Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Gymnázium Jakuba Škody Kvinta B Libor Macháček, Libor Lanč, Jiří Hadwiger, Ondřej Bartók, Tomáš Riedl 25.3.2012.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Gymnázium Jakuba Škody Kvinta B Libor Macháček, Libor Lanč, Jiří Hadwiger, Ondřej Bartók, Tomáš Riedl 25.3.2012."— Transkript prezentace:

1 Gymnázium Jakuba Škody Kvinta B Libor Macháček, Libor Lanč, Jiří Hadwiger, Ondřej Bartók, Tomáš Riedl 25.3.2012

2 Obecně  kotouč s drážkou na obvodu, kterou prochází např. lano nebo řetěz, jenž při průchodu kladkou mění směr síly  spojením několika kladek vznikne kladkostroj  práce vykonaná silou se rovná práci spotřebované břemenem

3 Pevná kladka  druh kladky, kde je upevněné kolečko, a to na ose, kolem které se otáčí  provaz je provlečený přes kladku, na jednom jeho konci je zavěšeno těleso, na druhý konec působí síla člověka nebo stroje  na rozdíl od volné kladky neušetří sílu

4  aby byla pevná kladka v rovnováze, musí na oba konce provazu působit stejně velká síla  výhodou je změna směru síly, např. zvedání břemene se děje taháním provazu směrem dolů, nikoliv nahoru, což může být pohodlnější

5 Volná kladka  druh kladky, kde je upevněný jeden konec provazu, na provaze se pohybuje kolečko, na jehož ose je zavěšeno těleso, na druhý konec provazu působí síla člověka nebo stroje  ušetří asi polovinu síly

6  aby byla volná kladka při zvedání břemene v rovnováze, musí na provaz působit síla o poloviční velikosti, než je tíha břemene a kladky  nevýhodou volné kladky při zvedání je, že je nutné zvedat samotnou kladku a působit směrem vzhůru, stejně jako bez kladky

7 Kladkostroj  jednoduchý stroj, který vznikne spojením pevné kladky a volné kladky, případně více kladek  kombinuje výhody volné kladky - ušetření poloviny síly a pevné kladky - změna směru síly

8  Příklad: těleso o tíze G lze zvednout kladkostrojem s 1 volnou a 1 pevnou kladkou silou asi polovinou síly G směřující dolů  při použití více kladek se potřebná síla F vypočte: F = G / n, kde G je tíha břemene + volných kladek, n je počet provazů, na kterých volné kladky visí

9 Jeřáb  stroj určený k zvedání těžkých břemen pomocí kladnice a háku na laně  druhy jeřábu: lodní jeřáb mostní jeřáb věžový jeřáb kolejový jeřáb člunový jeřáb

10 Historie  první zmínky o kladce pocházejí ze starověkého Egypta z 5. stol. př. n. l.  Archimédés ve 3. stol. př. n. l. vynalezl kladkostroj z jedné pevné kladky a několika volných

11  římský inženýr a architekt Vitrivius v 1. stol. př. n. l. popsal jeřáb, kdy se jednalo o sloup s kladkou, která byla lany udržována v patřičné poloze  složená kladka byla popsána v 1. stol. n. l. Heronem Alexandrijským

12 Příklady využití v historii  padací brána – s pomocí kladky se dala brána rychle otevírat a zavírat, obrana pevností  padací most – stejný princip jako padací brána, obrana pevností

13 pevná kladka volná kladka kladkostroj

14 padací most padací brána

15 Zdroje  www.wikipedia.cz  www.ceskatelevize.cz  www.hradyzamky.cz

16 Děkujeme za pozornost.


Stáhnout ppt "Gymnázium Jakuba Škody Kvinta B Libor Macháček, Libor Lanč, Jiří Hadwiger, Ondřej Bartók, Tomáš Riedl 25.3.2012."

Podobné prezentace


Reklamy Google