Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2511 Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2511 Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:"— Transkript prezentace:

1 Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity: V/ 2 Sada: VY_ 5 2_INOVACE_PŘSLP1/31 Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žáci 2. stupně základní školy Typická věková skupina: 11 až 12 Předmět: přírodopis Ročník: 6.

2 Anotace: Tento učební materiál slouží k opakování učiva formou hry, kdy si žáci vytvoří skupiny, které se snaží zodpovědět co nejvíce otázek, za které získávají body. Klíčová slova: žahavci, ploštěnci, měkkýši, hlísti, kroužkovci, pavoukovci, korýši, hmyz Speciální vzdělávací potřeby: interaktivní tabule Datum: Autor: Autorem tohoto materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Lenka Pokorná

3 Z DROJE : Otakárek fenyklový JAMES K.LINDSEY. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:.

4 OPAKOVÁNÍ 2

5 Žahavci Ploštěnci a hlísti MěkkýšiKroužkovci Pavoukovci A korýši Hmyz

6 ŽAHAVCI Který žahavec se nejčastěji vyskytuje ve sladké vodě? nezmar obecný

7 ŽAHAVCI Z čeho jsou tvořeny korálové útesy a ostrovy? Z vápenatých schránek odumřelých korálů

8 ŽAHAVCI Co je to regenerace? Obnovovací schopnost. Nahrazení ztracených částí těla.

9 ŽAHAVCI Co je to láčka? trávicí dutina

10 ŽAHAVCI Jak se liší způsob rozmnožovaní nezmara obecného na jaře a na podzim? Na jaře nepohlavní rozmnožování – pučení Na podzim pohlavní - hermafrodit

11 ŽAHAVCI Vysvětli rozdíl mezi polypem a medúzou. Polyp – přisedlá forma žahavce Medúza – pohyblivá forma žahavce

12 P LOŠTĚNCI A HLÍSTI Vysvětli pojem mezihostitel. Je to organizmus, ve kterém se po určitou dobu vyvíjí jiný organizmus.

13 P LOŠTĚNCI A HLÍSTI Jak se může člověk nakazit tasemnicí, roupem a škrkavkou? Tasemnice – špatně tepelně upravené maso, špatná kontrola masa Roup – nedodržováním osobní hygieny Škrkavka – nedostatečně umyté ovoce a zelenina

14 P LOŠTĚNCI A HLÍSTI Kteří hlísti jsou parazité člověka? (2 příklady) Roup dětský, škrkavka dětská, svalovec stočený

15 P LOŠTĚNCI A HLÍSTI Kde žije v hostiteli tasemnice dlouhočlenná, škrkavka dětská a roup dětský? Tasemnice – tenké střevo Škrkavka – tenké střevo Roup – tlusté střevo

16 P LOŠTĚNCI A HLÍSTI Jak je tasemnice přizpůsobena cizopasnému způsobu života? (3 příklady) 1.Nemá vlastní trávicí soustavu – potravu přijímá celým povrchem těla 2.Nemá vlastní dýchací s. – nepotřebuje vzdušný kyslík 3.Nemá vlastní cévní s. 4.Nemá vlastní smyslovou s. 5.Nadměrně vyvinutí rozmnožovací ústrojí – nachází se v každém článku

17 P LOŠTĚNCI A HLÍSTI Porovnej tělo ploštěnců a hlístů. Ploštěnci – ploché, článkované tělo, hermafrodit Hlísti – kruhovité, nečlánkované tělo, oddělené pohlaví

18 MĚKKÝŠI Vysvětli pojem obojetník. Jeden jedinec má samčí i samičí pohlavní orgány

19 MĚKKÝŠI Jaký je rozdíl mezi ulitou a lasturou? Ulita – celistvá schránka Lastura – dvoudílná schránka

20 MĚKKÝŠI Co je to sépiová kost? Zbytek schránky z uhličitanu vápenatého, který tvoří oporu těla.

21 MĚKKÝŠI Proč jsou hlavonožci nejdokonalejší měkkýši? Nejlépe vyvinutá nervová soustava a smyslové ústrojí. Stavba očí se podobá obratlovcům. Srdce je rozděleno na dvě síně a jednu komoru.

22 MĚKKÝŠI Který plž dýchá žábrami? Bahenka živorodá

23 MĚKKÝŠI Vyjmenuj 3 rozdíly mezi hlemýžděm zahradní a škeblí rybničnou. 1.Hlemýžď – tělo tvoří hlava, svalnatá noha, útrobní vak Škeble – hlava chybí 2.Hlemýžď - obojetník Škeble oddělené - pohlaví 3.Hlemýžď – ulita Škeble – lastura 4.Hlemýžď – strouhá rostliny drsným jazykem Škeble – mikroskopická potrava 5.Hlemýžď – vývin přímý Škeble – vývin nepřímý

24 K ROUŽKOVCI Jak se nazývá nervová soustava žížaly obecné? žebříčkovitá

25 K ROUŽKOVCI Jaký význam mají žížaly v přírodě? a)Provzdušňují půdu b)Pomáhají vytvářet humus – živí se odumřelými částmi rostlin (reducenti)

26 K ROUŽKOVCI K čemu slouží opasek žížal a ve které části těla se nachází? Vylučuje sliz, který usnadňuje přenos spermií a kolem vajíček tvoří pružný obal. Nachází se v přední části těla.

27 K ROUŽKOVCI Žížaly mají – nemají otevřenou cévní soustavu. Mají – nemají trávicí trubici. Nemají otevřenou cévní soustavu. Mají trávicí trubici.

28 K ROUŽKOVCI Zařaď organizmy do skupin. a) Máloštětinatci1) chobotnatka rybí b) Mnohoštětinatci2) nítěnka c) Pijavice 3) žížala 4) nereidka a) 2,3 b) 4 c) 1

29 K ROUŽKOVCI Čím se liší tělo pijavice od žížaly? Tělo žížaly je na obou koncích zúžené, je tvořeno ze stejného počtu článků na povrchu i uvnitř. Každý článek je uvnitř oddělen přepážkou. Tělo pijavice je mírně zploštělé na obou koncích zakončeno přísavkami. Počet vnějších článků neodpovídá počtu vnitřních (na povrchu je jich více).

30 PAVOUKOVCI A KORÝŠI Do kterého kmene pavoukovci a korýši patří? Členovci

31 PAVOUKOVCI A KORÝŠI Jakým způsobem probíhá u pavouků trávení? Mimotělní trávení – pavouk svou kořist napustí trávicími šťávami a částečně rozloženou vysaje.

32 PAVOUKOVCI A KORÝŠI Který z pavouků žije pod vodou a jak je tomu přizpůsoben? Vodouch stříbřitý - ve vodě má pavučinu ve tvaru zvonu, ve které má zásobárnu vzduchu. Pomocí chloupků na zadečku si neustále vzduch doplňuje.

33 PAVOUKOVCI A KORÝŠI Proč není zařazen sekáč mezi pavouky? U sekáče chybí tenká stopka mezi hlavohrudí a zadečkem.

34 PAVOUKOVCI A KORÝŠI Jmenuj dva cizopasné pavoukovce a jaká onemocnění způsobují? Klíště obecné – zánět mozkových blan (klíšťová encefalitida), borelióza Zákožka svrabová – svrab Svilušky – sají listy rostlin Varoa včelí – larvy, dospělce včely medonosné

35 PAVOUKOVCI A KORÝŠI Která tvrzení o raku říčním jsou pravdivá? a) Je odděleného pohlaví a pohybuje se 4 páry kráčivých končetin. b) Je obojetník s rozptýlenou nervovou soustavou. c) Má vnější kostru z chitinem a uhličitanem vápenatým. d) Má článkovaný zadeček krytý krunýřem. a), c)

36 H MYZ – 500 Jak je rozděleno včelí společenstvo? Matka (královna), trubci (samci), dělnice

37 H MYZ – 1000 Vysvětli rozdíl mezi proměnou dokonalou a nedokonalou. Proměna dokonalá má vývojové stádium kukla.

38 H MYZ – 2000 Když tě bodne komár nebo ovád, byl to samec nebo samice? Samičky, samci se živí nektarem

39 H MYZ – 3000 Proč musí někdy čmeláci zastoupit včely v opylování? Čmeláci mají delší sosák než včely. Čmeláci 11 – 21 mm Včely 6 mm

40 H MYZ – 5000 Náš největší brouk - a proč patří mezi ohrožený druh? Roháč obecný - Larvy se vyvíjejí v trouchnivějícím dubovém dřevě. Vývoj trvá 3- 5 let.

41 H MYZ – 8000 Vyjmenuj 2 zástupce hmyzu, kteří se živí myšicemi. Slunéčko sedmitečné, zlatoočka obecná, pestřenky


Stáhnout ppt "Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2511 Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:"

Podobné prezentace


Reklamy Google