Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_11_Emile Zola Téma sady: Interpretace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_11_Emile Zola Téma sady: Interpretace."— Transkript prezentace:

1 Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_11_Emile Zola Téma sady: Interpretace textů Datum vzniku: říjen 2013 Třída: 4. A Autor: Mgr. Lucie Nováková

2 Anotace:

3 cyklus Rougon -Macquartové ZabijákNana Člověk bestie Experimentální román Žaluji cyklus Rougon -Macquartové ZabijákNana Člověk bestie Experimentální román Žaluji

4 Přečtěte si text a odpovězte na otázky http://www.fiftyfifty.cz/Vi-se-vubec-v-umeni-kdo-je-blazen-4142028.php http://www.fiftyfifty.cz/Vi-se-vubec-v-umeni-kdo-je-blazen-4142028.php Přečtěte si text a odpovězte na otázky http://www.fiftyfifty.cz/Vi-se-vubec-v-umeni-kdo-je-blazen-4142028.php http://www.fiftyfifty.cz/Vi-se-vubec-v-umeni-kdo-je-blazen-4142028.php 1.Který literární směr ovlivnil Zolovu tvorbu? Jaké jsou jeho znaky? 2.Do jaké aféry se zapojil? Který svůj text autor zaslal prezidentovi? Jaké tohle vše mělo následky na jeho život? 1.Který literární směr ovlivnil Zolovu tvorbu? Jaké jsou jeho znaky? 2.Do jaké aféry se zapojil? Který svůj text autor zaslal prezidentovi? Jaké tohle vše mělo následky na jeho život? 3. Vyberte si jeden ze Zolových výroků, vyložte jeho smysl. 4. Jak Zola zemřel? 5. Který z úryvků se vztahuje k tématu alkoholismu? Shrňte jeho obsah. 3. Vyberte si jeden ze Zolových výroků, vyložte jeho smysl. 4. Jak Zola zemřel? 5. Který z úryvků se vztahuje k tématu alkoholismu? Shrňte jeho obsah.

5 Film Zolův život (1937) 1. S kým se mladý autor seznámil na začátku ukázky? Jaký na něj mělo setkání vliv? 2. Která další známá fakta z autorova života jste ve film. ukázce poznali? 3. Jak na vás film zapůsobil? Film Zolův život (1937) http://www.youtube.com/watch?v=GcSWl5DaL4s 1. S kým se mladý autor seznámil na začátku ukázky? Jaký na něj mělo setkání vliv? 2. Která další známá fakta z autorova života jste ve film. ukázce poznali? 3. Jak na vás film zapůsobil? http://www.csfd.cz/film/25958-life-of-emile-zola-the http://www.youtube.com/watch?v=GcSWl5DaL4s http://www.csfd.cz/film/25958-life-of-emile-zola-the Film Zolův život (1937) 1. S kým se mladý autor seznámil na začátku ukázky? Jaký na něj mělo setkání vliv? 2. Která další známá fakta z autorova života jste ve film. ukázce poznali? 3. Jak na vás film zapůsobil? Film Zolův život (1937) http://www.youtube.com/watch?v=GcSWl5DaL4s 1. S kým se mladý autor seznámil na začátku ukázky? Jaký na něj mělo setkání vliv? 2. Která další známá fakta z autorova života jste ve film. ukázce poznali? 3. Jak na vás film zapůsobil? http://www.csfd.cz/film/25958-life-of-emile-zola-the http://www.youtube.com/watch?v=GcSWl5DaL4s http://www.csfd.cz/film/25958-life-of-emile-zola-the 3. Myslíte si, že film o Zolově životě měla raději natočit francouzská produkce? Viz komentáře k snímku. 4. Který herec ztvárnil slavného spisovatele? 3. Myslíte si, že film o Zolově životě měla raději natočit francouzská produkce? Viz komentáře k snímku. 4. Který herec ztvárnil slavného spisovatele?

6 „Sakra, co to tu dělal? Tady to smrdí!“ poznamenal Lantier, když vešli. A opravdu, smrdělo to tam hrozně. Gervaisa hledala sirky a šlápla do mokra. Když se jí konečně podařilo rozsvítit svíčku, uviděli pěkné divadlo! Coupeau zvracel jako prase, byl toho plný pokoj. Postel byla pošpiněna, koberec také, dokonce i prádelník postříkal. Coupeau se svezl z postele, kam ho asi Poisson dopravil, a chrápal na zemi uprostřed vší té špíny. Válel se v tom jako prase, jednu tvář měl umazanou, vydechoval alkoholový dech otevřenými ústy a jeho prošedivělé vlasy se máčely v široké kaluži. „To je čuně! To je čuně!“ opakovala rozzlobená a dopálená Gervaisa. „Všechno tady zamazal! Ne, ani zvíře by tohle neudělalo, ani chcíplotina není tak odporná!“ „Sakra, co to tu dělal? Tady to smrdí!“ poznamenal Lantier, když vešli. A opravdu, smrdělo to tam hrozně. Gervaisa hledala sirky a šlápla do mokra. Když se jí konečně podařilo rozsvítit svíčku, uviděli pěkné divadlo! Coupeau zvracel jako prase, byl toho plný pokoj. Postel byla pošpiněna, koberec také, dokonce i prádelník postříkal. Coupeau se svezl z postele, kam ho asi Poisson dopravil, a chrápal na zemi uprostřed vší té špíny. Válel se v tom jako prase, jednu tvář měl umazanou, vydechoval alkoholový dech otevřenými ústy a jeho prošedivělé vlasy se máčely v široké kaluži. „To je čuně! To je čuně!“ opakovala rozzlobená a dopálená Gervaisa. „Všechno tady zamazal! Ne, ani zvíře by tohle neudělalo, ani chcíplotina není tak odporná!“ Výchozí text 1 A Charakterizujte výňatek z jazykového a kompozičního hlediska. Shrňte jeho obsah. B Jaký typ hrdiny v ukázce představuje Coupeau? Jak se později vyvíjel osud Gervaisi? C Vyhledejte v textu přirovnání.

7 Výchozí text 2 Celá se třásla, ztrácela hlavu. A zatímco ji Lantier strkal do svého pokoje, objevila se za skleněnými dveřmi pokojíčku tvář Nanina. Holka se probudila, tiše vstala a stála tu v košili, pobledlá spánkem. Viděla otce, jak se válí ve vlastní blivanině. Zůstala jako přilepená na sklo a čekala, dokud spodnička matčina nezmizela v pokoji naproti, v pokoji druhého muže. Byla velmi vážná. Kulila oči a ty nestydaté dětské oči svítily smyslnou zvědavostí. Celá se třásla, ztrácela hlavu. A zatímco ji Lantier strkal do svého pokoje, objevila se za skleněnými dveřmi pokojíčku tvář Nanina. Holka se probudila, tiše vstala a stála tu v košili, pobledlá spánkem. Viděla otce, jak se válí ve vlastní blivanině. Zůstala jako přilepená na sklo a čekala, dokud spodnička matčina nezmizela v pokoji naproti, v pokoji druhého muže. Byla velmi vážná. Kulila oči a ty nestydaté dětské oči svítily smyslnou zvědavostí. A Shrňte obsah výňatku. B Jakými povahovými rysy se vyznačovala malá Nana? C Posuďte jazykovou stránku výňatku.

8 Volné pokračování Zabijáka – dílo Nana práce s odkazy a film. ukázkou Podívejte se na video a přečtěte si odkaz s výňatkem z díla. http://www.topzine.cz/emile-zola-nana-rozkosna- kurtizana-je-zhoubou-zamilovanych-muzu http://www.youtube.com/watch?v=zdKfxpvKB9s a) Jak si Nana získává přízeň mužů i přes falešný zpěv a hraní? Které její vlastnosti se zde projevují? Jak na vás její chování působí? c) Jak končí Nanin příběh? d) Proč je podle vás dílo Nana dodnes inspirativní? Jakých se dočkalo dalších zpracování, koho inspirovalo? Volné pokračování Zabijáka – dílo Nana práce s odkazy a film. ukázkou Podívejte se na video a přečtěte si odkaz s výňatkem z díla. http://www.topzine.cz/emile-zola-nana-rozkosna- kurtizana-je-zhoubou-zamilovanych-muzu http://www.youtube.com/watch?v=zdKfxpvKB9s a) Jak si Nana získává přízeň mužů i přes falešný zpěv a hraní? Které její vlastnosti se zde projevují? Jak na vás její chování působí? c) Jak končí Nanin příběh? d) Proč je podle vás dílo Nana dodnes inspirativní? Jakých se dočkalo dalších zpracování, koho inspirovalo?

9 Zolova smrt, jeho současníci Poslechněte si nahrávku http://prehravac.rozhlas.cz/audio/448744 Zolova smrt, jeho současníci Poslechněte si nahrávku http://prehravac.rozhlas.cz/audio/448744 a) Jak přijal malíř P. Cézanne přítelovu smrt? b) Které Zolovo dílo malíř čte a diskutuje o něm s dámou? a) Jak přijal malíř P. Cézanne přítelovu smrt? b) Které Zolovo dílo malíř čte a diskutuje o něm s dámou?

10

11 Volné pokračování Zabijáka – dílo Nana práce s odkazy a film. Ukázkou Podívejte se na video a přečtěte si odkaz s výňatkem z díla. http://www.topzine.cz/emile-zola-nana-rozkosna- kurtizana-je-zhoubou-zamilovanych-muzu http://www.youtube.com/watch?v=zdKfxpvKB9s a) Jak si Nana získává přízeň mužů i přes falešný zpěv a hraní? Které její vlastnosti se zde projevují. Jak na vás její chování působí? c) Jak končí Nanin příběh? d) Proč je podle vás dílo Nana dodnes inspirativní? Jakých se dočkalo dalších zpracování, koho inspirovalo? Volné pokračování Zabijáka – dílo Nana práce s odkazy a film. Ukázkou Podívejte se na video a přečtěte si odkaz s výňatkem z díla. http://www.topzine.cz/emile-zola-nana-rozkosna- kurtizana-je-zhoubou-zamilovanych-muzu http://www.youtube.com/watch?v=zdKfxpvKB9s a) Jak si Nana získává přízeň mužů i přes falešný zpěv a hraní? Které její vlastnosti se zde projevují. Jak na vás její chování působí? c) Jak končí Nanin příběh? d) Proč je podle vás dílo Nana dodnes inspirativní? Jakých se dočkalo dalších zpracování, koho inspirovalo?

12 1.Naturalismus, krajní směr realismu. Klade důraz na dědičnost. Postavy jsou determinovány prostředím, pocházejí z nižších vrstev, detail, pudovost aj. 2. Dreyfusova aféra, Žaluji, odsouzen za urážku státní správy, a tak odešel do Anglie. Později návrat domů. 1.Naturalismus, krajní směr realismu. Klade důraz na dědičnost. Postavy jsou determinovány prostředím, pocházejí z nižších vrstev, detail, pudovost aj. 2. Dreyfusova aféra, Žaluji, odsouzen za urážku státní správy, a tak odešel do Anglie. Později návrat domů. 3. Individuální řešení. 4. Otrávil se v noci plynem z kamen. 5. Ze Zabijáka. Individuální řešení. 3. Individuální řešení. 4. Otrávil se v noci plynem z kamen. 5. Ze Zabijáka. Individuální řešení.

13 Film Zolův život (1937) - řešení 1. Když potká zajímavou slečnu (předobraz slavné Nany), napíše svůj slavný román. Později se aktivně zapojí do aféry při odhalení neviny kapitána Dreyfusse. Film Zolův život (1937) - řešení http://www.youtube.com/watch?v=GcSWl5DaL4s 1. Když potká zajímavou slečnu (předobraz slavné Nany), napíše svůj slavný román. Později se aktivně zapojí do aféry při odhalení neviny kapitána Dreyfusse. http://www.csfd.cz/film/25958-life-of-emile-zola-the http://www.youtube.com/watch?v=GcSWl5DaL4s http://www.csfd.cz/film/25958-life-of-emile-zola-the Film Zolův život (1937) - řešení 1. Když potká zajímavou slečnu (předobraz slavné Nany), napíše svůj slavný román. Později se aktivně zapojí do aféry při odhalení neviny kapitána Dreyfusse. Film Zolův život (1937) - řešení http://www.youtube.com/watch?v=GcSWl5DaL4s 1. Když potká zajímavou slečnu (předobraz slavné Nany), napíše svůj slavný román. Později se aktivně zapojí do aféry při odhalení neviny kapitána Dreyfusse. http://www.csfd.cz/film/25958-life-of-emile-zola-the http://www.youtube.com/watch?v=GcSWl5DaL4s http://www.csfd.cz/film/25958-life-of-emile-zola-the 3. Individuální řešení. 4. Paul Muni. 3. Individuální řešení. 4. Paul Muni.

14 Zolova smrt, jeho současníci http://prehravac.rozhlas.cz/audio/448744 Zolova smrt, jeho současníci http://prehravac.rozhlas.cz/audio/448744 a) Individuální řešení. b) Čte z knihy Dílo; fr. malíři z přelomu 19. a 20. století jako byli např. P. Gauguin,E. Degas … vliv literatury na malířství … E. Manet namaloval r. 1877 obraz Nana – inspirace Zolovým literárním dílem, Zola napsal text Dílo aj. a) Individuální řešení. b) Čte z knihy Dílo; fr. malíři z přelomu 19. a 20. století jako byli např. P. Gauguin,E. Degas … vliv literatury na malířství … E. Manet namaloval r. 1877 obraz Nana – inspirace Zolovým literárním dílem, Zola napsal text Dílo aj. http://www.maka.webzdarma.cz/statnice/du_du10 Odkaz k malířství Zolovy doby http://www.maka.webzdarma.cz/statnice/du_du10 Odkaz k malířství Zolovy doby

15 Výchozí text 2 - řešení A Individuální řešení. Např. malá Nana je svědkem události, kdy její matka Gervaisa poprvé začala sdílet lože s jiným mužem, než je její současný manžel. Jsou zde odhalovány kořeny Nanina pozdějšího osudu, její nestydatost A Individuální řešení. Např. malá Nana je svědkem události, kdy její matka Gervaisa poprvé začala sdílet lože s jiným mužem, než je její současný manžel. Jsou zde odhalovány kořeny Nanina pozdějšího osudu, její nestydatost má kořeny v prožitém dětství. B Malá zvědavá dívenka, která je zcela pod vlivem špatného prostředí a rodinných strastí. Později odejde z domu a stává se z ní žena lehčích mravů. Její osudy jsou dále rozpracovány v díle Nana. C Autor promlouvá er- formou, hovorová slova jako např. ve vlastní blivanině, přirovnání zůstala přilepená jako na sklo. Detailní popis prostředí, daný výňatek je popisem vnímání událostí očima malé Nany (ale na začátku úryvku z úhlu její matky). Dále tvář Nanina, spodnička matčina – inverze aj. A Individuální řešení. Např. malá Nana je svědkem události, kdy její matka Gervaisa poprvé začala sdílet lože s jiným mužem, než je její současný manžel. Jsou zde odhalovány kořeny Nanina pozdějšího osudu, její nestydatost A Individuální řešení. Např. malá Nana je svědkem události, kdy její matka Gervaisa poprvé začala sdílet lože s jiným mužem, než je její současný manžel. Jsou zde odhalovány kořeny Nanina pozdějšího osudu, její nestydatost má kořeny v prožitém dětství. B Malá zvědavá dívenka, která je zcela pod vlivem špatného prostředí a rodinných strastí. Později odejde z domu a stává se z ní žena lehčích mravů. Její osudy jsou dále rozpracovány v díle Nana. C Autor promlouvá er- formou, hovorová slova jako např. ve vlastní blivanině, přirovnání zůstala přilepená jako na sklo. Detailní popis prostředí, daný výňatek je popisem vnímání událostí očima malé Nany (ale na začátku úryvku z úhlu její matky). Dále tvář Nanina, spodnička matčina – inverze aj.

16 Volné pokračování Zabijáka – dílo Nana práce s odkazy a film. ukázkou Podívejte se na video a přečtěte si odkaz s výňatkem z díla. http://www.topzine.cz/emile-zola-nana-rozkosna- kurtizana-je-zhoubou-zamilovanych-muzu http://www.youtube.com/watch?v=zdKfxpvKB9s a) Svým půvabem a roztomilým chováním, umí využívat svou přitažlivost k získání přízně mužů. b) Ukazuje temné stránky lidské povahy - promiskuitu, nestydaté chování, zneužívání lidských citů, vypočítavost, Nana se snaží využívat předností svého těla, využívá boháče, ničí životy svých zbožňovatelů. Mstí se jako člověk z nižší vrstvy lidem z těch nejvyšších vrstev. c) Umírá osamocena na neštovice, zohyzdněná a opuštěná … d) Obraz Nana (E. Manet), muzikál Nana, filmy … atraktivní prostředí kurtizán, zakázaná láska aj. Volné pokračování Zabijáka – dílo Nana práce s odkazy a film. ukázkou Podívejte se na video a přečtěte si odkaz s výňatkem z díla. http://www.topzine.cz/emile-zola-nana-rozkosna- kurtizana-je-zhoubou-zamilovanych-muzu http://www.youtube.com/watch?v=zdKfxpvKB9s a) Svým půvabem a roztomilým chováním, umí využívat svou přitažlivost k získání přízně mužů. b) Ukazuje temné stránky lidské povahy - promiskuitu, nestydaté chování, zneužívání lidských citů, vypočítavost, Nana se snaží využívat předností svého těla, využívá boháče, ničí životy svých zbožňovatelů. Mstí se jako člověk z nižší vrstvy lidem z těch nejvyšších vrstev. c) Umírá osamocena na neštovice, zohyzdněná a opuštěná … d) Obraz Nana (E. Manet), muzikál Nana, filmy … atraktivní prostředí kurtizán, zakázaná láska aj.

17 A Vypravěč er- forma, autor využívá autentický jazyk spodiny společnosti (to je čuně, ani chcíplotina není tak odporná). Přímá řeč s uvozovacími větami – velmi autentická výpověď o životě chudých vrstev. V ukázce můžeme sledovat následky přílišné konzumace alkoholu v momentu, kdy se pradlena Gervaisa vrací s milencem Lantierem z taneční zábavy domů a nalézá zde bývalého manžela Coupeaua v opileckém stavu. B Je typem hrdiny, který po úrazu propadne alkoholu (vina malé Nany) a ničí život sobě i svým blízkým. Propadne závislosti, nebojuje s tím a maří i další lidské životy. G. rovněž později propadne alkoholu, je připravena o práci i ponižována okolím. Umře v brlohu pod schody nájemního domu. C Zvracel jako prase, válel se v tom jako prase. A Vypravěč er- forma, autor využívá autentický jazyk spodiny společnosti (to je čuně, ani chcíplotina není tak odporná). Přímá řeč s uvozovacími větami – velmi autentická výpověď o životě chudých vrstev. V ukázce můžeme sledovat následky přílišné konzumace alkoholu v momentu, kdy se pradlena Gervaisa vrací s milencem Lantierem z taneční zábavy domů a nalézá zde bývalého manžela Coupeaua v opileckém stavu. B Je typem hrdiny, který po úrazu propadne alkoholu (vina malé Nany) a ničí život sobě i svým blízkým. Propadne závislosti, nebojuje s tím a maří i další lidské životy. G. rovněž později propadne alkoholu, je připravena o práci i ponižována okolím. Umře v brlohu pod schody nájemního domu. C Zvracel jako prase, válel se v tom jako prase. A Charakterizujte výňatek z jazykového a kompozičního hlediska. Shrňte jeho obsah. B Jaký typ hrdiny v ukázce představuje Coupeau? Jak se později vyvíjel osud Gervaisi? C Vyhledejte v textu přirovnání.

18 Použitá literatura a zdroje  SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN 80-7200-332-1.  SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro 2. ročník gymnázií. Praha: SPN-pedagogické nakladatelství, 2005, ISBN 80-7235-182-6.  ZOLA, Émile. Nana. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1956.  ZOLA, Émile. Zabiják. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1961. Obrazový materiál Obrazový materiál 1.Zolův podpis: 1.Zolův podpis: ZOLA, Émile. http://commons.wikimedia.org/wiki/ [online]. [cit. 26.10.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Autograf,_Zola,_Nordisk_familjebok.pnghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Autograf,_Zola,_Nordisk_familjebok.png 2. Obraz Nany: 2. Obraz Nany: MANET, Edouard. en.wikipedia.org/wiki/ [online]. [cit. 27.10.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Edouard_Manet_037.jpg http://en.wikipedia.org/wiki/File:Edouard_Manet_037.jpg 3. Ťext Žaluji: 3. Ťext Žaluji: ZOLA, Émile. commons.wikimedia.org/wiki/ [online]. [cit. 27.10.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Edouard_Manet_037.jpghttp://en.wikipedia.org/wiki/File:Edouard_Manet_037.jpg 4. Grafika z díla Zabiják: 4. Grafika z díla Zabiják: Autor neuveden. commons.wikimedia.org/wiki/ [online]. [cit. 27.10.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lassommoir2.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lassommoir2.jpg 5. Zolúv portrét od E. Moneta: 5. Zolúv portrét od E. Moneta: MANET, Edouard. commons.wikimedia.org/wiki/ [online]. [cit. 27.10.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Manet,_Edouard_- _Portrait_of_Emile_Zola.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Manet,_Edouard_- _Portrait_of_Emile_Zola.jpg 6. Zolův portrét (pozadí): 6. Zolův portrét (pozadí): Autor neuveden. commons.wikimedia.org/wiki/ [online]. [cit. 27.10.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:EmileZola.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:EmileZola.jpg


Stáhnout ppt "Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_11_Emile Zola Téma sady: Interpretace."

Podobné prezentace


Reklamy Google