Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Příčiny a důsledky hypoteční krize. Finanční krize – příčiny; hypoteční krize 1998 - 2000 - pád nadhodnocených akcií internetových firem většina společností.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Příčiny a důsledky hypoteční krize. Finanční krize – příčiny; hypoteční krize 1998 - 2000 - pád nadhodnocených akcií internetových firem většina společností."— Transkript prezentace:

1 Příčiny a důsledky hypoteční krize

2 Finanční krize – příčiny; hypoteční krize pád nadhodnocených akcií internetových firem většina společností v USA získává finanční zdroje emisí akcií (na rozdíl od situace v Evropě) řada firem bankrotovala, - omezení investic nejen do internetových technologií, - domácnosti omezily své výdaje, - kurz dolaru oslaboval (přesun investic z USA do jiných částí světa) → USA hrozila recese, FED během jednoho roku snížil základní úrokovou sazbu z 6,50 na 1,75 procenta → řada firem odvrátila negativní vývoj.

3

4 snížení úrokové sazby FEDu bylo spojeno i se snížením tržních úrokových sazeb: → spotřebitelských úvěrů → hypotečních úvěrů – úroková sazba hypotečního úvěru klesla v průběhu roku 2003 až na 3,50 % p.a.!

5 HÚ poskytovány i nízkopříjmovým domácnostem; Kontrola bonity klienta – nedostatečná; Zvýšená poptávka po rodinných domech; V roce 2002 se v USA prodalo nových rodinných domů, v roce 2004 již ; meziroční nárůst cen nemovitostí ve výši 8%; počet prodaných nemovitostí i jejich ceny rostly mnohem rychleji než příjmy obyvatelstva.

6 Bylo postaveno cca rodinných domů, které by bez „levných“ hypotečních úvěrů neexistovaly – hodnota 180 miliard dolarů V letech 2004 až 2007 byla cena prodaných stávajících domů navýšena (v důsledku růstu cen nemovitostí) o 300 až 500 miliard dolarů. → V ekonomice USA je v souhrnu 480 až 680 miliard dolarů přebytečných a problémových peněz.

7 FED zvýšil základní úrokovou sazbu z 1,00 procenta na 2,25 procenta; ,25% p.a. dopad na výši hypotečních úrokových sazeb – úr. sazba hypotečního úvěru s jednoletou fixací vzrostla během tří let z 3,50 na 5,50 procentních bodů.

8 Hypoteční krize - důsledky klesl počet žádostí o hypoteční úvěr, mezi lety poklesl prodej nových rodinných domů téměř o polovinu; ceny nemovitostí v USA začaly klesat; vzrostla prodejní doba nového rodinného domu (ze 4 na 10 měsíců). → finanční problémy nejméně bonitních domácností.

9 Růst výše splátek hypotečních úvěrů + růst cen ropy → domácnosti snižovaly výdaje → klesla poptávka po automobilech, elektronice, nábytku, stavebním materiálu … Lednové měsíční výdaje domácností v USA za potraviny a pohonné hmoty (mld. dolarů): růst výdajů ,6 42,6 44,4 46,6 49,2 +12,8% (potraviny) 22,9 28,8 35,3 32,6 40,1 +75,1% !! (pohonné hmoty) ,5 71,4 79,7 79,2 89,3 +34,3% (potraviny + PHM)

10 2007 – 2008 cena nových domů klesla o 22% v průběhu roku 2007; problémy se splácením tzv. rizikových hypotečních úvěrů (subprime mortgage) má 20 procent domácností (hodnota subprime mortgage – 500 mld. USD); reakce FEDu – snížení úrokových sazeb – což se ale promítlo do snížení úr. sazeb HÚ jen velice málo – kvůli zvýšenému rizikovému očekávání ze strany bank; jakmile je v portfoliu banky více než 5 procent neplatících klientů, nevyhne se banka bankrotu, popřípadě převzetí – viz březen 2008 investiční banka Bear Stearns, září 2008 krach Lehman Brothers

11 2008 Byl vydán Emergency Economic Stabilization Act – MF má právo skupovat riziková aktiva od bank a dalších institucí za cenu, kterou určí (celkem bylo vyčleněno 700 mld. USD) === cílem bylo očistit finanční i hypoteční trh od rizikových dluhopisůí a snížit nejistotu a neochotu bank půjčovat si mezi sebou. Zvýšen limit pojištění vkladů ze USD dočasně do roku 2009 na USD. Od roku 2011 postupná stabilizace ekonomických poměrů.

12 Vývoj úrokových sazeb hypotečních úvěrů v ČR v letech Source:

13 Vývoj úrokových sazeb hypotečních úvěrů v ČR v letech Source:


Stáhnout ppt "Příčiny a důsledky hypoteční krize. Finanční krize – příčiny; hypoteční krize 1998 - 2000 - pád nadhodnocených akcií internetových firem většina společností."

Podobné prezentace


Reklamy Google