Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_20_Nestejnorodá tělesa v.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_20_Nestejnorodá tělesa v."— Transkript prezentace:

1 Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_20_Nestejnorodá tělesa v kapalině Téma: 10B_Fy 7.roč. Datum ověření: VM ověřen dne v 7.A Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: DUM je určen k výkladu a zápisu učiva, pochopení a procvičení získaných znalostí. Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost

2

3 I tělesa z látek o hustotě větší, než má kapalina, v ní mohou plovat.

4 POKUS c Připravte si tři stejné hliníkové obaly a modelínu. Jeden zmačkejte do „kuličky“ a jeden použijte jako lodičku. Obě tělesa umístěte „na vodu“. Co pozorujete? Lodička plave a kulička klesla ke dnu. Působí na obě tělesa stejně velká gravitační síla? Působí na obě tělesa stejně velká vztlaková síla? Na vodu polož ještě jednu lodičku a umísti do ní modelínu (takové množství, aby se lodička nepotopila). Co pozorujete? Lodička s nákladem je více ponořena.

5 těleso nehomogenní. Lodička je těleso „tvořené“ hliníkovou fólií a vzduchem (je uvnitř uvažované ponořené části), tedy těleso nehomogenní. Tělesa nestejnorodá v kapalině plovou, je-li vztlaková síla při maximálním možném ponoření větší než gravitační síla na ně působící.

6 DOMÁCÍ ÚKOL Vyhledej další příklady nestejnorodých těles, které v kapalině plovou. Jak jsou zařízeny ponorky, aby mohly plout na hladině i pod hladinou moře. Co umožňuje kostnatým rybám stoupat a klesat ve vodě?

7 POKUS Do tří sklenic nalijeme: vodu, slanou vodu a denaturovaný líh. Postupně do sklenic umístíme lodičku s nákladem. a)Zaznamenejte si svá pozorování. b)Vyhledejte v tabulkách hustotu těchto tří kapalin. Voda: ρ = 1000kg/m³, slaná voda: ρ = 1200kg/m³ a denaturovaný líh: ρ = 800kg/m³. V kapalině s menší hustotou je ponoření tělesa větší a naopak v kapalině s hustotou větší se ponoří těleso méně. Využití: hustoměr, měřidlo hustoty kapaliny.

8 PROCVIČENÍ 1.Vysvětli, proč mohou plovat na vodě vodní ptáci. Proč hynou, když při havárii lodě vyteče na vodu ropa? 2.Plavec skočí do vody, voda ho vynese na povrch. Člověk, který se topí, klesá stále do větší hloubky. Vysvětli tento rozdíl. 3.Vysvětli, proč děti, které neumějí ještě plavat, používají kruh. 4.Průměrná hustota lidského těla je: a)při nadechnutí: ρ=945kg/m³, b)při vydechnutí: ρ=1 025kg/m³. Pozoruj vlastní tělo (hrudník), jak se mění při nádechu a výdechu. Vysvětlete, proč se uvedené obě hodnoty hustoty u téhož člověka liší.

9 Použití zdroje: BOHUNĚK, Jiří; KOLÁŘOVÁ, Růžena. Fyzika pro 7. ročník základní školy. Olomouc: Prometheus, spol. s r.o., 2000, ISBN MÍČEK, Arnošt; KROUPA, Roman. Fyzika 2. Brno: Tvořivá škola, 2009, ISBN AUTOR NEUVEDEN. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PISKAČ, Václav. fyzikalnisuplik.websnadno.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: OKTAEDER, Vater. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CHRISTENSEN, Erik. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: rth_SeaPros.jpg AUTOR NEUVEDEN. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázky vlastní tvorby a z galerie Microsoft office. Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost


Stáhnout ppt "Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_20_Nestejnorodá tělesa v."

Podobné prezentace


Reklamy Google