Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: VY_32_INOVACE_13-08_Původ a vývin člověka, lidská plemena Autor:Mgr. Věra Vlková Ročník:8. Datum vytvoření:

2 Vzdělávací oblast:Člověk a jeho svět Tematická oblast:Přírodopis pro 8. a 9. třídu Předmět:Přírodopis Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Žáci se seznamují původem a vývinem člověka, s jednotlivými fázemi vývoje. Také se dozvídají o lidských plemenech a antropologických typech člověka. Klíčová slova:Australopithecus, homo habilis, homo erectus, neandrtálec, kromaňonec, homo sapiens sapiens, lidská plemena, antropologie, bílé plemeno, žlutohnědé plemeno, černé plemeno Druh učebního materiálu:prezentace

3 Původ a vývoj člověka člověk prošel během své existence vývojovými fázemi – procesem polidštění – hominizací, v tomto procesu došlo postupně k předozadnímu zploštění hrudníku, tím se uvolnily horní končetiny, zlepšila se jejich pohyblivost, uchopovací schopnost a zjemnila se práce prstů na ruce, napřímila se postava, prodloužily se kosti stehenní, na lebce postupně začala převažovat mozková část nad obličejovou, zuby, zejména špičáky, se zmenšily, zjemnil se výraz obličeje během tzv. sapientace probíhaly psychické a sociální změny, došlo k postupnému zvětšování hmotnosti mozku a členitosti mozkové kůry, rozvinuly se rozumové schopnosti a artikulační řeč, pudové vlastnosti se staly uvědomělým jednáním a chováním člověka

4 AUSTRALOPITHECUS měřil cm, vážil kg pohyboval se se po dvou končetinách, chůze těžkopádná, živil se rostlinnou potravou a drobnými živočichy používal kamenné nástroje a zbraně žil v Africe 1

5 HOMO HABILIS – člověk zručný měřil cm, vážil kg měl vzpřímenou postavu, žil v tlupách, sběrač, lovec, vyráběl primitivní nástroje z kamene, byl již schopen si vytvořit jednoduchý přístřešek obýval savany, řídké lesy, skalnatá údolí žil v Africe, Asii a Evropě 2

6 HOMO ERECTUS – člověk vzpřímený měřil cm, vzpřímená postava, kolektivní lov, primitivní řeč, používal oheň, rozvoj mozku a vědomí žil v Africe, Evropě (v Itálii, ve Španělsku, Německu), také v Asii 3

7 NEANDERTÁLEC měřil cm, téměř vzpřímený, robustní typ, masivní lebka, široký plochý nos, chyběl bradový výběžek znal oheň, byl lovcem, sběračem ovoce, žil v tlupách, složitá kultura obýval jeskyně a skalní převisy žil v Africe, Asii a v Evropě jedná se o slepou větev – vymřel před tisíci lety 4

8 KROMAŇONEC – člověk předvěký měřil 165 cm, kočovný způsob života, vyráběl nástroje, zbraně, ozdoby, nádoby, tvořil jeskynní malby a sošky, budoval obydlí, zpracovával různé materiály i kov usedlý způsob života, používal artikulovanou řeč, pohřbíval mrtvé, různé rituály, zemědělec žil v Asii, Africe a v Evropě 5

9 HOMO SAPIENS SAPIENS – člověk současný anatomicky moderní člověk žil v Africe, Austrálii, na Nové Guinei, v Tasmánii a v Evropě u nás se vyskytují četná naleziště žil v rodových společenstvích 6

10 Lidská plemena lidská plemena mají stejný historický původ, liší se od sebe množstvím pigment v kůži, což má vliv na barvu pleti, vlasů, očí, dále se odlišují proporcemi těla, tvarem lebky a dalšími drobnými znaky, např. tvarem očí antropologie rozeznává tři základní lidská plemena: bílé (europoidní), žluté (mongoloidní), které je nejpočetnější, a nejméně zastoupené černé (negroidní) lidská plemena lze dále dělit na antropologické typy podle některých tělesných znaků, jako jsou např. převládající barva kůže, očí, vzrůst aj. český národ se skládá z různých antropologických typů lidí bílého plemene a je výrazně smíšený

11 BÍLÉ PLEMENO zástupci bílého plemene mají mírně vlnité, vlnité až kadeřavé vlasy různých barev a odstínů, vlas vystupuje šikmo z kůže a má oválný průřez barva jejich pleti je světlá až tmavohnědá, mají užší hlavu a střední obličej s výrazným nosem a bradou muži mají hodně vyvinuté ochlupení těla, rostou jim vousy původní je toho plemeno v Evropě a na Blízkém východě, postupně proniklo do všech světadílů 7

12 ŽLUTOHNĚDÉ PLEMENO charakteristické jsou rovné husté a silné vlasy černé až černomodré barvy, vlas vystupuje z kůže kolmo pleť je nažloutlá, světlá až snědá, oči tmavé, oční štěrbiny jsou úzké a šikmé obličej je široký, s výraznými lícními kostmi a středně širokým nosem na těle mají muži řídké ochlupení původní je toto plemeno v Asii, během vývoje z něho vznikly indiáni a Eskymáci se svými specifickými znaky 8

13 ČERNÉ PLEMENO příslušníci černého plemene mají tmavě hnědé až černé kadeřavé i kudrnaté vlasy, u některých skupin se tvoří tzv. pepřový vlas, vlas vyrůstá šikmo z kůže, průřez vlasem je zploštělý ovál barva pleti je až černá, oči jsou tmavě hnědé a kulaté, typický je široký obličej s širokým plochým nosem a masivními rty tělo má řídké ochlupení původní oblastí jsou Afrika, Austrálie a některé oblasti Asie a přilehlých ostrovů, násilím bylo rozšířeno po celém světě 9

14 Opakování Charakterizujte druhový vývoj člověka a jeho jednotlivé fáze. Ke kterým význačným změnám došlo ve vývoji člověka? Uveďte, co je výsledkem hominizace a sapientace. Která základní lidská plemena znáte? Uveďte typické znaky jednotlivých lidských plemen.

15 Použité zdroje: 1.A.afarensis. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006 [cit ]. Dostupné z: 2.Homo habilis. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit ]. Dostupné z: 3.Homo erectus. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit ]. Dostupné z: 4.Neandertal adam ve kadın modeli, Almanya. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2012 [cit ]. Dostupné z:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Neandertal_adam_ve_kad%C4%B1n_modeli,_Almanya.pnghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Neandertal_adam_ve_kad%C4%B1n_modeli,_Almanya.png 5.Cro-Magnon. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit ]. Dostupné z: 6.Anterior view of human female and male, without labels. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2013 [cit ]. Dostupné z:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anterior_view_of_human_female_and_male,_without_labels.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anterior_view_of_human_female_and_male,_without_labels.jpg 7.Edyta Herbuś by Foksal. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2008 [cit ]. Dostupné z: 8.Children in Middle Vietnam. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006 [cit ]. Dostupné z: 9.Kenyan man 2. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [cit ]. Dostupné z:


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky."

Podobné prezentace


Reklamy Google