Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."— Transkript prezentace:

1 Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu Metody zkoumání v psychologii, VY_32_INOVACE_04.03.06 Autor Mgr. Monika Malá Tematická oblast Základy společenských věd Ročník Pátý Datum tvorby Září 2013 Anotace Tato prezentace se věnuje metodologii psychologie, popisuje empirické metody této vědní disciplíny. Metodický pokyn Tato prezentace slouží jako elektronická učebnice, pro pátý ročník (osmiletého ) gymnázia základů společenských věd – psychologie. Časová dotace 45 minut

2 Anotace: Tato prezentace se věnuje metodologii psychologie, popisuje empirické metody této vědní disciplíny.

3 Psychologie je empirická věda Empirie = zkušenost. Cesta k vědeckému poznání má 4 kroky: 1. sbírání materiálů a dat (různé metody), 2. vyhodnocení, 3. zveřejnění výsledků výzkumu, aby mohl být verifikován (potvrzen) nebo vyvrácen (falzifikace), 4. zařazení výsledků do celku již existujících výsledků.

4 Výsledky psychologického zkoumání slouží 1. k popisu lidského prožívání a chování, 2. k vysvětlení, 3. k předpovědi, 4. ke kontrole a řízení.

5 Základní metody psychologie: 1.Pozorování (extrospekce)a sebepozorování (introspekce). 2.Experiment. 3.Analýza produktu činnosti. 4.Rozhovor. 5.Test (dotazník) – uzavření a otevřený. 6.Projektivní test.

6 Pozorování druhých a sebepozorování Zkoumá zvnějšku pozorovatelné fyziologické jevy – chování. Např. křik, pláč, měřené hodnoty – tlak, tepová frekvence. Výsledky by měly být exaktně přezkoumatelné. Riziko - vliv předsudků, hodnocení pozorovatele.

7 Experiment Vyloučení všech rušivých faktorů (hluk, teplo…). Vytvoření zvláštních podmínek na rozdíl od klasického pozorování v přirozeném prostředí. Znaky: - opakovatelnost, - zaměnitelnost subjektů - x za y, - zjišťuje souvislost mezi příčinou a následkem (akce – reakce).

8 Analýza produktu činnosti Lze použít pro zkoumání nepřítomné dokonce nežijící osoby. Rozbor – písemného projevu – deník, dopis, literární texty, - výtvarného projevu – kresba, - odpadky.

9 Rozhovor Soubor otázek ke hromadnému zjišťování údajů. Slouží k získávání dat, ke stanovení diagnózy, v poradenství a v terapii. Rozhovor volný nebo standardizovaný. Možnost sledovat reakce – řeč těla, mimika, gesta, tón hlasu… Lze aktuálně upřesnit nejasná místa v odpovědi.

10 Test (dotazník) Soubor otázek k hromadnému písemnému zjišťování údajů. Úspěšnost závisí na těchto kritériích: 1.Validita (platnost)- zjišťuje data, která zjišťovat má. 2.Reliabilita (přesnost) – při vícerém použití. 3.Standardizace (standard = zaručená úroveň, kvalita). 4.Normalizace - vytvoření jednotného způsobu vyhodnocení a zařazení výsledků.

11 Test (dotazník) II 1) otevřené (nestrukturované) – Co je to reliabilita? 2) uzavřené (strukturované) – Co znamená slovo reliabilita a) platnost b) přesnost c) úroveň d) vyčíslitelnost Statisticky se dobře zpracovává, omezuje respondenta v originalitě. Lze bodovat.

12 Projektivní test: Zkoumané osobě se ukazují předlohy (barevné skvrny, obrázky, fotografie). Připouštějí různé interpretace. Do předlohy se promírá fantazie, přání, zábrany a úzkosti testované osoby. Testy nedokončených vět, Rorschachovy skvrny

13 Zdroj: Mgr. Kateřina Juklová :Základy obecné psychologie, Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, Hradec Králové 2007


Stáhnout ppt "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."

Podobné prezentace


Reklamy Google