Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace."— Transkript prezentace:

1 Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: dějepis Ověření ve výuce Třída:Datum: DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ondřej Pilař. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

2 TÉMA: Malířství českého baroka PŘEDMĚT: dějepis, společenskovědní seminář KLÍČOVÁ SLOVA: barokní realismus šerosvit šerosvit kompozice dvou světů kompozice dvou světů freska freska JMÉNO AUTORA: Mgr. Ondřej Pilař

3 Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad barokního malířství v Čechách na vyšším stupni gymnázia. Materiál je určen pro výklad barokního malířství v Čechách na vyšším stupni gymnázia.

4 Periodizace českého baroka Rané baroko Rané baroko 1620 (Bílá Hora) – kolem r. 1700; 1620 (Bílá Hora) – kolem r. 1700; velký vliv a aktivita umělců z ciziny. velký vliv a aktivita umělců z ciziny. Vrcholné baroko Vrcholné baroko 1700–1740; 1700–1740; hlavní roli přejímají domácí umělci; hlavní roli přejímají domácí umělci; období tvorby největších osobností (Braun, Brokof, Santini, K. I. Dientzenhofer, Brandl, Kupecký...). období tvorby největších osobností (Braun, Brokof, Santini, K. I. Dientzenhofer, Brandl, Kupecký...). Pozdní baroko Pozdní baroko po r (nástup Marie Terezie); po r (nástup Marie Terezie); paralelní rozvoj rokoka, dále první prvky klasicismu. paralelní rozvoj rokoka, dále první prvky klasicismu.

5 Společenské předpoklady baroka v Čechách 1620 – porážka na Bílé hoře: 1620 – porážka na Bílé hoře: proces rekatolizace – posílení katolické církve (nositele baroka); proces rekatolizace – posílení katolické církve (nositele baroka); velká aktivita jezuitů – nositelé baroka po celé Evropě i u nás; velká aktivita jezuitů – nositelé baroka po celé Evropě i u nás; příchod nových šlechtických rodů z ciziny a s nimi příchod nových umělců i nových trendů v umění; příchod nových šlechtických rodů z ciziny a s nimi příchod nových umělců i nových trendů v umění; obliba a rozšíření nových kultů spojených s barokem (mariánský, Jan Nepomucký); obliba a rozšíření nových kultů spojených s barokem (mariánský, Jan Nepomucký); rozpad rudolfínského uměleckého okruhu, naopak přejímání vlivů nejprve od Italů (vlaští umělci) a poté vliv Bavorska a Rakouska. rozpad rudolfínského uměleckého okruhu, naopak přejímání vlivů nejprve od Italů (vlaští umělci) a poté vliv Bavorska a Rakouska.

6 Charakter barokního malířství diagonální kompozice; diagonální kompozice; dramatičnost, pohyb; dramatičnost, pohyb; barokní pojetí světla, šerosvit, světlo z jednoho bodu. barokní pojetí světla, šerosvit, světlo z jednoho bodu. Obr. 4

7 Charakter barokního malířství kompozice dvou světů, nebeského a pozemského; kompozice dvou světů, nebeského a pozemského; náboženské náměty, portréty, krajiny, zátiší. náboženské náměty, portréty, krajiny, zátiší. Obr. 6

8 Rané barokní malířství Karel Škréta Karel Škréta malíř barokního realismu; malíř barokního realismu; zároveň vliv Itálie, kde studoval barokní mistry; zároveň vliv Itálie, kde studoval barokní mistry; obraz Narození sv. Václava ze svatováclavského cyklu pro klášter na Zderaze v Praze. obraz Narození sv. Václava ze svatováclavského cyklu pro klášter na Zderaze v Praze. obr. 1

9 Rané barokní malířství Karel Škréta – Narození sv. Václava Karel Škréta – Narození sv. Václava PRÁCE S OBRÁZKEM – Ukaž na obraze některé konkrétní detaily umocňující reálnost scény. Obr. 1

10 Rané barokní malířství Karel Škréta – Podobizna řezače kamenů Karel Škréta – Podobizna řezače kamenů Dionysia Miseroniho a jeho rodiny Dionysia Miseroniho a jeho rodiny skupinový portrét s provázanými postavami a pohledem do dílny. skupinový portrét s provázanými postavami a pohledem do dílny. Obr. 2

11 Rané barokní malířství Karel Škréta Karel Škréta obraz Paris a Helena; obraz Paris a Helena; portrét hraběte Berky z Dubé a hraběnky de Montecuccoli. portrét hraběte Berky z Dubé a hraběnky de Montecuccoli. PRÁCE S OBRÁZKEM Proč se oba portrétovaní stylizovali právě do těchto postav? Co to mělo vyjádřit? Proč se oba portrétovaní stylizovali právě do těchto postav? Co to mělo vyjádřit? Obr. 3

12 Rané barokní malířství Michal Leopold Willmann studoval holandské a vlámské mistry v Nizozemí; studoval holandské a vlámské mistry v Nizozemí; smysl pro dramatické scény plné emocí či drastičnosti; smysl pro dramatické scény plné emocí či drastičnosti; obraz Umučení sv. Vojtěcha. obraz Umučení sv. Vojtěcha. PRÁCE S OBRÁZKEM PRÁCE S OBRÁZKEM Vyznač na obraze diagonální kompozici. Vyznač na obraze diagonální kompozici. Obr. 4

13 Malířství vrcholného baroka Jan Kryštof Liška Jan Kryštof Liška nevlastní syn a žák Willmanna; nevlastní syn a žák Willmanna; po otci převzal smysl pro velké, dramatické scény; po otci převzal smysl pro velké, dramatické scény; zároveň inspirace Škrétovým realismem; zároveň inspirace Škrétovým realismem; obraz Nanebevzetí Panny Marie. obraz Nanebevzetí Panny Marie. PRÁCE S OBRÁZKEM PRÁCE S OBRÁZKEM Dokumentuj na obraze tzv. kompozici dvou světů. Dokumentuj na obraze tzv. kompozici dvou světů. Obr. 5

14 Malířství vrcholného baroka Petr Brandl Petr Brandl typický představitel „domácího“ baroka bez závislosti na cizích vzorech; typický představitel „domácího“ baroka bez závislosti na cizích vzorech; studium v hradní obrazárně v Praze; studium v hradní obrazárně v Praze; obraz Křest Krista. obraz Křest Krista. PRÁCE S OBRÁZKEM PRÁCE S OBRÁZKEM Ukaž na ukázce šerosvit, barokní typ světla, odkud vychází a proč? Ukaž na ukázce šerosvit, barokní typ světla, odkud vychází a proč? Obr. 6

15 Malířství vrcholného baroka Petr Brandl Petr Brandl autor i vynikajícím portrétistou; autor i vynikajícím portrétistou; umění přesně zachytit emoci či charakter zobrazované postavy; umění přesně zachytit emoci či charakter zobrazované postavy; obraz Simeon s Ježíškem. obraz Simeon s Ježíškem. Obr. 7

16 Malířství vrcholného baroka Jan Kupecký Jan Kupecký většinu života tvořil v cizině; většinu života tvořil v cizině; jeden z nejlepších evropských portrétistů své doby; jeden z nejlepších evropských portrétistů své doby; portréty především vyšší společnosti. portréty především vyšší společnosti. Obr. 9

17 Malířství vrcholného baroka Jan Kupecký Jan Kupecký autorství řady autoportrétů, s manželkou, s celou rodinou; autorství řady autoportrétů, s manželkou, s celou rodinou; obraz Vlastní podobizna s chotí. obraz Vlastní podobizna s chotí. Obr. 8

18 Malířství vrcholného baroka Václav Vavřinec Reiner Václav Vavřinec Reiner největší malíř fresek v období českého baroka; největší malíř fresek v období českého baroka; vzorem J. K. Liška a jeho fresky; vzorem J. K. Liška a jeho fresky; fresky v kostele sv. Kateřiny v Praze. fresky v kostele sv. Kateřiny v Praze. Obr. 10

19 Malířství vrcholného baroka Václav Vavřinec Reiner fresky v kostele sv. Františka v Praze. fresky v kostele sv. Františka v Praze. Obr. 11

20 ZDROJE: ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, ISBN Obr. 1: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 1: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: _Narozen%C3%AD_svat%C3%A9ho_V%C3%A1clava.jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Karel_%C5%A0kr%C3%A9ta_- _Narozen%C3%AD_svat%C3%A9ho_V%C3%A1clava.jpg Obr. 2: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 2: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 3: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 3: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 4: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 4: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 5: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 5: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 6: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 6: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 7: Xosema. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 7: Xosema. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: y_Prague.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Simeon_with_the_Infant_Jesus_Brandl_after_1725_National_Galler y_Prague.jpg

21 Obr. 8: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 9: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 10: Anton Fedorenko. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 11: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:


Stáhnout ppt "Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace."

Podobné prezentace


Reklamy Google