Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 19_ČR,oblast mírného podnebného pásu Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : prosinec 2011.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 19_ČR,oblast mírného podnebného pásu Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : prosinec 2011."— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 19_ČR,oblast mírného podnebného pásu Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : prosinec 2011

2 Č ESKÁ REPUBLIKA – OBLAST MÍRNÉHO PODNEBNÉHO PÁSU  ČR leží na severní polokouli v oblasti mírného podnebného pásu  podnebí je ovlivněno vzdáleností od moře a nadmořskou výškou krajiny  povrch ČR je členitý, od nížinných rovin až po hory  ČR leží v oblasti přechodu mezi přímořským a vnitrozemským podnebím  v níže položených oblastech převládají lesy listnaté a smíšené, ve výše položených oblastech jehličnaté  rostliny i živočichové jsou přizpůsobeni střídání čtyř ročních období

3 P ŘEČTI SI NÁSLEDUJÍCÍ TEXT A ZAŠKRTNI VŽDY JEDNU Z MOŽNOSTÍ : Česká republika se nachází na severní / jižní polokouli v oblasti tropického / mírného / polárního podnebného pásu. V níže položených oblastech České republiky převládají lesy listnaté / jehličnaté a smíšené, ve výše položených oblastech lesy listnaté/ smíšené / jehličnaté. Podnebí mírného pásu je ovlivněno vzdáleností od moře a slaností vody / vzdáleností od moře a rozdílnou nadmořskou výškou. Česká republika leží v oblasti přímořského podnebí / na přechodu mezi přímořským a vnitrozemským podnebím / v oblasti vnitrozemského podnebí. Počasí je zde velmi proměnlivé.

4 D OPISY Z PŘÍRODY NADEPIŠTE NÁZVEM PATŘIČNÉHO ROČNÍHO OBDOBÍ, V TEXTU VYBERTE JEDNU Z MOŽNOSTÍ Během letních / zimních měsíců, nejteplejších / nejchladnějších měsíců v roce dozrávají plody kvetoucích / nekvetoucích planě rostoucích i kulturních rostlin. Na lukách kvetou léčivé byliny/ pokojové rostliny. Lesy jsou plné šťavnatých lesních plodů / citrusových plodů. Živočichové / rostliny vyvádějí svá mláďata, která se brzy začínají osamostatňovat. LÉTO

5 Před zimou / začátkem jara všechny kvetoucí rostliny odkvetou, vytvoří a uloží si zásobní látky v semenech dozrálých plodů nebo ve svých podzemních částech / v listech. S blížící se zimou / s končící zimou kvetoucí i nekvetoucí rostliny omezují a postupně zastavují vypařování vody, protože v zimě nemohou přijímat dostatek vody ze zamrzlé půdy. Dřeviny stahují mízu do kořenů. Nadzemní dužnaté části rostlin hynou. Na podzim tažní / stálí ptáci odlétají za potravou do teplejších krajů. Býložravci / masožravci v zimě velice obtížně shánějí potravu. Aby zvířata překonala zimní období chladu a nedostatku potravy, přijímají potravu ve zvýšeném množství a vytvářejí si tak tukové zásoby v těle. Většina z živočichů shromažďuje zásoby do svých skrýší, kde přezimují. PODZIM

6 ROZLUŠTĚNÍM PŘESMYČKY DOPLŇ VHODNÉ SLOVO Před zimou rostliny zastavují svůj strů _ _ _ _. Ze zamrzlé země nemohou přijímat dostatečné množství dyvo _ _ _ _. ténaduž _ _ _ _ _ _ _ části rostlin hynou. Rostliny stahují živiny do řekonů _ _ _ _ _ _ a podmníchze _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ částí. Jednoleté ukládají zásobní látky v menechse _ _ _ _ _ _ _ _, u dvouletých a vytrvalých rostlin přezimují přízemní části a podzemní části : kyodden _ _ _ _ _ _ _, zyhlí _ _ _ _ _ a buleci _ _ _ _ _ _. týmnalist _ _ _ _ _ _ _ _ _ stromům opadávají styli _ _ _ _ _. Při prohlížení barevných podzimních listů jste si jistě všimli, že na některých zůstaly zelené skvrny. V místech, kde zůstaly listy zelené, překousaly žilnatinu listu housenky, proto se chlorofyl neměl kudy stáhnout zpět. hliječnaté _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ stromy na zimu neopadávají. Neznamená to,. že by měly jedno jehličí na celý život. Výměnu jehličí nepozorujeme, protože neprobíhá najednou, ale postupně. Každým rokem se obmění jen malá část jehličí.

7 HÁDEJ, KDO JSEM 1. Jsem černobílý pták. Mám vysoké a štíhlé nohy a dlouhý zobák. Žiji v blízkosti rybníků a mokřin. Na jaře po příletu z teplých krajin hnízdím na střechách a osamělých komínech a stromech. Živím se drobnými savci, ještěrkami, žábami, rybami i hmyzem. 2. Patřím k hmyzu. Mám zavalité tělo porostlé hustými černými chlupy. Napříč těla mám žlutooranžové pásy. Konec těla je bílý. Létám s pomocí dvou blanitých křídel. Živím se nektarem na rostlinách s hlubšími kalichy, kam se včely a vosy nedostanou. Své skrýše mám v zemních dutinách, kde žiji v kolonii s ostatními. Jsem motýl. Křídla mám zbarvena hnědočerveně s velkým modrým okem. Na loukách vyhledávám květy rostlin, mízu na poraněném stromě nebo šťávu z přezrálého ovoce. Mým housenkám se daří na kopřivách, které jsou typickou rostlinou na místech bohatých dusíkem. Tato místa jsou vlivem znečištění stále hojnější, proto mě můžete v poslední době v přírodě spatřit velmi často. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Z _ M _ Í B _ _ _ _ _ _ P _ _ Í _ _ _ ČÁP BÍLÝ ČMELÁK ZEMNÍ BABOČKA PAVÍ OKO

8 S E K TERÝMI ŽIVOČICHY SE MŮŽEŠ SETKAT V NAŠÍ PŘÍRODĚ ? liška obecná lední medvěd krtek obecný papoušek káně lesní zajíc polní lev srnec

9 M ETODICKÝ LIST  Tento digitální učební materiál je určen žákům 5. ročníku, předmět Přírodověda, oblast Člověk a příroda, část ČR – oblast mírného podnebného pásu. Je vhodný pro práci s interaktivní tabulí a s popisovačem.  Snímek č.2: stručné zopakování základních znalostí o ČR jako mírném podnebném pásu, mapu ČR je možné využít pro připomenutí nížin, horstev, hlavních řek.  Snímek č.3: žáci si přečtou text a zvolí vždy jednu správnou odpověď, klikem myší se zobrazí správné odpovědi.  Snímek č.4 a 5: zde jsou uvedeny dva dopisy, žáci po přečtení zaškrtnou vhodná slova a na linku napíší, o které roční období se jedná ( klik myší = zobrazení správných odpovědí).  Snímek č.6: vyluštěním přesmyček a zapsáním slov do textu žáci získají další informace na dané téma (kontrolním snímkem je snímek č.10 následující za metodickým listem).  Snímek č.7: zde jsou uvedeny tři texty popisující živočichy žijící v ČR; pomlčky udávají počty písmen ve slovech, klikem myší se opět zobrazí správný výsledek.  Snímek č.8: žáci pojmenují jednotlivé živočichy a označí ty, se kterými se mohou setkat v české přírodě; pro kontrolu opět použijte klik myší.

10 Před zimou rostliny zastavují svůj strů _ _ _ _. Ze zamrzlé země nemohou přijímat dostatečné množství dyvo _ _ _ _. ténaduž _ _ _ _ _ _ _ části rostlin hynou. Rostliny stahují živiny do řekonů _ _ _ _ _ _ a podmníchze _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ částí. Jednoleté ukládají zásobní látky v menechse _ _ _ _ _ _ _ _, u dvouletých a vytrvalých rostlin přezimují přízemní části a podzemní části : kyodden _ _ _ _ _ _ _, zyhlí _ _ _ _ _ a buleci _ _ _ _ _ _. týmnalist _ _ _ _ _ _ _ _ _ stromům opadávají styli _ _ _ _ _. Při prohlížení barevných podzimních listů jste si jistě všimli, že na některých zůstaly zelené skvrny. V místech, kde zůstaly listy zelené, překousaly žilnatinu listu housenky, proto se chlorofyl neměl kudy stáhnout zpět. hliječnaté _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ stromy na zimu neopadávají. Neznamená to,. že by měly jedno jehličí na celý život. Výměnu jehličí nepozorujeme, protože neprobíhá najednou, ale postupně. Každým rokem se obmění jen malá část jehličí. RŮST VODYDUŽNATÉ KOŘENŮ PODZEMNÍCHSEMENECH ODDENKYLISTYCIBULE LISTNATÝMLISTY JEHLIČNATÉ ŘEŠENÍ ÚKOLU NA SNÍMKU Č.6

11 P OUŽITÝ MATERIÁL  Pozadí na snímcích :  Pozadí na snímcích : _b.jpg Hazlov _b.jpg  Snímek č.2 :  Snímek č.2 : mapa republikyhttp://www.fao.org/ag/AGP/AGPC/doc/Counprof/Checkrep/czechfig1.jpg  Snímek č.4 :  Snímek č.4 : isolated-on-the-white-background.jpg jahodyhttp://www.colourbox.com/preview/ wild-strawberries- isolated-on-the-white-background.jpg foxes-300x240.jpghttp://www.jessicacrabtree.com/journal1/wp-content/uploads/2010/08/natgeo_red- foxes-300x240.jpg liška  Snímek č.8 :  Snímek č.8 : RWuen1a65mODvfQp&t=1 liška 2 RWuen1a65mODvfQp&t=1 250px-Rabbit_in_montana.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3b/Rabbit_in_montana.jpg/ 250px-Rabbit_in_montana.jpg zajíc 20/polar-bear-cub.jpghttp://2.bp.blogspot.com/_KpqQ9rqe9aQ/SyYm8_yqCnI/AAAAAAAAFpY/rjIkASiRDG0/s3 20/polar-bear-cub.jpg lední medvěd lev jzeuQE5nl3YSaKFNk75EBvclu0zzlv2hrdxc5http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQltAmMFZw_fJxRKGmvY0- jzeuQE5nl3YSaKFNk75EBvclu0zzlv2hrdxc5 papoušek

12 srnec krtek  Přírodověda 5, učebnice pro 5.ročník základní školy Člověk a jeho svět, Matyášek, Štiková, Trna, nakl. Nová škola 2010  Přírodověda 5, pracovní sešit pro 5.ročník základní školy Člověk a jeho svět, Matyášek, Štiková, Trna, nakl. Nová škola 2010


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 19_ČR,oblast mírného podnebného pásu Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : prosinec 2011."

Podobné prezentace


Reklamy Google