Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/21.1538:III/2 VY_12_INOVACE_04 - 04 ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP (ČaS/I) Téma: Hmyz Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/21.1538:III/2 VY_12_INOVACE_04 - 04 ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP (ČaS/I) Téma: Hmyz Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět."— Transkript prezentace:

1 EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_12_INOVACE_ ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP (ČaS/I) Téma: Hmyz Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Přírodověda Ročník: 4., 5. Jméno autora: Mgr. Kateřina Píšová Vytvořeno dne: Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem

2 Anotace: Žák by měl uvést nejznámější zástupce živočišné říše vyskytující se v nejbližším okolí a popsat jejich základní životní podmínky. Žák by měl znát základní druhy hmyzu vyskytující se u nás a znát o nich základní informace. Podporuje aktivitu žáka, jeho samostatnost a schopnost vyhledávat informace. Metodický popis: Žáci si sami nebo společně s učitelem přečtou základní informace o běžných zástupcích hmyzu žijiících u nás a na závěr zodpoví několik kontrolních otázek k přečtenému textu. Odpovědi mohou být ústní nebo písemné. Klíčová slova: hmyz, užitečný hmyz, obtížný hmyz, škodlivý hmyz Materiál má návaznost na:  učivo přírodovědy 4. a 5. ročníku  pěstitelské práce – škůdci a ochránci zahrady  vycházku do přírody – pozorování hmyzu a poznávání druhů hmyzu  francouzský dokumentární film Microcosmos  český jazyk – O. Sekora: Ferda Mravenec  DUM Hmyz – poznávací test od téže autorky

3

4 Včela medonosná  užitečná – opyluje květy  chová se pro med  od včely se využívá i mateří kašička a propolis – ve zdravotnictví  žije v úlech  rozmnožování včel zajišťuje matka (královna) – klade vajíčka  dělnice – starají se o mladé včely (larvy), o úl a sbírají med  trubec – samec  včelaři se o úly starají, při dlouhé zimě je potřeba včely dokrmovat cukrem, aby nezemřely  včela přezimuje v úlu  při bodnutí žihadlo zůstává v ráně a včela umírá

5 Vosa obecná  černožluté pruhování  užitečná – požírá mrtvé brouky, loví malý hmyz – pro své larvy  živí se nektarem, má ráda sladké šťávy  staví se velká hnízda – „báně“, o které se starají dělnice  přes zimu přežívají pouze oplodněné samičky, jinak celé hnízdo umírá  na jaře si královna staví nové hnízdo  při bodnutí žihadlo vytáhne z rány a může ho opět použít

6 Čmelák zemní  žije v dírách v zemi (například v dírách po myších)  má dlouhý sosák – opyluje květy, kam se včely nedostanou → užitečný  živí se nektarem z květin  přes zimu přežívají pouze oplodněné samičky  chráněný

7 Babočka paví oko  je to motýl  své jméno dostala podle výrazně zbarvených skvrn na křídlech  patří mezi nejznámější a nejvíce rozšířené motýly u nás  je jedním z prvních jarních motýlů  živí se nektarem z květů  z vajíček se líhnou housenky, které pojídají kopřivy a chmel  po zakuklení se vylíhne dospělý jedinec

8 Bělásek zelný  motýl  křídla má z vrchní strany bílá s černými konci, spodní strana křídel je nažloutlá s dvěma tmavými skvrnami  samička má dvě velké černé skvrny na vrchní straně křídel  je škodlivý – housenky bělásků škodí na brukvovitých rostlinách – kedluben, zelí, kapusta, květák

9 Slunéčko sedmitečné  je známé jako beruška  má červené krovky se sedmi černými tečkami – podle nich má svůj název  je užitečné – jeho larvy požírají mšice a tím chrání rostliny

10 Kobylka luční  říká se jí luční koník  žije na loukách, v trávě  má dlouhá nitkovitá tykadla  má dlouhé zadní nohy – dělá dlouhé skoky  vydává cvrkavý zvuk – samci cvrkají třením křídel o sebe  je masožravá

11 mravenec  jeden z nejrozšířenějších druhů hmyzu u nás  žije všude – na loukách, zahradách, v lese, v domácnosti  staví si hnízda – mraveniště  o mraveniště, o potravu a o potomstvo se starají dělnice  rozmnožování zajišťuje samička – královna  samci jsou okřídlení a žijí jen po dobu páření  je všežravý – živí se hmyzem, sladkostmi, zbytky rostlin a živočichů  na zahrádkách je škodlivý – roznáší mšice po rostlinách

12 Žížala obecná  žije v půdě  její potravu tvoří tlející listí, případně uhynulí živočichové v půdě  je důležitou součástí potravy pro další živočichy (ptáci, ježci, krtci a další)  užitečná – provrtává půdu a tím ji provzdušňuje, podílí se na vytváření humusu  má velkou regenerační schopnost – pokud je přetržena za opaskem (ztluštělá část na těle), zadní část těla ji doroste

13 Křižák obecný  pavouk, u nás velmi rozšířený  charakteristická je křížová kresba na hřbetní straně zadečku  zadeček je výrazně větší než hlavohruď  tká charakteristické pravidelné kolové pavučiny  do pavučiny chytá hmyz, který usmrcuje jedem  jed křižáka je však pro člověka naprosto neškodný

14 Moucha domácí  jeden z nejvíce rozšířených druhů hmyzu  vyskytuje se všude  patří mezi obtížný hmyz – může přenášet různé nemoci  důležitou součástí potravy dalších živočichů – ptáci, žáby, pavouci a další

15 Komár pisklavý  velmi rozšířený  larvy komárů se líhnou ve vlhku nebo přímo ve vodě  samice se živí krví savců, mimo jiné i krví člověka → obtížný hmyz  komáří štípnutí nepříjemně svědí  komár může přenášet některé nebezpečné nemoci

16 Klíště obecné  obtížný hmyz – samičky se živí sáním krve savců, plazů a ptáků  může přenášet nebezpečné choroby, například lymeská borrelióza a klíšťová encefalitida  vyskytuje se v lesích, na okrajích lesů, na loukách, zahradách, zejména tam, kde je vysoká tráva  přisáté klíště je potřeba vytahovat opatrně, aby se nepřetrhlo a hlavička nezůstala v ráně  ránu po klíštěti je důležité sledovat a při jakékoliv komplikaci raději navštívit lékaře

17 blecha  hnědá až žlutá barva  tělo je ze stran zploštělé a vyztužené, proto se nedá lehce rozmáčknout a zabít  velmi dobře skáče  živí se krví savců a ptáků  může přenášet různé druhy nemocí  i zvířecí blechy mohou sát krev člověka

18 Mandelinka bramborová  škodlivý hmyz – požírá natě brambor a tím poškozuje úrodu brambor  má bíložluté až bílooranžové krovky s černými čarami  pochází původně ze Severní Ameriky

19 Škvor obecný  protáhlé zploštělé tělo, tmavě zbarvené  všežravec  aktivní v noci  loví hmyz, okusuje části rostlin a ovoce  při přemnožení je škůdce – ničí rostliny, ovoce a zeleninu

20 Kontrolní otázky 1.Vyjmenuj tři zástupce užitečného hmyzu. 2.Co všechno využíváme od včely medonosné? 3.Kdo se u včel stará o úl a sbírá med? 4.Vyjmenuj tři zástupce obtížného hmyzu. 5.Vyjmenuj tři zástupce škodlivého hmyzu. 6.Jaký je rozdíl mezi obtížným hmyzem a škodlivým hmyzem? 7.Proč je pro člověka nebezpečný komár, klíště a blecha? 8.Čím je užitečná žížala obecná? 9.Na které rostlině škodí mandelinka a na které bělásek? 10.Vyrábí čmelák med? 11.Je křižák obecný pro člověka nebezpečný? 12.Jak se chráníme proti klíšťatům, když jdeme do lesa?

21 Kontrolní otázky řešení 1.Včela medonosná, čmelák zemní, vosa obecná, slunéčko sedmitečné, žížala obecná. 2.Od včely využíváme med, mateří kašičku, propolis a včelí vosk. 3.O úl a o potravu a sběr medu se starají včely dělnice. 4.Moucha domácí, komár pisklavý, klíště obecné, blecha. 5.Bělásek zelný, mandelinka bramborová, škvor obecný. 6.Obtížný hmyz nás obtěžuje – například saje krev, přenáší nemoci. Škodlivý hmyz škodí na rostlinách nebo v domácnosti. 7.Klíště obecné, komár pisklavý a blecha sají lidem krev a tím mohou přenášet vážné nemoci. 8.Žížala obecná provrtává půdu a tím ji kypří, podílí se na vytváření humusu, který zúrodňuje půdu a je důležitou potravou pro některé další živočichy. 9.Mandelinka bramborová škodí na bramborách – ožírá jejich listy. Bělásek zelný škodí na zelí, kedlubnech a květáku (brukvovité rostliny) – jeho housenky pojídají listy těchto rostlin. 10.Ne, čmelák zemní med nevyrábí. Pouze se živí nektarem z květů. 11.Křižák obecný pro člověka nebezpečný není. Má sice jed, kterým zabíjí hmyz, kterým se chytne do jeho sítí, ale tento jed není pro člověka nijak nebezpečný. 12.Když jdeme do lesa, měli bychom si vzít na sebe dlouhé kalhoty, trika s dlouhým rukávem, případně holínky a pokrývku hlavy a nastříkat se repelentem proti klíšťatům. Po příchodu z lesa bychom měli oblečení co nejdříve svléci, řádně ho vyklepat a prohlédnout se po celém těle, jestli po nás nějaké klíště neleze nebo není přisáté.

22 Použité zdroje obrázků a textů mandelinka bramborová: ULATHAAR. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: komár pisklavý: VITVIT. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: klíště obecné: BAUER, Scott. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: moucha domácí: DEZIDOR. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ommons.wikimedia.org/wiki/File:Moucha.jpg bělásek zelný: KARELJ. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: blecha: EVANHERK. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: čmelák zemní : ALVESGASPAR. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: babočka paví oko: DEZIDOR. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: křižák obecný: GÄBLER, Michael. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: žížala obecná: LINNENBACH, Michael. cs. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ostatní obrázky: Galerie Microsoft Office texty: Wikipedie otevřená encyklopedie: cs.wikipedia.org


Stáhnout ppt "EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/21.1538:III/2 VY_12_INOVACE_04 - 04 ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP (ČaS/I) Téma: Hmyz Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět."

Podobné prezentace


Reklamy Google