Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK 1.4.72038519 Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.2952 OP Vzdělání.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK 1.4.72038519 Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.2952 OP Vzdělání."— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Autor materiálu:Ivana Jiránková

2  Z nichž žádná nezávisí na druhé větě jako její větný člen, s libovolným počtem vět vedlejších.  Každá věta souřadného souvětí může stát sama o sobě.  VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI SOUŘADNĚ SPOJENÝMI HLAVNÍMI VĚTAMI :  POMĚR SLUČOVACÍ je mezi větami významově ( i mluvnicky) rovnocennými.  A, i, ani, nebo, také, pak,…  Studoval jazyky i četl knihy. Ani nenapsal, ani se neozval.  PŘED SPOJKAMI A, I, ANI, NEBO VE VÝZNAMU SLUČOVACÍM NEPÍŠEME ČÁRKU!

3  POMĚR STUPŇOVACÍ – je mezi souřadně spojenými větami tehdy, jestliže obsah druhé věty stupňuje obsah věty první.  Ba, dokonce, ba i, nejen – ale, dokonce i, …  Prolezli jsme celý hrad, ba do sklepení jsme nahlédli.  POMĚR ODPOROVACÍ – je mezi souřadně spojenými větami, jejichž obsahy si navzájem odporují.  Ale, avšak, však, nýbrž, naopak, jenže, sice – ale,…  Měli jsme vynikající hráče, ale prohráli jsme.  POMĚR VYLUČOVACÍ – Je mezi větami, jejichž obsahy se navzájem vylučují.Jestliže platí obsah jedné věty, neplatí obsah věty druhé.  Nebo, anebo, buď – nebo, buď – anebo,…  Jdi domů, nebo se rodiče budou zlobit.

4  POMĚR PŘÍČINNÝ (DŮVODOVÝ) – je mezi větami, jestliže druhá věta vyjadřuje příčinu, důvod nebo vysvětlení obsahu první věty.  Neboť, vždyť, totiž, však také,…  Neslyšela jsem zvonek, byla jsem totiž v koupelně.  POMĚR DŮSLEDKOVÝ – je mezi větami, jestliže druhá věta vyjadřuje důsledek, tedy to, co vyplývá z obsahu věty první ( jako následek, popř. výsledek).  Proto, a proto, a tudíž, tedy, a tedy, a tak,…  Je zima, a proto jsem si vzal rukavice.

5  Mezi souřadně spojenými větnými členy nebo vedlejšími větami se rozlišují stejné významové poměry jako mezi souřadně spojenými hlavními větami.  SLUČOVACÍ – a,i,nebo,také,pak  Do kina můžeš jít s tetou nebo s babičkou.  Maminka řekla,že Tomáš nepůjde bruslit a nesmí ani do kina.  STUPŇOVACÍ – ba, dokonce, ba i, dokonce i, nejen – ale i,…  Tvářil se vesele, ba šťastně.  ODPOROVACÍ – ale, avšak, však, nýbrž, jenže, sice – ale,…  Hrála překrásně, ale krátce.  Je známé, že brzy na jaře slunce svítí, ale ještě nehřeje.

6  VYLUČOVACÍ – nebo, anebo, buď – nebo,…  Vezmu si buď šaty, nebo sukni.  Na dovolenou pojedeme buď autem a trajektem, nebo poletíme letadlem až na ostrov.  PŘÍČINNÝ (DŮVODOVÝ) - neboť, vždyť, totiž, však také,…  Zahrada byla nejlepším, neboť nejtišším místem k odpočinku.  Nešli jsme na procházku, neboť pršelo.  DŮSLEDKOVÝ – proto, a proto, tedy, a tudíž, a tak,…  U kamen bylo teplo, a tedy příjemně.  Stěžovala si, že ji bolí noha, a proto musí chodit opatrně.

7  POUŽITÁ LITERATURA:  Český jazyk 9 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus 2006  Český jazyk pro 9. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií, SPN 1998 Praha

8  Datum vytvoření:  Ročník, pro který je materiál určen: 9.ročník  Předmět: Český jazyk  Anotace: Po ověření učiva budou žáci umět poznat významové poměry mezi hlavními větami, mezi souřadně spojenými větnými členy a vedlejšími větami.


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK 1.4.72038519 Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.2952 OP Vzdělání."

Podobné prezentace


Reklamy Google