, kde se děje událost bytí  Starost = základní existenciál (rys Dasein)  Mít u sebe svou budoucnost znamená vědět o své konečnosti a o své smrti – člověk je bytost směřující ke své smrti  Zdá se, že jsme zastupitelní a nic nemá význam, nemáme potuchy o skutečné váze naší konečnosti a časovosti  Dílo: Bytí a čas

14  Zdůrazňuje mezní životní situaci v níž je člověk konfrontován s otázkou smysluplnosti a nesmysluplnosti ( prožitek smrti blízkého, utrpení, boj a pocity viny)  Existence člověka – 3 složky: Dasein, vědomí a duch, jejich protějškem je svět

15  Člověk dělá sám sebe – existence jako svůj projekt, co teprve budeme  Člověk je odsouzen ke svobodě, volí i tím, že volit odmítne  Je zodpovědný za svou volbu  Svět bez boha- bůh neexistuje  Dílo: Bytí a nicota, Za zavřenými dveřmi

16  Jsme zařazeni do zmatku náhod, které nemůžeme ovlivnit  V ničem není možné nalézt smysl  Naše existence je absurdní  Absurdní nelze změnit, ale lze ji vzdorovat – přistoupíme na její hru  Je zbytečné trápit se beznadějí  Dílo: Cizinec, Mor, Mýtus o Sysifovi, Člověk v revoltě

17  Co je cílem fenomenologie?  Kdo byl zakladatelem fenomenologie?  Co je základní součást lidské existence podle Kierkegaarda?  Stručně charakterizuje existencialismus.  Uveďte alespoň dvě díla Alberta Camuse.

18  BLECHA, Ivan. Filosofie. 4. opr. a rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 279 s. ISBN  DVOŘÁK, Jan, a kol. Odmaturuj ze společenských věd. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2008, 256 s. ISBN  New York World-Telegram and the Sun Newspaper Photograph Collection. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ureau,_faisant_face_%C3%A0_gauche,_cigarette_de_tabagisme.jpg ureau,_faisant_face_%C3%A0_gauche,_cigarette_de_tabagisme.jpg  AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Herbert Wetterauer.. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Neils Christian Kierkegaard. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Arne List. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  User: Pernak. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "Číslo projektuOP VK 1.5 25549863 Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka TémaFilozofie."

Podobné prezentace


Reklamy Google