Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Matice výrobkového portfolia Bostonská matice Podstata matice Pomůže rozhodnout, které produkty je vhodné podporovat a které se naopak mohou z nabídky.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Matice výrobkového portfolia Bostonská matice Podstata matice Pomůže rozhodnout, které produkty je vhodné podporovat a které se naopak mohou z nabídky."— Transkript prezentace:

1

2 Matice výrobkového portfolia Bostonská matice

3 Podstata matice Pomůže rozhodnout, které produkty je vhodné podporovat a které se naopak mohou z nabídky vyřadit.

4 Obrázek

5 Otazníky ???? Jde o nadějné produkty - jsou na rychle se rozvíjejícím trhu, ale mají na něm nízký podíl. V této fázi se firma snaží tržní podíl zvyšovat. Z otazníků se stávají v lepším případě hvězdy, v horším hladoví psi. Na konci roku 2011 je takovým produktem např. Nokia Lumia - inovativní mobilní telefon vzniklý spoluprací firem Nokia a Microsoft, který má aktuální tržní podíl kolem 2%, ale díky využití softwaru Microsoft je možné, že se z něj stane velmi výdělečný produkt

6 Hvězdy Produkty, které mají velký podíl na rychle rostoucím trhu. Tyto produkty jsou bezproblémové a firmy se je snaží v pozici hvězdy držet co nejdéle.Na konci roku 2011je to např. mobilní telefon Samsung Galaxy

7 Peněžní krávy Produkty, které mají velký tržní podíl na méně perspektivním trhu. Tyto produkty nejsou na první pohled atraktivní, často jsou zastaralé, ale podnikům mohou přinášet velké zisky. Příkladem je Škoda Octávia starší generace, která se prodává současně s aktuální generací.

8 Psi (hladoví psi) Produkty, které se neuplatní ani na klesajícím trhu. Firma se jich obvykle snaží zbavit. Každého jistě napadne mnoho případů neúspěšných produktů

9 Do matice se produkty obvykle kreslí ve formě kruhu - čím větší, tím významnější výrobek. Firmy se snaží držet co nejvíce výrobků v pozici hvězd a dojných krav - obvykle se tam však dostávají přes pozici otazníku

10 Příklad Nakladatelství Comenius vydává pět druhů knih, časopisy a nahrané audio. Základní údaje pro sestavení portfolia nakladatelství jsou uvedeny v tabulce

11 Tabulka D r u h% z celkového prodeje v ks Tržní podílTržní podíl konkurence % růstu trhu Učebnice Encyklopedie Literatura Časopisy Věd.literatura Hobby knihy 40 25 5 10 5 10 60 30 15 10 30 40 25 40 20 45 20 1 15 -5 5 10 5

12 Vysvětlivky Tržním podílem konkurence se rozumí % podílu na trhu největšího konkurenta. % z celkového prodeje v ks je využito pro potřeby vizualizace v matici – určuje přibližnou velikost bodu znázorňujícího určitý druh knih (příkl. Výpočtu trž.podílu: učebnice: 60/25= 2,4

13 Matice

14 Závěry: V portfoliu nakladatelství chybí výrobky ze skupiny „hvězd“. Na druhé straně je silná skupina „peněžních krav“. Ve skupině „otazníků“ jsou encyklopedie. Jedna z možností při rozhodování je zaměřit se na encyklopedie

15 Použité citace http://www.byznysslovicka.com/ekon omika_management/bostonska- maticehttp://www.byznysslovicka.com/ekon omika_management/bostonska- matice Ing. Jaroslav Světlík, Marketing- cesta k trhu, EKKA Zlín, 1994


Stáhnout ppt "Matice výrobkového portfolia Bostonská matice Podstata matice Pomůže rozhodnout, které produkty je vhodné podporovat a které se naopak mohou z nabídky."

Podobné prezentace


Reklamy Google