Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava."— Transkript prezentace:

1 Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava

2 Ústav pedagogických a psychologických věd Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě Zahraniční náměty předškolního vzdělávání Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. 3. září 2015, Opava

3 » Zahraničí vs. ČR – vyšší variabilita ˃Více institucí předškolního vzdělávání, které jsou „uznány“ +Norsko – barnehager (tzv. obyčejná MŠ – soukromá nebo veřejná); familiebarnehager (rodinná MŠ – max. 5 dětí; s dětmi pracuje asistent pod dohledem kvalifikované učitelky MŠ); Åpne barnehager (otevřená MŠ – obdobné jako předškolní kluby; společně rodiče a děti; s dětmi pracuje kvalifikovaná učitelka MŠ; nejsou celodenní; princip nízkoprahovosti) +Obdobně Dánsko aj.

4 » Zahraničí vs. ČR – vyšší variabilita ˃Decentralizace a větší volnost na lokální a regionální úrovni +Norsko +USA +Německo +Belgie +aj.

5 » Zahraničí vs. ČR – program K-12 ˃„MŠ“ součástí povinné školní docházky – MŠ mají však charakter spíše přípravných tříd ˃Uplatňují USA, VB, Filipíny aj. ˃pro ČR inspirující Filipíny – stále zavádějí uvedený program (s „Pestalozziovským“ kurikulem) – lépe propracované kurikulární dokumenty

6 » Zahraničí vs. ČR – dobrovolnost nebo povinnost ˃Norsko – 97,5 % předškolních dětí účastnících se předškolního vzdělávání (2013) ˃Předškolní vzdělávání dobrovolné ˃Dosaženo vyšší finanční intervencí státu: −finanční −legislativní

7 » Zahraničí vs. ČR – proč právě Norsko? ˃Norsko -7,42 % HDP na vzdělávání (školství), avšak výsledky v mezinárodním srovnání (PISA) stagnují či klesají. ˃Důvod? – zvyšující se procento žáků z rodin migrantů (většinou se sociálním znevýhodněním) – 5,6 % v roce 2003 na 9,4 % v roce 2012. Uvedená skutečnost byla empiricky prokázána. ˃Reakce – priorita předškolního vzdělávání a vzdělávání učitelů (vyšší připravenost na práci s dětmi z různorodého sociálně kulturního prostředí) ˃Vyšší zapojení komunit a rodin do školství

8 » Zahraničí vs. ČR – proč právě Norsko? ˃RVP pro MŠ a „1. stupeň“ ZŠ propojeny ˃Přechod z MŠ do ZŠ je vysokou prioritou Ministerstva školství a výzkumu ˃Od 1. května 2015 zavedeno zvýhodnění pro rodiny s nízkými příjmy – max. 6 % příjmu rodiny zaplatí za MŠ ˃Od 1. srpna 2015 rozšíření určitého počtu hodin v MŠ, které jsou zdarma (pro děti ve věku 4 až 5 let)


Stáhnout ppt "Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava."

Podobné prezentace


Reklamy Google