Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2880.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2880."— Transkript prezentace:

1 NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT NÁZEV A ČÍSLO MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_06_S08-Čj-7 VYTVOŘENO : říjen 2012 AUTOR: Naděžda Rauchová VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura SADA: Český jazyk pro 7. ročník NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Bajka

2 ANOTACE:ANOTACE: ROČNÍK: 7. DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: Prezentace s aktivním doplňováním STUPEŇ A TYP VZDĚLÁVÁNÍ: Základní vzdělávání - druhý stupeň POMŮCKY: Sešit, bajky Ivana Olbrachta CÍL – INOVACE: Podporuje aktivní zopakování,procvičování učiva s využitím interaktivní tabule METODICKÉ POKYNY: Žáci doplňují myšlenkovou mapu. Materiál slouží k aktivní práci s literárním textem, ověření vědomostí a znalostí o literárním útvaru bajka. OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Žák samostatně vyhledává znaky bajky, zná přední české i světové autory bajek.

3 BAJKA LITERÁRNÍ VÝCHOVA PRO 7. ROČNÍK

4 Co si pamatovat o bajce: příběh zvířata lidské vlastnosti alegorie ponaučení krátký veršovaný nebo prozaický příběh v rozsahu pohádky hlavními hrdiny jsou zvířata, ale mohou to být i rostliny nebo lidé hlavní hrdinové (zvířata) představují lidské vlastnosti z bajky vyplývá ponaučení, které můžeme vyjádřit pomocí přísloví nebo rčení jinotaj – skrytý význam

5 Poslechni si následující bajku. Ježek a vlk Na lesní cestě potkal malý ježek vlka. Vlk je už starý, chybí mu několik zubů, kulhá na zadní tlapku a jeho srst už dávno ztratila lesk. „Kam jdeš, vlku?“ ptá se zvesela ježek. „K potoku. Snad se mi podaří ulovit alespoň malou rybku nebo chytit zelenou žabku,“ smutně odpoví vlk. „Proč si nepočkáš na Karkulku, nebo rovnou neběžíš spolknout babičku v chaloupce za lesem?“ vysmívá se ježek. Vlk jenom smutně sklopí oči a neodpovídá. Ježek se začne vychloubat: „To mě má každý rád. Ve škole mě děti malují s jablíčky a hruškami na bodlinách, učí se o mně, jak jsem užitečný a hodný.“ Vlk mlčí. Ví, že má pověst zlého zvířete, které bezdůvodně napadá i bezbranné, včetně lidí. Za nějaký čas se hladový vlk vypraví až k vesnici, aby si ulovil nějakou zaběhlou slípku nebo jehně, které se vzdálilo od stáda. Najednou uslyší zoufalé volání: „Vlku, vlčku, pomoz mi!“ Vlk se rozhlédne a na dvorku první chalupy uvidí železnou klec a v ní naříkajícího ježka. „Proč pláčeš, ježku? Jídla máš kolem sebe dost, červená jablíčka, žluté hruštičky. A za pár dní tě děti určitě pustí.“ „Dost jídla? Ale vlku, já přece jablka ani hrušky nejím! Takhle kdyby byla nějaká žížala, červ nebo kousek syrového masíčka ze slepičky. Za pár dní bude dozajista po mně.“ Vlkovi se ježka zželelo. Máchl tlapkou, převrátil klec a ježka vysvobodil. „Děkuji ti, vlku, do konce života si budu pamatovat, že ………………………………………………..“

6 Otázky k textu: 1.Jaké lidské vlastnosti představují ježek a vlk? 2. Co si bude ježek do konce života pamatovat? Použij české přísloví nebo rčení. 3. Musí bajka končit dobře? 4. Ukonči bajku jinak. ježek – namyšlenost vlk – soucítění, dobrota Pýcha předchází pád. Na každého jednou dojde. Nemusí. Řada bajek končí smutně, tragicky. Vlkovi bylo ježka líto. Ale byl už starý a tak vysoký plot už nemohl přeskočit. Ježek zůstal zavřený v kleci. Zemřel hlady, i když měl kolem sebe ta nejkrásnější jablka a hrušky, které se toho léta urodily. 5. Který konec bys v bajce ponechal a proč?

7 Stejná bajka může mít i veršovanou podobu. Ježek a vlk Šedý vlk se lesem plouží krutý hlad ho týdny …….. Kdyby aspoň rybka byla, nebo žabka, co se ……….. Lehce radí ježek vlku. Bafni v lese na ……….. Ježkovi však rada chybí, když ho děti v listí ……... Jablek, hrušek plnou klec, proč má zemřít …………….? Maso jedí rádi ježci, jsou to přece ………………. Jablka ho nenasytí, červy v kleci těžko …………. Pomoc, pomoc, tence volá, jestlipak vlk hradbu ………... Starý vlk však odvážný je, ježka hbitě ……………. Po pýše že přijde pád, měl by každý dobře ……….. Nejdříve však doplň rýmy. souží skryla znát Karkulku chytí zachraňuje chytí nakonec zdolá masožravci Která podoba bajky se ti líbila víc? Jaký druh rýmu jsi do bajky doplňoval?

8 A teď zase trochu teorie. Protože jsme přečetli už mnoho bajek na 1. stupni a v 6. ročníku, pokus se přiřadit k autorovi bajek zemi, z které pocházel, dobu, v níž žil, název nejznámější bajky. EZOP asi 6. století př. n. l. Řecko – Malá Asie Zajíc a želva O lišce a vráně

9 Jean de La Fontaine 17. století ( ) Francie Vlk a beránek Ivan Andrejevič Krylov Rusko Statečný osel

10 O mudrci Bidpajovi a jeho zvířátkách přepracované indické bajky převyprávěl – Ivan Olbracht 3. století našeho letopočtu Na závěr si jednu bajku z této knihy poslechni. Tvým úkolem je najít jinotaj a vysvětlit ho.

11 Použité materiály: Ilustrace – Texty - vlastní


Stáhnout ppt "NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2880."

Podobné prezentace


Reklamy Google