Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zkušenosti s transformací sociálních služeb ve Finsku Kirsi Konola, KVPS& EASPD Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – 15. 2. 2013, Praha.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zkušenosti s transformací sociálních služeb ve Finsku Kirsi Konola, KVPS& EASPD Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – 15. 2. 2013, Praha."— Transkript prezentace:

1 Zkušenosti s transformací sociálních služeb ve Finsku Kirsi Konola, KVPS& EASPD Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – 15. 2. 2013, Praha

2 Petra Tiihonen 2012 SOUČASNÁ SITUACE VE FINSKU V institucích žije přibližně 1900 lidí s mentálním postižením Nejtypičtějším uspořádáním je skupinové bydlení V institucích se nachází i řada dětí v respitní péči (v roce 2011 jich bylo přibližně 2 500) Máme k dispozici individuální a vysoce kvalitní služby, ale i celou řadu problémů (zeměpisné podmínky, hospodaření obcí, zadávání veřejných zakázek, demografické změny) 2

3 Petra Tiihonen 2012 PROCES DI VE FINSKU Program pro organizaci bydlení a souvisejících služeb pro osoby s mentálním a vývojovým postižením v období let 2010-2015 Cílem programu bydlení je umožnit individuální bydlení osob s mentálním postižením v běžných životních podmínkách a tím posílit jejich sociální začlenění a rovné zacházení s nimi v komunitách i ve společnosti. Rozvojové cíle týkající se právních předpisů v oblasti zdravotního postižení v souladu s vládním programem, s pokyny finského programu politiky v oblasti zdravotního postižení a a Úmluvou OSN o právech osob se zdravotním postižením uvádějí, že kvalitní bydlení je důležitým základem pro samostatný život a sociální začlenění. 3

4 Petra Tiihonen 2012 PROCES DI VE FINSKU Cílem programu bydlení pro osoby s mentálním postižením je umožnit osobám přecházejícím z institucí a dětských domovů individuální bydlení v přístupných a funkčních bytech v běžných životních podmínkách. Zároveň bude systematicky a řízeně snižována kapacita ústavů pro osoby s mentálním a vývojovým postižením. Rozvoj jednotlivých služeb, které naplňují potřeby osob se zdravotním postižením. 4

5 Petra Tiihonen 2012 Hlavní zásady Národního plánu Individuální pojetí služeb ve všech fázích celého procesu, přičemž plánování a poskytování služeb zohledňuje potřeby a přání jednotlivých osob Respektování práv uživatelů služeb a jejich zapojení do rozhodovacího procesu Vytváření nových modelů organizace podpory souběžně s uzavíráním institucí Dostatečný počet kvalitně vyškoleného personálu, jehož snahou je pracovat v souladu se společnými hodnotami

6 Petra Tiihonen 2012 Klíčové prvky tohoto procesu Život v běžných obytných oblastech, nikoli v institucích Různé možnosti bydlení Stop životu v komplexech pro různé skupiny lidí, kteří potřebují zvláštní podporu Stop velkým bytovým jednotkám Podpora procesu přechodu Důraz není kladen na deinstitucionalizaci, ale na vývoj nových řešení Služby vytvořené na míru, které splňují potřeby lidí

7 Petra Tiihonen 2012 Národní plán a usnesení Národní plán a usnesení byly zveřejněny v březnu 2012 Hlavní principy a oblasti činnosti: sebeurčení práva dětí a služby poskytované dětem (Close the front door - Zavírej vrátka) uzavírání institucí školení zaměstnanců

8 Petra Tiihonen 2012 Příležitosti Silný mezinárodní právní rámec (Úmluva OSN) a závazek na úrovni EU (Společné evropské zásady přechodu od institucionální ke komunitní péči) a praktický mechanismus řízení (strukturální fondy) Politický závazek na vnitrostátní úrovni Osvědčené postupy na místní úrovni Kvalitně vzdělaní zaměstnanci 8

9 Petra Tiihonen 2012 Překážky Odpovědnost za realizaci je přenesena na místní úroveň Velké rozdíly mezi jednotlivými částmi země Tradice; nedostatek znalostí na místní úrovni Jaký typ služeb vytváříme? Požadujeme totéž od lidí samotných?  Hrozba vytváření nových a malých institucí: 9

10 Překážka: Spolupráce s rodinami v nejlepším zájmu osob se zdravotním postižením  rodiny je nutné vnímat jako partnery a odborníky Parents have to learn to respect the self- determination of their disabled sons and daughters Rodiče se musí naučit respektovat sebeurčení svých postižených dětí Don’t turn that page, you’ll get a paper cut!Neotáčej tu stránku, mohl by ses říznout o papír!

11 Překážka: Nedostatek sebeurčení lidí s postižením a přístup zaměstnanců 11 Kirsi Konola 2012 Disabled people have had difficulties in deciding about their own lives Lidé s postižením někdy mají problém rozhodovat o vlastním životě This rubber suit will keep you dry in any weatherV tomhle neoprénu budeš pěkně v suchu za každého počasí!

12 Petra Tiihonen 2012 Překážka: Jsou organizace připraveny přijmout lidská práva jako vůdčí princip a pochopit vlastní odpovědnost za jejich prosazování? 12 Kirsi Konola 2012

13 OTÁZKY, KTERÉ JE NUTNO ZODPOVĚDĚT PŘI VYTVÁŘENÍ NOVÝCH KOMUNITNÍCH SLUŽEB

14 Jak mohou služby podporovat individuální životní volby a rovnost? "Všichni jsme si rovni" Protestní pochod organizace pro sebeobhajování Me Itse. 2003. Foto: Teppo Moisio

15 Jak mohou služby podpořit lidi v tom, aby byla dána váha jejich hlasu? Politický hlas: Tommi Kivimäki a Olavi Hietaharju. Foto: Yle & Janne Ruotsalainen

16 Jak mohou služby umožnit plnohodnotné občanství lidem s celou řadou různých potřeb podpory? Ministryně zdravotnictví a sociálních věcí Paula Risikko a předseda výroční konference Tommi Korhonen

17 Jak mohou služby pomoci lidem při vytváření mnoha smysluplných rolí v komunitě? Pertti Kurikan Nimipäivät. Foto: Pekka Elomaa

18 Jak umožnit všem lidem plnohodnotný život v komunitě? Klíčovým faktorem nejsou služby, ale to, co tyto služby umožňují

19 Petra Tiihonen 2012 Závěry DI je dlouhý proces, který je třeba pečlivě naplánovat a realizovat. Je nutné, aby se do něj zapojily všechny zúčastněné strany již od samého počátku. Zásadní význam má spolupráce se zaměstnanci při řízení těchto změn; zaměstnance budeme potřebovat i v nových službách, ale musí si osvojit nové způsoby práce i myšlení Naším cílem není uzavírat instituce, ale umožnit kvalitní život a poskytovat kvalitní služby v komunitě lidem s postižením i jejich rodinám. 19

20 Děkuji za pozornost. Kirsi Konola Kirsi.konola@kvps.fi +358 207 713 558 Národní centrum podpory transformace sociálních služeb 3P Consulting, s. r. o., Římská 12, Praha 2 Součást individuálního projektu MPSV Podpora transformace sociálních služeb. www.trass.cz www.facebook.com/trass.cz


Stáhnout ppt "Zkušenosti s transformací sociálních služeb ve Finsku Kirsi Konola, KVPS& EASPD Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – 15. 2. 2013, Praha."

Podobné prezentace


Reklamy Google