Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."— Transkript prezentace:

1 Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu Osivo Autor Ing. Jitka Krobová Tematická oblast Pěstování rostlin pro 2. a 3. ročník agropodnikání Ročník Druhý ročník agropodnikání Datum tvorby 1.4.2013 Anotace Žáci si osvojí pojem osivo, seznámí se s vlastnostmi osiva, jako je klíčivost, čistota osiva a HTS. Naučí se také ošetřovat osivo. Metodický pokyn Prezentace na dané téma, podpůrný prostředek pro teoretickou hodinu, která bude obohacena ukázkami osiva

2

3  OSIVO je generativní část rostliny, která dále slouží pro rozmnožování daného druhu, odrůdy  osivo musí splňovat předepsané normy a vlastnosti

4  vyjadřuje záruku, že osivo je tím, za co ho prodejce vydává  příjemce osiva dostává doklad o pravosti druhu, odrůdy  osivo je možné ověřit ve zkušebním zemědělském ústavu (ÚKZÚZ)

5  Původ osiva =označení lokality, kde bylo osivo vyprodukováno  má velký význam pro srovnání výnosů v rozdílných pěstitelských podmínkách

6  vázaná voda v osivu  udává se v %  ověřujeme vlhkoměry OBILNINY 15% OLEJNINY 12% LUSKOVINY 15% ZELENINA 13%

7  hmotnost tisíce semen, vyjadřuje skutečnou hmotnost tisíce semen v gramech, důležitá při výsevu  příklady - pšenice ozimá35-60g - ječmen30-50g - kukuřice180-500g - řepka olejka3,5-5g - mák 0,3-0,6g

8  je hmotnost sto litrů osiva v kilogramech, označuje se také jako hektolitrová hmotnost  příklady- pšenice obecná 84 kg - řepka olejka 65 kg - kukuřice 70 kg

9  je procentický podíl osiva, které zůstane na sítech po jeho prosátí na definovaných sítech  příklady- průměr ok sít: - pšenice 2,2 mm - oves 1,5 mm  osivo nestandartní síty propadne a je vyloučeno

10  vyjadřuje procento čistých semen ve vzorku osiva  za čistá se považují semena schopná tvořit normální klíčky  po oddělení čistých semen zůstanou příměsi, které dělíme na: a) škodlivé – semena plevelů, škůdci apod. b) neškodné – plevy, kamínky, plevy

11  vyjadřuje procento čistých semen, které jsou schopné vytvořit klíčky v předepsaných laboratorních podmínkách  zjišťuje se nakličováním čistých semen na klíčidlech s předepsanou délkou klíčení a teplotou

12  vyjadřuje klíčivost zrn odečtenou v kratším čase, než je předepsán pro stanovení vlastní klíčovosti  například klíčivost pšenice se určí za sedm dní, energie klíčivosti už za čtyři dny  klíčivost se uvádí v %  čím je % vyšší, tím je osivo kvalitnější

13  také energie vzcházivosti  je dána % semen zasetých v laboratorních podmínkách do cihlové drti, písku, nebo perlitu, ve tmě  určuje se u starších osiv pro ověření schopnosti klíčení

14  vyjadřuje % osiva ve vzorku  vzorek obsahuje čistá a klíčivá semena  užitná hodnota osiva má význam při stanovení výsevku  Příklad: U=č.k/100 % čistota osiva 95% klíčivost osiva 88% U=95.88/100=83,60%

15  hmotnost milionu klíčivých semen je podklad pro stanovení výsevku  udává hmotnost v kilogramech, které odpovídá milionu klíčivých semen

16 MKS = HTS.10000/č.k Příklad: osivo pšenice ozimé - čistota 95% - klíčivost 96% - HTS 55g MKS = 55.10000/95.96=54,82 Kg U pšenice sejeme 4 miliony zrn na ha, potom výsevek bude: V= MKS. 4=54,82. 4 = 219 KG/HA

17  POSUZUJE SE SUBJEKTIVNĚ (SMYSLOVĚ)  URČUJEME - BARVU - LESK - VŮNI - CHUŤ - ŠKŮDCE

18 1) Charakterizujte pojem osiva 2) Vyjmenujte vlastnosti osiva 3) Charakterizujte pravost osiva a vysvětlete k čemu slouží 4) Charakterizujte zdravotní stav osiva 5) Vysvětlete pojem HTS a jeho využití

19  Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora  Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.  TEKSL, Milan. Pěstování rostlin: učebnice pro střední zemědělské školy. Vyd. 1. Praha: Credit, 1996. 300 s. ISBN 80-901-6457-9.


Stáhnout ppt "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."

Podobné prezentace


Reklamy Google