Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vynalezl ho německý vynálezce Felix Wankel r. 1951 Patří do skupiny spalovacích motorů Je založen na principu rozpínání plynu Do motoru je vháněna směs.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vynalezl ho německý vynálezce Felix Wankel r. 1951 Patří do skupiny spalovacích motorů Je založen na principu rozpínání plynu Do motoru je vháněna směs."— Transkript prezentace:

1

2

3 Vynalezl ho německý vynálezce Felix Wankel r Patří do skupiny spalovacích motorů Je založen na principu rozpínání plynu Do motoru je vháněna směs benzinové páry a vzduchu Skládá se z : rotoru, excentrické hřídele(otočného čepu), pastorku, zapalovacích svíček a krytů rotoru Do sériové výroby se dostal r Činnost :

4 Felix Wankel

5 Princip činnosti V principu je Wankelovo uspořádání rotačního stroje založeno na tom, že úsečky, vycházející ze středu kružnice a s ní pevně spojené, při odvalování této kružnice po menší, v ní ležící kružnici, opisují svými vnějšími koncovými body shodnou křivku, přičemž spojnice těchto koncových bodů úseček se plynule a cyklicky přibližují a vzdalují vůči opsané křivce a tak spolu s obloukem opsané křivky, ležícím mezi koncovými body úseček, vymezují plochu s měnící se velikostí. Zároveň v pracovní komoře probíhají všechny čtyři pracovní činnosti – sání, stlačování, výbuch a výfuk

6 Princip činnosti 1.Intake = Sání 2.Compression = Stlačování 3.Ignition = Výbuch 4.Exhaust = Výfuk (body A a B na animaci jsou ukázkou z prvního bodu na předchozí stránce) (body A a B na animaci jsou ukázkou z prvního bodu na předchozí stránce)

7 SÁNÍ KOMPRESE VÝBUCH VÝFUK

8 Historie wankelova motoru Poté, co byl Wankelův motor uveden na veřejnost, zakoupila licenci a zahájila jeho vývoj řada známých světových firem. Motor skutečně splnil všechna očekávání: byl podstatně menší a lehčí než motory stejného výkonu a zejména ho bylo možno dokonale vyvážit. Později se však ukázaly také jeho nedostatky, jako nadměrná spotřeba oleje. V šedesátých letech minulého století se stal konkurencí klasickým pístovým motorům. Klidný chod a malé celkové rozměry byly příslibem, které stály za trochu vyšší spotřebu benzínu a oleje při cenách ropy před ropnou krizí sedmdesátých let. Wankelův motor měl totiž nekompaktní spalovací prostor s velmi špatným poměrem mezi povrchem a objemem. To má za následek ztrátu tepla a zvýšenou spotřebu.

9 Wankelův motor na trhu Wankelův motor vyvíjelo pro použití ve svých automobilech mnoho automobilek. NSU a Citroen pro jejich výrobu založily i společný podnik pod názvem Comotor v Lucemburku. Po růstu cen ropy v roce 1973 a zjištění karcinogenity (chemické látky, které způsobují nebo napomáhají rakovinnému bujení buněk, které vede k výskytu rakovinných nádorů) spalovaného oleje pak firmy, které také vsadily na Wankelův motor (NSU a Citroen) krachovaly. Ve světě si výrobu Wankelova motoru pro automobily udržela japonská Mazda a ruská Lada. Mazda ho používá ve sportovních automobilech (momentálně Mazda RX8) a Lada ve vozidlech ozbrojených složek Ruska. Ve světě si výrobu Wankelova motoru pro automobily udržela japonská Mazda a ruská Lada. Mazda ho používá ve sportovních automobilech (momentálně Mazda RX8) a Lada ve vozidlech ozbrojených složek Ruska. Ve sportovních automobilech vyšší spotřeba nehraje takovou roli a Rusko nemělo nikdy nedostatek ropy.

10 Vozy s wankelovým motorem Mazda RX8 Lada

11 Zápis vynalezl ho Felix Wankel princip stlačování plynu výhody - menší a lehčí - dal se snadno vyvážit - dal se snadno vyvážit nevýhody - velká spotřeba palivové směsi - velká spotřeba oleje - velká spotřeba oleje Mazda, Lada

12 Vypracoval – Jan Přiklopil Zdroje: tor tor v_motor v_motor

13


Stáhnout ppt "Vynalezl ho německý vynálezce Felix Wankel r. 1951 Patří do skupiny spalovacích motorů Je založen na principu rozpínání plynu Do motoru je vháněna směs."

Podobné prezentace


Reklamy Google