Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Země ZŠ Hejnice M. Hradil. PLANETA ZEMĚ – KOLÉBKA ŽIVOTA (U/4/2) Zkusme najít odpovědi na otázky týkající se naší „modré planety“, o kterých jsme se učili.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Země ZŠ Hejnice M. Hradil. PLANETA ZEMĚ – KOLÉBKA ŽIVOTA (U/4/2) Zkusme najít odpovědi na otázky týkající se naší „modré planety“, o kterých jsme se učili."— Transkript prezentace:

1 Země ZŠ Hejnice M. Hradil

2 PLANETA ZEMĚ – KOLÉBKA ŽIVOTA (U/4/2) Zkusme najít odpovědi na otázky týkající se naší „modré planety“, o kterých jsme se učili v 5. třídě – U/4 Obr.1 ZŠ Hejnice M. Hradil

3 Pohled na modrou planetu. Snímek pořízený z Apolla 17 během cesty na Měsíc, 7. listopadu 1972Apolla 17Měsíc7. listopadu1972 Obr.1 ZŠ Hejnice M. Hradil

4 Země je součástí Sluneční soustavy DC: Kolik má SS planet? Obr.2 ZŠ Hejnice M. Hradil

5 Představa o vzniku SS: z mlhoviny prachu a plynů + gravitační síla z mlhoviny prachu a plynů + gravitační síla jsou přitahována další tělesa jsou přitahována další tělesa vzniká žhavé těleso vzniká žhavé těleso ZŠ Hejnice M. Hradil

6 Pamatujete? Obr.3 ZŠ Hejnice M. Hradil

7 Stavba zemského tělesa? Stavba zemského tělesa? (U/4/2) Stavba zemského tělesa? ZŠ Hejnice M. Hradil

8 Pangea = všechny Země = superkontinent Obr.4 ZŠ Hejnice M. Hradil

9 nejvyšší horaMt. Everest8848 m nejhlubší místo oceánuMariánský příkop10924 m nejhlubší depreseMrtvé moře-400 m největší poušťSahara km 2 největší jezeroKaspické moře km 2 nejhlubší jezeroBajkal1637 m nejdelší řekaAmazonka7025 km nejvyšší vodopádSalto Angel979 m nejvyšší srážkyMt. Waialeale (Havaj)11981 mm nejnižší srážkyDakhla (Egypt)0,5 mm nejvyšší teplotaAl-Azízíyah (Libie)57,8°C nejnižší teplotaVostok (Antarktida)-89,2°C Zemská nej! ZŠ Hejnice M. Hradil

10 Pojmy základního učiva: Kdy vznikla Země ? Čím je tvořena SS? Stavba zemského tělesa? Vysvětli příčinu střídání dne a noci a ročních období. ZŠ Hejnice M. Hradil

11 Pojmy rozšiřujícího učiva: Pangea ? Vyjmenuj planety SS? Vysvětli pojem biologie, botanika, zoologie, ekologie? ZŠ Hejnice M. Hradil

12 Vznik atmosféry. (plynného obalu Země) když byla Země žhavá koule, měla tzv. prvotní atmosféru – chyběl v ní kyslík Kde se vzal???? Produkcí zelených rostlin! Produkcí zelených rostlin! ZŠ Hejnice M. Hradil

13 Atmosféra současnosti: kyslík (oxid)21% kyslík (oxid)21% dusík78% dusík78% oxid uhličitý0,03% oxid uhličitý0,03% ostatní plynyasi 1% ostatní plynyasi 1% Sahá do výšky cca km. ZŠ Hejnice M. Hradil

14 Pojmy základního učiva: Atmosféra Země ? Vyjmenuj složení atmosféry Země? Kdo je producentem kyslíku na planetě Země? Kdo na Zemi kyslík spotřebovává? ZŠ Hejnice M. Hradil

15 Pojmy rozšiřujícího učiva: Popiš vznik atmosféry na Zemi? Uveď % složení atmosféry Země? ZŠ Hejnice M. Hradil

16 Vznik hydrosféry (vodního obalu Země) ZŠ Hejnice M. Hradil

17 Obr.5 ZŠ Hejnice M. Hradil

18 Kde se ta voda na planetě Zemi vzala? Ochlazováním povrchu Země se vodní páry srážely = déšť = praoceány Hydrosféra dnes (2/3): 96 % tvoří oceány a moře sladká voda cca 3 % Probíhá neustálý koloběh vody v přírodě – U/5/3 ZŠ Hejnice M. Hradil

19 Obr.6 ZŠ Hejnice M. Hradil

20 Jak měříme vodu: základní měrnou jednotkou je 1 litr ve vodárenství se voda měří na metry krychlové (kubické), značí se m 3 1 m 3 = 1000 litrů vody Kolik litrů vody jsme spotřebovali ve škole, pokud na faktuře je uvedena spotřeba 33 m 3. Kolik vody spotřebujeme na naše každodenní činnosti: (údaje v litrech) spláchnutí toalety koupel ve vaně sprchování mytí nádobí v myčce praní v pračce mytí rukou3 mytí automobilu200 pití každý den1,5 denně v kuchyni5 - 7 ZŠ Hejnice M. Hradil

21 Příklady specifické spotřeby vody: (v litrech vody na osobu a den) USA300 Vyspělé západoevropské země Česká republika120 Země třetího světa10 Hygienické minimum deklarované Světovou zdravotnickou organizací 100 Neplýtvejte vodou: Kapající kohoutek 4 l / hod Netěsnící WC 80 l / hod Vytékající hadice na zalévání 60 l / hod Kolik vody je třeba k výrobě: 1 litru piva25 l 1 kg papíru300 l 1 kg vlny150 l ZŠ Hejnice M. Hradil

22 Jaký byl vývoj spotřeby vody v ČR: (v litrech vody na osobu a den) 1760 = = = = = = 110 ZŠ Hejnice M. Hradil

23 Pojmy základního učiva: Hydrosféra? Co tvoří hydrosféru Země? Co je to koloběh vody na Zemi? Jak snížíš spotřebu vody ve Vaší domácnosti? Význam vody na Zemi? ZŠ Hejnice M. Hradil

24 Pojmy rozšiřujícího učiva: Vysvětli rozdíl mezi velkým a malým koloběhem vody ? Brakická voda? ZŠ Hejnice M. Hradil

25 Zdroje: Obr.1 Soubor:The Earth seen from Apollo 17.jpg. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, [cit ]. Dostupné z WWW:. Obr.2 Soubor:NovaSlunecniSoustava.jpg. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, [cit ]. Dostupné z WWW:. Obr.3 Soubor:Pr%C5%AF%C5%99ez Zem%C3%AD.png. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, [cit ]. Dostupné z WWW:. Obr.4 Soubor:Pangaea continents.png. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, [cit ]. Dostupné z WWW:. Obr.5 Soubor:Hinomisaki91.JPG. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, [cit ]. Dostupné z WWW:. Obr.6 Soubor:Watercycleczechhigh.jpg. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, [cit ]. Dostupné z WWW:. ZŠ Hejnice M. Hradil


Stáhnout ppt "Země ZŠ Hejnice M. Hradil. PLANETA ZEMĚ – KOLÉBKA ŽIVOTA (U/4/2) Zkusme najít odpovědi na otázky týkající se naší „modré planety“, o kterých jsme se učili."

Podobné prezentace


Reklamy Google