Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

JMB113 Úvod do teritoriálních studií 1. Koncepční úvod, měřítko a prostor Vyučující: PhDr. et Mgr. Kryštof Kozák, PhD. pátek, 12:30-13:50, místnost J1031.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "JMB113 Úvod do teritoriálních studií 1. Koncepční úvod, měřítko a prostor Vyučující: PhDr. et Mgr. Kryštof Kozák, PhD. pátek, 12:30-13:50, místnost J1031."— Transkript prezentace:

1 JMB113 Úvod do teritoriálních studií 1. Koncepční úvod, měřítko a prostor Vyučující: PhDr. et Mgr. Kryštof Kozák, PhD. pátek, 12:30-13:50, místnost J1031

2 Anotace kurzu: Kurz seznámí studenty s oborem teritoriální studia, jeho teoretickým a metodologickým vymezením, hlavními problémy, které jsou předmětem akademických diskusí v oboru i možnými tématy pro další výzkum.

3 Cíle kurzu: Seznámit s klíčovými pojmy a koncepty. Vysvětlit studentům specifické rysy práce se zdroji v rámci teritoriálních studií a základní přístupy v metodologii oboru. Vyložit studentům formou aplikačních ukázek, jak a k čemu lze témata z kursu využít při řešení výzkumných problémů.

4 Požadavky ke kontrole plnění studijních povinností: test v polovině semestru (13.11.) -pro test: analýza nedávné události z teritoriálního pohledu závěrečný test kreativní zpracování relevantní výzkumné otázky

5 Písemný test v polovině semestru: 30% Zaměřen na zadané povinné texty a chápání základních konceptů a údajů z přednášek otázky s možnostmi na výběr ano x ne kratší volné odpovědi

6 Písemný test v polovině semestru: 30% analýza významu, kontextu, relevance a souvislostí méně známé mezinárodní události z posledního měsíce podle výběru studenta. Doporučené zdroje: The Economist, The New York Times, Die Zeit, El País, Le Monde (databáze FACTIVA v knihovně Jinonice) za shodné události se odečte 2% za každého, kdo si vybere úplně stejnou událost https://docs.google.com/document/d/1yYEqyl5 hafJ0sYziXXEcZGtEPcdftQLBCKUdD7kcZYU/edit

7 Pozitivní i negativní příklady z minulých let: https://docs.google.com/document/d/1yYEqyl5hafJ0sYziXXEcZGtEPcdftQ LBCKUdD7kcZYU/edit https://docs.google.com/document/d/1yYEqyl5hafJ0sYziXXEcZGtEPcdftQ LBCKUdD7kcZYU/edit https://docs.google.com/document/d/18k6QUtd V1GApcoW02YkK10FLQrZrMvAd_Z62pVpcL- k/edit?usp=sharing

8 Závěrečný písemný test: 50% stejný formát jako test v polovině semestru bude obsahovat látku z celého semestru, ne pouze z poloviny bude obsahovat kreativní zpracování výzkumné otázky z oblasti teritoriálních studií

9 Kreativní zpracování výzkumné otázky: 20% Max. rozsah: 1 A4. V jeho rámci student musí zodpovědět tyto otázky: Jaká je nejvhodnější formulace výzkumné otázky? Proč stojí za to se danou otázkou zabývat? Zabýval se už někdo podobnou otázkou a k čemu eventuelně došel? Jak lze otázku zařadit v rámci teritoriálních studií a dalších oborů?

10 Kreativní zpracování výzkumné otázky: 20% V jeho rámci student musí zodpovědět tyto otázky: Jakým způsobem lze při samotném odpovídání na otázku postupovat? Jaká by mohla být základní navrhovaná osnova práce? Co se můžeme nakonec dozvědět a k čemu to bude v širším smyslu dobré? Jaký obrázek (mapa, graf?) by nejlépe charakterizoval dané výzkumné téma (nejlépe konkrétní příklad)?

11 testy vs. kritické myšlení

12 Koncepční otázky Co jsou to teritoriální studia (area studies)? Proč má smysl teritoriální studia studovat? K čemu jsou vlastně dobré?

13

14

15

16 Koncepční otázky Co jsou to teritoriální studia (area studies)? Proč má smysl teritoriální studia studovat? K čemu jsou vlastně dobré? -problémy v kontextu, souvislostech, prostoru -kontext má mnoho forem (historický, ekonomický, demografický, politický) -široké možnosti aplikace (zahraniční politika, média, obchod, rozvojová pomoc, analýza nejlepších přístupů)

17 Koncepční otázky Jakými otázkami se především zabývají? -témata od energetické bezpečnosti po politické důsledky sociálních sítí -obecné problémy v regionálním kontextu

18 Koncepční otázky Existují díla v antickém světě, která lze označit za předchůdce teritoriálních studií? Xenofon: Anabáze Existují díla ve středověku, která lze označit za předchůdce teritoriálních studií? Marco Polo, Ibrahim Ibn-Jákob

19

20 Akademická celebrita: Charles Montesquieu ( ) Perské listy (Lettres persanes) 1721 O duchu zákonů (De l'Esprit des Lois) klima jako určující faktor sociálního a politického uspořádání

21 Akademická celebrita: Alexis de Tocqueville ( ) Demokracie v Americe, (1835) -nezaujaté analytické pozorování, použitelnost demokratické formy vlády? -porovnání s tehdejší Evropou

22 Koncepční otázky Jakou roli hraje v teritoriálních studiích porovnávání a komparace? - velkou! pravice: LDP vs. Republikáni vs. NSDAP Jak vznikly a jaké jsou důležité milníky v jejich vývoji? - poznání okolního světa klíčové pro bezpečnost, i pro zkoumání vlastní reality

23 Koncepční otázky Jakou hrála ve vývoji teritoriálních studií roli studená válka? -klíčovou, znát nepřítele klíčem k vítězství, George Kennan – sovětolog -konec studené války – diskreditace sovětologů, jak vysvětlit změny? -proč platit odborníky na Vietnam? Polsko?

24 Symbolické tři světy

25 Koncepční otázky Kam by se daly zařadit v kontextu ostatních vědních disciplín? -sociální věda -hybrid -důležitost regionálních specifik vs. univerzalismus

26 Dobré mít na paměti: „If you don’t understand why people are doing certain things, you are the one who is stupid, not the people.” Pozor: Rozumět neznamená nutně schvalovat…

27 Texty na tento víkend: Alexis de Tocqueville: Demokracie v Americe Philosophical Method Of The Americans 01.htm Some Reflections On American Manners 14.htm

28 Akademická zábava na víkend: RSA Animate - Changing Education Paradigms L4U&feature=relmfu

29 Texty na příští hodinu Martin Hollis and Steve Smith: Explaining and Understanding International Relations, Clarendon Paperbacks, Introduction (pp.1-15)

30 Kritické čtení vytištěné, poznámky, podtrhávání neznámé pojmy, slovíčka – ihned vyhledat probrat s někým, zda tomu rozumíme podobně vnitřně polemizovat, kritizovat – souhlasím s každou větou, podepsal bych ji?

31 Problém měřítka The Scale of the Universe (Cary Huang, Michael Huang)

32 Proxemika – blízkost

33 Proxemika Edward T. Hall, 1963 intimate distance for embracing, touching or whispering ( cm, 6-18 inches) personal distance for interactions among good friends ( cm, feet) social distance for interactions among acquaintances ( m, 4-12 ft) public distance used for public speaking (over 3.5 m, 12 ft) - Kulturní rozdíly ve vztahu k prostoru

34

35 Osobní prostor – Biedermayer, symbolické a psychologické souvislosti

36 Osobní prostor: Kuchyň – USA, 1918

37 Bauhaus, Walter Gropius Ludwig Mies van der Rohe Laszlo Moholy-Nagy -Forma následuje účel -Sociálně utopické představy -Sjednocení umění, řemesla a technologie -Organizace a uspořádání prostoru k politickým cílům Design, architektura i urbanismus

38 Osobní prostor – Bauhaus - symbolické a psychologické souvislosti

39 Bauhaus – ulmská stolička

40 Ideologie moderní kuchyně?

41 Teritoriální srovnání: Osobní prostor - Japonsko

42 Komparace: Husákovo 3+1

43 Architektura přelom: novogotika vs. funkcionalismus

44 Architektura přelom historismus vs. funkcionalismus

45 Postmoderní architektura – Jorn Utzon - Sydney

46 Postmoderní architektura – Frank Gehry - Bilbao

47

48 Urbanismus symbolické pojetí města - Naarden

49 Urbanismus - Haussmann -přestavba Paříže – efektivita

50 Arturo Soría y Mata, Madrid, 1882 lineární město podél řeky, jasné pásy funkčně odděleného osídlení

51 Ebenezer Howard - Zelené město (1898)

52 Urbanismus – Le Corbusier

53 Urbanismus – Le Corbusier – Paříž (Voisin)

54 Urbanismus – Brasília Prezident Juscelino Kubitschek Postaveno Oscar Niemayer (veřejné budovy) Lúcio Costa (urbanismus) Roberto Burle Marx (landscaping)

55 Urbanismus – Brasília (letadlo)

56 Urbanismus – Brasília

57

58

59

60

61 Urbanismus – předměstí vs. downtown Pavel Hnilička: Sídelní kaše

62 Favela v Sao Paolu

63 Dharavi – slum v Bombaji cca lidí

64 Dharavi – slum v Bombaji

65 Kibera slum v Nairobi cca lidí

66 Kibera slum v Nairobi

67

68 Nezahaulcoyotl v Mexico City Slumy kolem Mexico City: cca obyvatel

69 Nezahaulcoyotl v Mexico City

70 Největší slumy

71 Urbanismus – rozvoj města

72 Komparace – územní plány (Moskva)

73 Šanghaj – model plánu rozvoje

74 Regiony – další měřítko

75 04/16/12

76 NUTS – regiony v EU

77 Evropa regionů 9/Tabula_2009_Grande.jpg

78 Makroregiony: Střední Evropa?

79 Makroregiony: Východní Evropa?

80 Makroregiony: Severní Amerika?

81 Globální perspektiva?

82


Stáhnout ppt "JMB113 Úvod do teritoriálních studií 1. Koncepční úvod, měřítko a prostor Vyučující: PhDr. et Mgr. Kryštof Kozák, PhD. pátek, 12:30-13:50, místnost J1031."

Podobné prezentace


Reklamy Google