Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Informatika – Práce se vzorci. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Informatika – Práce se vzorci. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT."— Transkript prezentace:

1 Informatika – Práce se vzorci

2 Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu: 05_01_32_INOVACE_05

3 Předmět: Informatika Ročník: 2. Jméno autora: Mgr. Radek Hoszowski Škola: SPŠ Hranice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radek Hoszowski Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Anotace: Základní práce se vzorci v MS Excel 2010, jak zadávat vzorce do řádku vzorců a jak používat funkci Vložit funkci, neboli průvodce funkcí a procvičení probíraného učiva. Použití funkce Suma. Klíčová slova: Excel 2010, buňka, vzorce, suma, průvodce vzorci.

4  MS Excel nám díky možnosti pracovat se vzorci šetří značné množství práce. Vzorce zadáváme dvěma způsoby: a) manuálně – ručně napíšeme všechna potřebná data do Řádku funkcí fx b) automatickou funkcí – pomocí ikony Suma v pravém horním rohu okna programu Vzorce v MS Excel Obr. 1 – Řádek funkcí Obr. 2 – Pozice ikony Suma Obr. 3 – Nabídka Suma Obr. 4 – Nabídka Další funkce

5  Vzorce jsou pro přehlednost rozděleny do několika kategorií.  Každý vzorec, bez ohledu na kategorii, musí začínat znakem „=“.  Kategorie najdeme v předchozí nabídce Další funkce: Kategorie vzorců Obr. 5 – Vyhledávač funkcí Obr. 6 – Kategorie funkcí

6 Suma (Alt + =)  Základní funkce Excelu.  Slovo pochází z latinského slova summa, neboli součet.  Používáme ji tedy k výpočtům součtů sloupců či řádků čísel a je to nejjednodušší vzorec.  Bývá označena také jako Součet.  Údaj v závorce udává oblast buněk, která bude sečtena. =SUMA(A1:A10) Obr. 7 – Zobrazení oblasti buněk

7 Zadávání dat  Data do vzorce zadáváme několika způsoby: a) manuálně – oblast dat zapíšeme ručně do Řádku vzorců, b) zapíšeme funkci (např. =suma), nebo ji zadáme přes ikonu Suma a tažením myši označíme oblast dat, c) Využijeme Argument funkce, přes ikonu Suma → Další funkce → SUMA → Pro manuální zadání Pro označení oblasti dat myší Obr. 8 – Označení oblasti dat myší Obr. 9 – Argumenty funkce

8 Adresování  Pokud buňku přetáhneme či zkopírujeme, vzorec se upraví, podle aktuální buňky. Tomuto se říká relativní adresování. Př.: Při zadání vzorce A1*B1 a tažením dolů se vzorec upraví na A2*B2, A3*B3…  Pokud chceme zachovat nějakou hodnotu, např. pří násobení sloupce stejnou buňkou, nazýváme to absolutní adresování a používá se pro něj znak $ Obr. 10 – Absolutní adresování Mění se podle posunu buňky.  $A1*B1  $A$1*$B$1  A1*$B$1 $ = pravý Alt + ů

9  Vývoj prodeje nových vozidel v České republice v roce 2011 v počtech kusů – Škoda – , Volkswagen , Renault – , Kia – 8 575, Dacia – 4 047, Peugeot – 7 397, Ford – , Hyundai – , Citroën – 5 197, Opel –  Údaje zpracujte do přehledné tabulky, na konci tabulky uveďte pole Celkem a pomocí funkce Suma sečtěte.  Vyzkoušejte si všechny způsoby zadávání datového pole!!!  Tabulku vytvořte ve dvou provedeních: 1. Značky vozů seřazeny abecedně, 2. Značky seřazeny podle prodeje od nejvyššího.

10

11  Vyhledejte na internetu (www.google.cz/com) jakékoliv údaje z oblasti vašeho zájmu a podobným způsobem zpracujte opět do dvou tabulek!!  Tímto způsobem zpracujte dvě dvojice tabulek!!

12

13 Použité zdroje  Obr. 1 – Archiv autora, IKT25.  Obr. 2 – Archiv autora, IKT26.  Obr. 3 – Archiv autora, IKT27.  Obr. 4 – Archiv autora, IKT28.  Obr. 5 – Archiv autora, IKT29.  Obr. 6 – Archiv autora, IKT30.  Obr. 7 – Archiv autora, IKT31.  Obr. 8 – Archiv autora, IKT32.  Obr. 9 – Archiv autora, IKT33.  Obr. 10 – Archiv autora, IKT63.  Kliparty pocházejí z archivů MS Office. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radek Hoszowski Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Veškeré použité obrázky (kliparty) pocházejí …


Stáhnout ppt "Informatika – Práce se vzorci. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT."

Podobné prezentace


Reklamy Google