Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr."— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, , Ostrava Název materiáluZákladní typy zátěžových situací AutorMgr. Renáta Macečková Tematický okruhZSV – Člověk ve společnosti a jako jedinec Ročník5. ročník Vytvořeno Anotace Cílem tohoto DUMu je poskytnout žákům jednoduchý přehled informací o základních typech zátěžových situací a následně je zopakovat. Metodický pokyn DUM je ve formátu PowerPoint V průběhu prezentace jsou uvedeny otázky a úkoly k zopakování předchozích informací. Prezentace obsahuje interaktivní odkazy k řešení. Není potřeba připojení k internetu, DUM neobsahuje zvukové soubory. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

2 Základní typy zátěžových situací

3 Zkuste jmenovat některé konkrétní faktory, které Vám způsobují psychickou zátěž. Mohou se týkat: Zdraví Vztahů Financí Nezvládání časového tlaku Množství požadavků…

4 Jednotlivé zátěžové situace mohou mít různý význam pro vznik a rozvoj psychických poruch. Z tohoto hlediska rozlišujeme základní druhy zátěží: FRUSTRACE STRES DEPRIVACE

5 FRUSTRACE neboli zmaření Projevuje se například zklamáním, vztekem, bezmocí... Psychický stav a chování člověka, které jsou vyvolány překážkou na cestě k cíli a uspokojení potřeb.

6 Proč může být frustrace do jisté míry i zkušeností? Protože nutí člověka hledat jiná řešení a napomáhá tak k rozvoji jeho schopností.

7 Frustrační tolerance V následujících situacích uveďte příklad, jak by se zachovala osoba s: a)nízkou frustrační tolerancí b)vysokou frustrační tolerancí Obecná míra odolnosti k zátěžovým situacím.

8 JANA Byla si jistá, že se líbí spolužáku Milanovi, a že jí vyzná lásku. Namísto vyznání ji však Milan poprosí, zda by mu domluvila rande s její nejlepší kamarádkou….

9 KAREL Stál již od rána frontu na vstupenky na koncert své oblíbené kapely, která u nás hostuje poprvé a pouze jedním koncertem. Těsně před ním však lístky doprodali…

10 PANÍ NOVÁKOVÁ Čerstvě vytřela podlahu. O několik minut později se domů vrátil její manžel ze zahrady a přes vytřenou podlahu přešel ve špinavých botách...

11 STRES (angl. stress – tíha, tlak, tíseň) Rozlišujeme: Eustres Distres Stav nadměrné zátěže či ohrožení.

12 EUSTRES Pozitivní zátěž v přiměřené míře může stimulovat k lepším výkonům. Dovedete uvést nějaký příklad?

13 DISTRES Nadměrná zátěž Může jedince poškodit a vyvolat onemocnění či dokonce smrt. Dovedete uvést nějaký příklad?

14 Reakce na stres 1.Fáze uvědomění si zátěže 2.Fáze aktivace psychických obranných reakcí 3.Fáze fyziologických reakcí 4.Fáze zvládání 5.Fáze prvních chorobných příznaků 6.Fáze diagnostikování stresem podmíněné poruchy

15 Nyní pojmenujte jednotlivé fáze zvládnutí stresu: 1.Blížící se maturitní zkouška. Fáze uvědomění si zátěže 2. Racionalizuji, že maturitu udělali všichni v mém okolí. Je tedy pravděpodobné, že to zvládnu i já. Fáze aktivace psychických obranných reakcí 3. Navzdory racionalizaci se mi zvyšuje krevní tlak, bolí mne žaludek, nemohu jíst, spát. Fáze fyziologických reakcí

16 4. Začínám se pravidelně učit. Dostavím se ke zkoušce, kde dokážu prezentovat naučené znalosti. Fáze zvládání 5. Pokud selže fáze zvládání a nejsem například schopen zvládat učení, nesoustředím se, mám zažívací potíže, opakovaně zvracím. Fáze prvních chorobných příznaků

17 6. Lékař mi diagnostikoval žaludeční vředy Fáze diagnostikování stresem podmíněné poruchy

18 DEPRIVACE neboli strádání Chronické neuspokojení potřeb nebo nedosahování vytyčených cílů.

19 Uvedete příklady různých podob deprivací 1.Fyzická 2.Psychická 3.Senzorická 4.Sociální Dlouhodobý nedostatek spánku, pití, jídla…. Chronické neuspokojování psychických potřeb (ponižování, nedostatek lásky..) Nedostatek podnětů (hlazení dítěte, tělesná blízkost…) Příliš velká sociální izolace

20 Použitá literatura: DOLEŽALOVÁ, Ladislava a Marie VLKOVÁ. Občanský a společenskovědní základ: cvičebnice : řešení. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2012, 112 s. ISBN DOLEŽALOVÁ, Ladislava a Marie VLKOVÁ. Občanský a společenskovědní základ. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2010, 72 s. ISBN EMMERT, František. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. 1. Brno: Didaktis, 2003, 224 s. Odmaturuj!. ISBN


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr."

Podobné prezentace


Reklamy Google