Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2511 Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2511 Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:"— Transkript prezentace:

1 Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2511 Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity: V/ 2 Sada: VY_ 5 2_INOVACE_PŘSLP1/31 Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žáci 2. stupně základní školy Typická věková skupina: 11 až 12 Předmět: přírodopis Ročník: 6.

2 Anotace: Tento učební materiál slouží k opakování učiva formou hry, kdy si žáci vytvoří skupiny, které se snaží zodpovědět co nejvíce otázek, za které získávají body. Klíčová slova: žahavci, ploštěnci, měkkýši, hlísti, kroužkovci, pavoukovci, korýši, hmyz Speciální vzdělávací potřeby: interaktivní tabule Datum: 25.11.2011 Autor: Autorem tohoto materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Lenka Pokorná

3 Z DROJE : Otakárek fenyklový JAMES K.LINDSEY. http://cs.wikipedia.org/ [online]. [cit. 12.9.2011]. Dostupný na WWW:.

4 OPAKOVÁNÍ 2

5 Žahavci Ploštěnci a hlísti MěkkýšiKroužkovci Pavoukovci A korýši Hmyz 500 1000 2000 3000 5000 8000 500 1000 2000 3000 5000 8000 500 1000 2000 3000 5000 8000 500 1000 2000 3000 5000 8000 500 2000 1000 3000 5000 8000 500 1000 5000 3000 2000 8000

6 ŽAHAVCI - 500 Který žahavec se nejčastěji vyskytuje ve sladké vodě? nezmar obecný

7 ŽAHAVCI - 1000 Z čeho jsou tvořeny korálové útesy a ostrovy? Z vápenatých schránek odumřelých korálů

8 ŽAHAVCI - 2000 Co je to regenerace? Obnovovací schopnost. Nahrazení ztracených částí těla.

9 ŽAHAVCI - 3000 Co je to láčka? trávicí dutina

10 ŽAHAVCI - 5000 Jak se liší způsob rozmnožovaní nezmara obecného na jaře a na podzim? Na jaře nepohlavní rozmnožování – pučení Na podzim pohlavní - hermafrodit

11 ŽAHAVCI - 8000 Vysvětli rozdíl mezi polypem a medúzou. Polyp – přisedlá forma žahavce Medúza – pohyblivá forma žahavce

12 P LOŠTĚNCI A HLÍSTI - 500 Vysvětli pojem mezihostitel. Je to organizmus, ve kterém se po určitou dobu vyvíjí jiný organizmus.

13 P LOŠTĚNCI A HLÍSTI - 1000 Jak se může člověk nakazit tasemnicí, roupem a škrkavkou? Tasemnice – špatně tepelně upravené maso, špatná kontrola masa Roup – nedodržováním osobní hygieny Škrkavka – nedostatečně umyté ovoce a zelenina

14 P LOŠTĚNCI A HLÍSTI - 2000 Kteří hlísti jsou parazité člověka? (2 příklady) Roup dětský, škrkavka dětská, svalovec stočený

15 P LOŠTĚNCI A HLÍSTI - 3000 Kde žije v hostiteli tasemnice dlouhočlenná, škrkavka dětská a roup dětský? Tasemnice – tenké střevo Škrkavka – tenké střevo Roup – tlusté střevo

16 P LOŠTĚNCI A HLÍSTI - 5000 Jak je tasemnice přizpůsobena cizopasnému způsobu života? (3 příklady) 1.Nemá vlastní trávicí soustavu – potravu přijímá celým povrchem těla 2.Nemá vlastní dýchací s. – nepotřebuje vzdušný kyslík 3.Nemá vlastní cévní s. 4.Nemá vlastní smyslovou s. 5.Nadměrně vyvinutí rozmnožovací ústrojí – nachází se v každém článku

17 P LOŠTĚNCI A HLÍSTI - 8000 Porovnej tělo ploštěnců a hlístů. Ploštěnci – ploché, článkované tělo, hermafrodit Hlísti – kruhovité, nečlánkované tělo, oddělené pohlaví

18 MĚKKÝŠI - 500 Vysvětli pojem obojetník. Jeden jedinec má samčí i samičí pohlavní orgány

19 MĚKKÝŠI - 1000 Jaký je rozdíl mezi ulitou a lasturou? Ulita – celistvá schránka Lastura – dvoudílná schránka

20 MĚKKÝŠI - 2000 Co je to sépiová kost? Zbytek schránky z uhličitanu vápenatého, který tvoří oporu těla.

21 MĚKKÝŠI - 3000 Proč jsou hlavonožci nejdokonalejší měkkýši? Nejlépe vyvinutá nervová soustava a smyslové ústrojí. Stavba očí se podobá obratlovcům. Srdce je rozděleno na dvě síně a jednu komoru.

22 MĚKKÝŠI - 5000 Který plž dýchá žábrami? Bahenka živorodá

23 MĚKKÝŠI - 8000 Vyjmenuj 3 rozdíly mezi hlemýžděm zahradní a škeblí rybničnou. 1.Hlemýžď – tělo tvoří hlava, svalnatá noha, útrobní vak Škeble – hlava chybí 2.Hlemýžď - obojetník Škeble oddělené - pohlaví 3.Hlemýžď – ulita Škeble – lastura 4.Hlemýžď – strouhá rostliny drsným jazykem Škeble – mikroskopická potrava 5.Hlemýžď – vývin přímý Škeble – vývin nepřímý

24 K ROUŽKOVCI - 500 Jak se nazývá nervová soustava žížaly obecné? žebříčkovitá

25 K ROUŽKOVCI - 1000 Jaký význam mají žížaly v přírodě? a)Provzdušňují půdu b)Pomáhají vytvářet humus – živí se odumřelými částmi rostlin (reducenti)

26 K ROUŽKOVCI - 2000 K čemu slouží opasek žížal a ve které části těla se nachází? Vylučuje sliz, který usnadňuje přenos spermií a kolem vajíček tvoří pružný obal. Nachází se v přední části těla.

27 K ROUŽKOVCI - 3000 Žížaly mají – nemají otevřenou cévní soustavu. Mají – nemají trávicí trubici. Nemají otevřenou cévní soustavu. Mají trávicí trubici.

28 K ROUŽKOVCI - 5000 Zařaď organizmy do skupin. a) Máloštětinatci1) chobotnatka rybí b) Mnohoštětinatci2) nítěnka c) Pijavice 3) žížala 4) nereidka a) 2,3 b) 4 c) 1

29 K ROUŽKOVCI - 8000 Čím se liší tělo pijavice od žížaly? Tělo žížaly je na obou koncích zúžené, je tvořeno ze stejného počtu článků na povrchu i uvnitř. Každý článek je uvnitř oddělen přepážkou. Tělo pijavice je mírně zploštělé na obou koncích zakončeno přísavkami. Počet vnějších článků neodpovídá počtu vnitřních (na povrchu je jich více).

30 PAVOUKOVCI A KORÝŠI - 500 Do kterého kmene pavoukovci a korýši patří? Členovci

31 PAVOUKOVCI A KORÝŠI - 1000 Jakým způsobem probíhá u pavouků trávení? Mimotělní trávení – pavouk svou kořist napustí trávicími šťávami a částečně rozloženou vysaje.

32 PAVOUKOVCI A KORÝŠI - 2000 Který z pavouků žije pod vodou a jak je tomu přizpůsoben? Vodouch stříbřitý - ve vodě má pavučinu ve tvaru zvonu, ve které má zásobárnu vzduchu. Pomocí chloupků na zadečku si neustále vzduch doplňuje.

33 PAVOUKOVCI A KORÝŠI - 3000 Proč není zařazen sekáč mezi pavouky? U sekáče chybí tenká stopka mezi hlavohrudí a zadečkem.

34 PAVOUKOVCI A KORÝŠI - 5000 Jmenuj dva cizopasné pavoukovce a jaká onemocnění způsobují? Klíště obecné – zánět mozkových blan (klíšťová encefalitida), borelióza Zákožka svrabová – svrab Svilušky – sají listy rostlin Varoa včelí – larvy, dospělce včely medonosné

35 PAVOUKOVCI A KORÝŠI - 8000 Která tvrzení o raku říčním jsou pravdivá? a) Je odděleného pohlaví a pohybuje se 4 páry kráčivých končetin. b) Je obojetník s rozptýlenou nervovou soustavou. c) Má vnější kostru z chitinem a uhličitanem vápenatým. d) Má článkovaný zadeček krytý krunýřem. a), c)

36 H MYZ – 500 Jak je rozděleno včelí společenstvo? Matka (královna), trubci (samci), dělnice

37 H MYZ – 1000 Vysvětli rozdíl mezi proměnou dokonalou a nedokonalou. Proměna dokonalá má vývojové stádium kukla.

38 H MYZ – 2000 Když tě bodne komár nebo ovád, byl to samec nebo samice? Samičky, samci se živí nektarem

39 H MYZ – 3000 Proč musí někdy čmeláci zastoupit včely v opylování? Čmeláci mají delší sosák než včely. Čmeláci 11 – 21 mm Včely 6 mm

40 H MYZ – 5000 Náš největší brouk - a proč patří mezi ohrožený druh? Roháč obecný - Larvy se vyvíjejí v trouchnivějícím dubovém dřevě. Vývoj trvá 3- 5 let.

41 H MYZ – 8000 Vyjmenuj 2 zástupce hmyzu, kteří se živí myšicemi. Slunéčko sedmitečné, zlatoočka obecná, pestřenky


Stáhnout ppt "Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2511 Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:"

Podobné prezentace


Reklamy Google