Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Anotace : Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. Žák si připomene a prohloubí.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Anotace : Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. Žák si připomene a prohloubí."— Transkript prezentace:

1 Anotace : Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. Žák si připomene a prohloubí znalosti o vlastnostech síly. Žák pochopí, že účinek síly závisí nejen na její velikosti, ale i na směru síly a na jejím působišti. Žák se naučí sílu graficky znázornit. Síla - skládání sil stejného a opačného směru Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 03/2013 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.6.A.18_sila_- _skladani_sil_stejneho_a_opacneho_smeru Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA

2  slon lehce vyvracející stromy a lámající chobotem velké větve-je SILNÝ,  člověk zvedající těžké břemeno-je SILNÝ,  člověk, který roztlačí auto, odstraní překážku-je SILNÝ,  lidé, když v minulosti potřebovali větší sílu, užívali tažných zvířat…

3  odvozená fyzikální veličina,  sílu můžeme měřit,  značka síly – F

4  jednotka síly N [newton ]  jeden newton je přibližně síla, kterou vynaložíme, abychom zvedli stogramové závaží  většími jednotkami jsou: kilonewton 1kN=1 000 N meganewton 1 MN= N  menší používanou jednotkou je: milinewton 1mN= 0,001 N

5  charakterizuje vzájemné působení těles,  síla může těleso deformovat, uvést z klidu do pohybu, zastavit ho, zrychlit, zpomalit, nebo změnit směr pohybu.  všechny tyto účinky síly dělíme do dvou skupin: DEFORMACE, ZMĚNA POHYBU.

6

7 Zapamatujte si: Skládat síly znamená najít jedinou sílu (výslednici), která má stejné účinky.

8

9  Působí-li více sil ve stejném směru, má výslednice týž směr jako působící síly.  Velikost výslednice je rovna SOUČTU velikostí jednotlivých sil. F = F 1 +F 2

10 Zapamatujte si:  Působí-li dvě síly v opačném směru, má výslednice týž směr jako větší síla.  Velikost výslednice je rovna rozdílu velikostí působících sil. F =F 1 –F 2

11 F=F 1 -F 2

12

13 Skládáme-li síly působící ve STEJNÉM směru, výslednice je jejich…………. SOUČTEM.

14 Skládáme-li síly působící v opačném směru, výslednice je jejich………. ROZDÍLEM.

15 A) Výslednice má směr jako VĚTŠÍ SÍLA. B) Výslednice má směr jako MENŠÍ SÍLA.

16 Řepu vytáhli silou 1322 N.

17 Tesař J., Jáchim F., Fyzika 2 pro ZŠ, Fyzikální veličiny a jejich měření, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 7 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus Bohuněk, J., Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 1díl, Prometheus, s.r.o., ISBN galerie office [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ]

18 1. Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. 2. Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. 3. Žák si připomene a prohloubí znalosti o vlastnostech síly. 4. Žák pochopí, že účinek síly závisí nejen na její velikosti, ale i na směru síly a na jejím působišti. 5. Žák se naučí sílu graficky znázornit.


Stáhnout ppt "Anotace : Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. Žák si připomene a prohloubí."

Podobné prezentace


Reklamy Google