Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední."— Transkript prezentace:

1 Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední škola Cheb, Obrněné brigády 6, Cheb Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM:VY_32_INOVACE_07Jen_17 Název DUM:Metody ABS, JIT Jméno autora: Ing. Věra Jeníková Ročník: Vzdělávací oblast: ekonomika Vzdělávací obor: obory ukončované maturitní zkouškou Klíčová slova: řízení zásob, metody ABC, metoda JIT Anotace: Žák se seznámí s pojmem řízení zásob a dvěma nejpoužívanějšími metodami, pochopí principy řízení zásob Druh učebního materiálu: prezentace Očekávaný výstup: chápe principy jednotlivých metod řízení zásob Metodika učebního materiálu: spusťte klávesou F5, výklad

2 Autorem materiálu a všech jeho příloh, není-li uvedeno jinak, je Ing. Věra Jeníková.

3 METODY ABC, JIT Ing. Věra Jeníková

4 Metoda ABC Jedna z nejpoužívanějších metod pro řízení zásob v podniku Vychází z předpokladu, že ne všechny druhy zásob se objednávají stejně často a ve stejných množstvích

5 Metoda ABC Metoda umožňující věnovat zvýšenou pozornost těm druhům zásob, které významně ovlivňují výrobu Zároveň umožňuje šetřit čas a prostředky na sledování těch druhů zásob, jejichž význam je minimální

6 Metoda ABC Podle této metody řízení zásob se zásoby člení do tří skupin: - skupina A - skupina B - skupina C

7 Skupina A Je tvořena zásobami, které jsou pro podnik a jeho činnost nezbytné (základní suroviny) Podnik je spotřebovává ve velkém množství, jsou nejpoužívanější Obvykle tvoří 60-80% spotřeby podniku Tvoří je málo druhů zásob, na které ale podnik vynakládá nejvíce prostředků Stanovuje se u nich optimální velikost zásob

8 Skupina B Je tvořena zásobami méně používanými, počet druhů zásob je vyšší Je množné je rychle a snadno objednat Náklady na zásoby skupiny B jsou významně nižší než na zásoby A Tvoří obvykle 15-20% spotřeby Stačí stanovit nebo odhadnout maximální zásobu

9 Skupina C Je tvořena zásobami, které je možné vždy získat a obvykle se nevyplatí je skladovat Tuto skupinu tvoří nejvíce druhů zásob Náklady na tyto zásoby jsou nejmenší Tvoří asi 5% spotřeby Nakupují se podle potřeb podniku Velikost zásoby stačí odhadnout

10 Metoda JIT Just-in-time, „právě včas“ Moderní progresivní metoda řízení zásob Poprvé zavedena v Japonsku

11 Metoda JIT Materiál je dodáván přesně v okamžiku potřeby výroby Výhoda – výrazné snížení nákladů na skladování Závisí na naprosté spolehlivosti dodavatelů Používá se pro nejvíce používané druhy zásob

12 Odpovězte na otázky: 1. Jaký je základní předpoklad pro aplikaci metody ABC? 2. Charakterizujte jednotlivé skupiny zásob dle členění ABC. 3. Vysvětlete podstatu metody JIT. 4. Zvolte si výrobu jakéhokoli produktu, zamyslete se nad materiálovou potřebou a jednotlivé složky materiálů zařaďte do příslušných skupin podle metody ABC. 5. Na příkladu uveďte rizika selhání dodavatele při dodávání JIT. Jak byste těmto rizikům předcházeli?

13 Řešení Odpovědi viz. prezentace Vlastní odpovědi a návrhy žáka

14 Zdroje Klínský P., Münch O.:Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy, 2. díl, Praha 2006, Fortuna, ISBN Švarcová J. a kol.: Ekonomie stručný přehled, Zlín 2006/2007, CEED, ISBN Zlámal J., Mendl Z.: Ekonomie nejen k maturitě, Krelice na Hané 2009, Computer Media, ISBN


Stáhnout ppt "Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední."

Podobné prezentace


Reklamy Google