Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada31 AnotaceRůzné.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada31 AnotaceRůzné."— Transkript prezentace:

1 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada31 AnotaceRůzné způsoby svařování plamenem, řezání plamenem Klíčová slovaTerminologie svařování, oxidační, redukční a neutrální plamen, řezací hořák PředmětOdborný výcvik Autor, spoluautorZdeněk Říha JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace Potřebné pomůckyPC, data projektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. ročník, žáci let, H/01 Mechanik opravář motorových vozidel Speciální vzdělávací potřebyNe ZdrojeSeznam viz poslední strana Svařování plamenem, řezání kyslíkem 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_31_633

2 2 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Svařování plamenem, tvrdé pájení, řezání kyslíkem

3 3 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Svařování Je technologický postup pevného a nerozebíratelného spojení materiálů podobných konstrukčních a technologických vlastností.

4 4 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Rozdělení svařování Základní rozdělení je na tavné a tlakové. Při tavné svařování vzniká svar působením tepelné energie. Patří sem tyto druhy svařování: - slévárenské - termitem - plamenem - elektronovým paprskem - elektrickým obloukem - laserem

5 5 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Základní terminologie svařování

6 6 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Svařování plamenem Patří do skupiny tavného svařování. Potřebné tavné teplo se vytvoří ostrým plamenem hořícího plynu, většinou acetylénu a kyslíku. Teplota tohoto plamene je až 3200 °C. Vzhledem k výstupní rychlosti plynu z hubice hořáku se dociluje měkkého, středního nebo ostrého plamene.

7 7 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kyslíko – acetylenový plamen Měkký plamen má malou výstupní rychlost, menší než 100 m/s a často dochází k jeho zpětnému prošlehnutí. Tímto plamenem se svařuje olovo, zinek a jejich slitiny. Střední plamen má výstupní rychlost okolo 120 m/s. Je stálý a nepůsobí svým dynamickým účinkem potíže při ovládání tavné lázně. Je to nejčastější plamen při svařování. Ostrý plamen s výstupní rychlostí nad 120 m/s se projevuje silným dynamickým účinkem na tavnou lázeň, intenzivně rozpouští plyny v tavné lázni. Jeho použití vede ke snížení kvality svaru. Tento plamen se používá pro řezání kyslíkem.

8 8 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Acetyléno-kyslíkový plamen

9 9 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kyslíko – acetylenový plamen 1 – svařovací kužel ostře ohraničený, oslnivě bílý 2 – redukční oblast plamene 6 – vnější oxidační plamen 7 – svařovací hubice

10 10 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kyslíko – acetylenový plamen 3 – svařovací plamen oslnivě bílý, překrytý bělavým závojem 4 – bělavý závoj 6 – vnější oxidační plamen 7 – svařovací hubice

11 11 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kyslíko – acetylenový plamen 2 – redukční oblast plamene 5 – svařovací plamen zkrácený, modrofialový 6 – vnější oxidační plamen 7 – svařovací hubice

12 12 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Svařování doprava (vzad), materiál je obtížněji ale kvalitně předehříván, svar je chráněn před okolním vzduchem a plamenem, proto pomaleji chladne a kvalita svaru je lepší.

13 13 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Svařování zprava doleva (vpřed), ve směru proudících plynů. Materiál je dobře předehříván, ale svar není chráněn před okolním vzduchem. Proto rychle chladne a vzniká méně kvalitní svar.

14 14 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Tento postup je založen na spalování kovu v proudu kyslíku. Takto lze řezat materiály, jejichž zápalná teplota je nižší než teplota tavení příslušného kovu a kov musí být dostatečně tekutý, aby mohl být snadno vyfukován proudem kyslíku. Řezání kyslíkem

15 15 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Řezací hořák Řezací hořák s příslušenstvím. Výměnné řezací hubice.

16 16 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Řezací hubice a, hubice řezacího hořáku s uspořádáním trysek za sebou b, hubice s tryskami uspořádanými soustředně 1, přívod směsi acetylén kyslík 2, přívod kyslíku 3, směr řezání

17 17 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Vady řezu 1, nečistý povrch způsobuje trhavý nerovnoměrný postup s přerušováním a zápaly 2, natavení vrchní hrany důsledkem vysoké teploty 3, vysoký tlak kyslíku a snížená postupová rychlost 4, opožďování řezu jako důsledek vysoké postupové rychlosti 5, řez bez závad

18 18 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Bezpečnost práce Při svařování plamenem je nutné: -nosit upnutý ochranný oděv, přes který se navléká kožená zástěra -oči chránit před oslněním a jiskrou tmavými svářečskými brýlemi -k ochraně dalších osob by mělo být pracoviště svářeče zastíněné -minimální vzdálenost plamene od lahve je 3 metry -zapálené hořáky se musí odkládat na bezpečné místo

19 19 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kontrolní otázky 1, Jak lze charakterizovat svařování? 2, Do jakých skupin rozdělujeme svařování? 3, Vyjmenujte alespoň čtyři části odborné terminologie popisující svár! 4, Jaké typy plamenů nastavujeme při svařování? 5, Který z typů plamenů je ve svařování nejčastější? 6, Jaký je technologický rozdíl při svařování vpřed a vzad? 7, Kdy hovoříme o vysokoteplotním pájení natvrdo? 8, Jaké může být uspořádání trysek v řezacím hořáku?

20 20 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použitá literatura Fialová Ing. Dana, Gradek Ing. Vladislav, Zámečnické práce a údržba – Technologie 2. díl učebnice pro SOU, Praha, Parta 2006, ISBN Použité obrázky: snímek č. 5, str. 47, obr. 78, snímek č. 9, str. 48, obr. 79, snímek č. 10, str. 48, obr. 79, snímek č. 11, str. 48, obr. 79, snímek č. 12, str. 53a, snímek č. 13, str. 53, obr. 89b, snímek č. 15, str. 55, obr. 92 a 93, snímek č. 16, str. 54, obr. 91, snímek č. 17, str. 56, obr. 95. Dllinger Josef Ing. a kol. Moderní strojírenství pro školu i praxi. Praha: Europa Sobotáles, 2007, ISBN Použité obrázky: snímek č. 14, tab. str. 215


Stáhnout ppt "Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada31 AnotaceRůzné."

Podobné prezentace


Reklamy Google