Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace."— Transkript prezentace:

1 Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: dějepis Ověření ve výuce Třída:Datum: DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ondřej Pilař. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

2 TÉMA: Česká renesance a kultura na dvoře Rudolfa II. PŘEDMĚT: dějepis, společenskovědní seminář KLÍČOVÁ SLOVA: manýrismus letohrádek letohrádek sgrafito sgrafito renesanční zámek renesanční zámek renesanční palác renesanční palác JMÉNO AUTORA: Mgr. Ondřej Pilař

3 Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad renesance a rudolfínského umění v Čechách na vyšším stupni gymnázia. Materiál je určen pro výklad renesance a rudolfínského umění v Čechách na vyšším stupni gymnázia. Část prezentace nabízí rozšiřující učivo k danému tématu. Část prezentace nabízí rozšiřující učivo k danému tématu.

4 Periodizace renesance v Čechách Raná renesance Raná renesance jagellonské období jagellonské období 1490– –1526 pronikání pouze dílčích renesančních prvků (okna, portály) pronikání pouze dílčích renesančních prvků (okna, portály) spojení s převládající pozdní gotikou spojení s převládající pozdní gotikou Vrcholná renesance Vrcholná renesance období prvních Habsburků (Ferdinand I., Maxmilián II.) období prvních Habsburků (Ferdinand I., Maxmilián II.) 1526– –1576 vliv italské renesance, působení italských architektů v Čechách vliv italské renesance, působení italských architektů v Čechách Rudolfínské umění Rudolfínské umění 1576– –1620 vytvoření manýristického umění na dvoře Rudolfa II. vytvoření manýristického umění na dvoře Rudolfa II.

5 Raná renesance v Čechách Od roku 1490 pronikání dílčích prvků (okna, portály) a jejich využití na gotických stavbách. Od roku 1490 pronikání dílčích prvků (okna, portály) a jejich využití na gotických stavbách. Vliv Uher, kam se renesance dostává z Itálie díky Matyáši Korvínovi. Vliv Uher, kam se renesance dostává z Itálie díky Matyáši Korvínovi. význam Vladislava Jagellonského a jeho dvora, český i uherský král, spojení obou prostředí význam Vladislava Jagellonského a jeho dvora, český i uherský král, spojení obou prostředí první zakázky na Pražském hradě (okna a portály ve Vladislavském sále) první zakázky na Pražském hradě (okna a portály ve Vladislavském sále) Obr. 26

6 Vrcholná renesance období prvních Habsburků období prvních Habsburků vliv Itálie, působení italských architektů v Čechách – Paolo della Stella, Giovanni Aostalli vliv Itálie, působení italských architektů v Čechách – Paolo della Stella, Giovanni Aostalli teprve v dalších generacích domácí architekti nebo zdomácnělí cizinci – teprve v dalších generacích domácí architekti nebo zdomácnělí cizinci – Bonifác Wolmut Obr. 13

7 Vrcholná renesance Letohrádek královny Anny – Belvedér architektem P. della Stella (dostavěl Bonifác Wolmut) architektem P. della Stella (dostavěl Bonifác Wolmut) stavba Ferdinanda I. pro jeho choť Annu Jagellonskou stavba Ferdinanda I. pro jeho choť Annu Jagellonskou považován za nejčistší renesanční stavbu mimo Itálii považován za nejčistší renesanční stavbu mimo Itálii Obr. 13

8 Vrcholná renesance Letohrádek Hvězda centrální stavba v Praze na Bílé Hoře centrální stavba v Praze na Bílé Hoře zadavatel Ferdinand I. zadavatel Ferdinand I. architektem Wolmut architektem Wolmut Obr. 14

9 Renesanční zámky v Čechách Konec 15. století – v rámci hradních areálů se objevují renesanční budovy či křídla. Konec 15. století – v rámci hradních areálů se objevují renesanční budovy či křídla. rozvoj klasických zámků až v 16. století rozvoj klasických zámků až v 16. století první české renesanční zámky – stavby italských architektů – východiskem tedy spíše italský renesanční palác než klasický francouzský zámek první české renesanční zámky – stavby italských architektů – východiskem tedy spíše italský renesanční palác než klasický francouzský zámek ústup funkce obranné na úkor funkce reprezentační a obytné ústup funkce obranné na úkor funkce reprezentační a obytné

10 Renesanční zámky v Čechách ● orientace stavby dovnitř ● 3 nebo 4 křídla obklopují vnitřní nádvoří. ● arkády či lodžie ● příkré střechy, zdobené komíny Obr. 22

11 Renesanční zámky v Čechách členěné štíty lodžie renesanční okna gotická okna korunní římsa obr. 19

12 Renesanční zámky v Čechách zámek Litomyšl zámek Litomyšl zámek Telč zámek Telč PRÁCE S OBRÁZKEM PRÁCE S OBRÁZKEM Na obrázku zámku Telč dokumentuj základní znaky (arkády, lodžii). Na obrázku zámku Telč dokumentuj základní znaky (arkády, lodžii). Obr. 19 obr. 18

13 Renesanční zámky v Čechách Zámek Český Krumlov Zámek Český Krumlov HISTORICKÁ SOUVISLOST HISTORICKÁ SOUVISLOST Který významný rod sídlil na tomto zámku? Který významný rod sídlil na tomto zámku? Obr. 21 Obr. 20

14 Renesanční zámky v Čechách Jindřichův Hradec Jindřichův Hradec Obr. 22 Obr. 23

15 Renesanční paláce aktivní účast šlechty v politice aktivní účast šlechty v politice snaha být blízko panovníkova dvora a získat vliv snaha být blízko panovníkova dvora a získat vliv snaha v metropoli reprezentovat sebe a svůj rod snaha v metropoli reprezentovat sebe a svůj rod Obr. 15

16 Renesanční paláce inspirace italskými městskými paláci inspirace italskými městskými paláci několik křídel s vnitřním nádvořím několik křídel s vnitřním nádvořím členěné štíty, výrazné římsy, zdobené komíny členěné štíty, výrazné římsy, zdobené komíny typická výzdoba českého paláce – sgrafito typická výzdoba českého paláce – sgrafito viz Schwarzenberský palác viz Schwarzenberský palác Obr. 16 Obr. 15

17 Renesanční paláce sgrafito sgrafito technika výzdoby vnějších stěn paláců i zámků v Čechách technika výzdoby vnějších stěn paláců i zámků v Čechách principem 2 vrstvy omítek, spodní většinou barevná principem 2 vrstvy omítek, spodní většinou barevná Vrchní vrstva se na určitých místech seškrabává. Vrchní vrstva se na určitých místech seškrabává. Obr. 17

18 Měšťanské domy Slavonice > Slavonice > Telč Telč Obr. 24 Obr. 25

19 Rudolfínské umění umění poslední čtvrtiny 16. století umění poslední čtvrtiny 16. století Praha – sídelní město Rudolfa II. Praha – sídelní město Rudolfa II. velký sběratel umění velký sběratel umění shromažďování obrazů, soch, uměleckořemeslných děl, hodin, astronomických přístrojů, přírodnin shromažďování obrazů, soch, uměleckořemeslných děl, hodin, astronomických přístrojů, přírodnin působení řady umělců na jeho dvoře – vytvoření specifické umělecké manýristické školy působení řady umělců na jeho dvoře – vytvoření specifické umělecké manýristické školy Obr. 3

20 Rudolfínské umění Giuseppe Arcimboldo Giuseppe Arcimboldo alegorické portréty složené z rostlin, ovoce, ryb, ptáků, … alegorické portréty složené z rostlin, ovoce, ryb, ptáků, … jeho obrazy – znázornění živlů, ročních období, … jeho obrazy – znázornění živlů, ročních období, … Typický představitel manýrismu – měl svoji manýru, svůj originální styl. Typický představitel manýrismu – měl svoji manýru, svůj originální styl. viz portrét Rudolfa II. viz portrét Rudolfa II. Obr. 1

21 Rudolfínské umění Giuseppe Arcimboldo Giuseppe Arcimboldo PRÁCE S OBRÁZKEM PRÁCE S OBRÁZKEM Jaké roční období představuje tento portrét Rudolfa II.? Jaké roční období představuje tento portrét Rudolfa II.? Obr. 2

22 Rudolfínské umění Bartholomeus Spranger holandský malíř vyškolený v Itálii holandský malíř vyškolený v Itálii témata z antické mytologie i křesťanské oltářní obrazy témata z antické mytologie i křesťanské oltářní obrazy oltářní obraz Epitaf zlatníka Mullera oltářní obraz Epitaf zlatníka Mullera Obr. 6

23 Rudolfínské umění Bartholomeus Spranger Bartholomeus Spranger ukázka tématu z antické kultury ukázka tématu z antické kultury alegorický obraz Triumf Minervy alegorický obraz Triumf Minervy PRÁCE S OBRÁZKEM Co znamená pojem alegorie? Co znamená pojem alegorie? Čeho byla patronkou Minerva? Čeho byla patronkou Minerva? Co tedy vyjadřuje tento obraz? Co tedy vyjadřuje tento obraz? Obr. 7

24 Rudolfínské umění Hans van Aachen Hans van Aachen dvorní malíř a portrétista Rudolfa II. dvorní malíř a portrétista Rudolfa II. portrétování nejen císaře, ale i dalších významných osobností jeho dvora portrétování nejen císaře, ale i dalších významných osobností jeho dvora Portrét císaře Rudolfa II. Portrét císaře Rudolfa II. Obr. 3

25 Rudolfínské umění Hans van Aachen Hans van Aachen alegorický obraz Vítězství Spravedlnosti alegorický obraz Vítězství Spravedlnosti PRÁCE S OBRÁZKEM PRÁCE S OBRÁZKEM Ukaž na obraze postavu Spravedlnosti. Ukaž na obraze postavu Spravedlnosti. Uveď její symboly, vysvětli. Uveď její symboly, vysvětli. Obr. 4

26 Rudolfínské umění Josef Heintz Josef Heintz malíř portrétů, námětů antických i křesťanských malíř portrétů, námětů antických i křesťanských Studoval v Itálii, vytipovával tam umělecké artefakty pro Rudolfovy sbírky. Studoval v Itálii, vytipovával tam umělecké artefakty pro Rudolfovy sbírky. obraz Salome s hlavou Jana Křtitele obraz Salome s hlavou Jana Křtitele Obr. 5

27 Rudolfínské umění Grafika – Egidius Sadeler panoramatické panoramatické pohledy na Prahu pohledy na Prahu rytiny uměleckých rytiny uměleckých děl rudolfínských mistrů, šíření jejich věhlasu po Evropě rytina Prahy rytina Prahy rytina Pražského rytina Pražského hradu roku 1607 Obr. 11 Obr. 12

28 Rudolfínské umění Sochařství – Adrian de Vries Sochařství – Adrian de Vries sochařské portréty císaře, plastiky s mytologickými náměty sochařské portréty císaře, plastiky s mytologickými náměty nejvýznamnější díla – výzdoba zahrady Valdštejnského paláce nejvýznamnější díla – výzdoba zahrady Valdštejnského paláce Obr. 8

29 Rudolfínské umění Adrian de Vries Adrian de Vries sousoší Venuše a Adonis sousoší Venuše a Adonis LITERÁRNÍ SOUVISLOST Stručně převyprávěj příběh těchto postav, pomoz si případně na internetu. Stručně převyprávěj příběh těchto postav, pomoz si případně na internetu. Obr. 9

30 Rudolfínské umění Adrian de Vries Adrian de Vries socha Apollón socha Apollón PRÁCE S OBRÁZKEM PRÁCE S OBRÁZKEM Sochařstvím kterého období se nechával inspirovat autor? Sochařstvím kterého období se nechával inspirovat autor? Jak se nazývá postoj sochy? Jak se nazývá postoj sochy? Obr. 10

31 Rudolfínské umění po smrti Rudolfa část sbírky rozdělena mezi členy habsburského rodu po smrti Rudolfa část sbírky rozdělena mezi členy habsburského rodu hodně artefaktů převezeno především do Vídně hodně artefaktů převezeno především do Vídně 1648 – vpád Švédů do Prahy během 30leté války – odvoz části sbírky do Švédska jako válečná kořist 1648 – vpád Švédů do Prahy během 30leté války – odvoz části sbírky do Švédska jako válečná kořist

32 ZDROJE: ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, ISBN PIJOAN, José. Dějiny umění vyd. Praha: Odeon, PIJOAN, José. Dějiny umění vyd. Praha: Odeon, Obr. 1: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 1: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 2: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 2: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 3: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 3: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 4: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 4: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 5: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 5: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: _Salome_mit_dem_Haupt_Johannes_des_T%C3%A4ufers_-_ _.jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Heintz,_Joseph_- _Salome_mit_dem_Haupt_Johannes_des_T%C3%A4ufers_-_ _.jpg Obr. 6: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 6: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: _Epitaph_of_Goldsmith_Nicolas_M%C3%BCller_of_Prague_-_Google_Art_Project.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bartholomaeus_Spranger_- _Epitaph_of_Goldsmith_Nicolas_M%C3%BCller_of_Prague_-_Google_Art_Project.jpg

33 Obr. 7: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 8: Vaclav Groulík[cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 8: Vaclav Groulík. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 9: V. Groulík[cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 9: V. Groulík. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 10: V. Groulík[cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 10: V. Groulík. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 11: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 12: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 13: Rudolf Stricker. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 14: Adam Zivner. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 15: VitVit[cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 15: VitVit. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 16: VitVit. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:

34 Obr. 17: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 18: Ben Skála [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 18: Ben Skála. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 19: Michal Louč. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 20: Norbert Aepli [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 20: Norbert Aepli. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 21: Mark Ahsmann. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 22: Stehule. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 23: Guido Radig. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: mapping).jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jind%C5%99ich%C5%AFv_Hradec_(CZ)_-_Schloss_(tone- mapping).jpg Obr. 24: Wolfgang Sauber. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 25: Hans Weingartz. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 26: Francesco Gasparetti. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 1l_03.jpg?uselang=cshttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pra%C5%BEsk%C3%BD_hrad,_Vladislavsk%C3%BD_s%C3%A 1l_03.jpg?uselang=cs


Stáhnout ppt "Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace."

Podobné prezentace


Reklamy Google