Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_15 Název materiálu Pravopis.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_15 Název materiálu Pravopis."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_15 Název materiálu Pravopis skupiny pě, bě/bje, vě/vje, mě/mně AutorMgr. Radka Dušková Tematická oblastČeský jazyk a literatura Tematický okruhMluvnice RočníkSekunda (8. ZŠ) Datum tvorbysrpen 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 P RAVOPIS SKUPINY PĚ, BĚ / BJE, VĚ / VJE, MĚ / MNĚ Mluvnice

3 S KUPINA - PĚ Skupina –pě: - v češtině není předpona, která by končila na –p. - všechna slova se píší bez -j- : např. napětí, spěch, pěkná, pět, poupě, opět...

4 S KUPINA - BJE - 2. Skupina-bje- - ve skupině -bje -se spojuje předpona ob - se slovním kořenem, který začíná na je-, proto píšeme : - např. objezd, objednat, objevit, objemný, objekt, subjektivní... - pokud ale písmem „b“ není součástí předpony, pak píšeme : - např. oběť, oběd, oběh, oběsit, obětavý, oběžník...

5 S KUPINA - VJE - 3. Skupina -vje- - ve skupině -vje- se spojuje předpona v- se slovním kořenem, který začíná na je-, proto píšeme: - např. vjezd, vjet... - pokud ale písmeno „v“ není součástí předpony, pak píšeme : - např. věc, vědět, vědomí, věnovat, věřit, věšák, věšet, větev....

6 S KUPINA MĚ - MNĚ 4. Skupina mě-mně : - při psaní mě-mně se vychází z tvaru přídavného jména či jiného příbuzného slova - např. skrom n ý - skrom n ě význam n ý - význam n ě rozum n ý - rozum n ě jem n ý - jem n ě dom n ívat se-dom n ěnka - např. soukro m ý - soukro m ě zřej m ý - zřej m ě zná m ý - zná m ě samozřej m ý - samozřej m ě

7 P RAVOPIS 5. Pozor na pravopis! a) Slov se základem -um- : umí – umění - umět, ale umný - umně rozum – rozumí - rozuměl, ale rozumný –rozumně – rozumnější b) slov zapomněl, připomněl, vzpomněl, pomněnka... - základem je slovo pomni c) slov, kde v kořeni slova píšeme -mě- : - měsíc, město, měnit, měřit, směna, záměna...

8 P RAVOPIS d) je důležité vycházet u koncovek podstatných jmen z 1. pádu : - např. hymna - v hymně strom - na stromě e) zájmeno já pád mě, mne (jako tě, tebe ) pád (o) mně (jako tobě ) f) slovo tamější - vzniklo přidáním přípony -ější k příslovci tam a užívá se ve významu,, týkající se tamtoho místa"

9 Z DROJE STYBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 8.ročník ZŠ. Dotisk 2. vydání. Praha: SPN, s. ISBN SCHNEIDEROVÁ, Eva. Klíč k češtině aneb Na češtinu od lesa. 1. vydání. Praha: Albatros, s. ISBN


Stáhnout ppt "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_15 Název materiálu Pravopis."

Podobné prezentace


Reklamy Google