Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.2387 Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.2387 Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk Šablona:III/2Sada:VY_32_INOVACE_796 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:6.C Počet žáků celkem:18Z toho dívek:10

2 Mořští korýši Předmět:Přírodopis Ročník:šestý Klíčová slova: Desetinožci,langusta, humr, krab, kreveta, garnát, gonochoristé, hermafrodité, nauplius. Anotace: Seznámení se zástupci mořských korýšů z řádu desetinožců, jejich významem z hlediska potravního řetězce. Jejich význam pro člověka. Jméno autora (vč. titulu):Dr. Jiří Klein

3 Mořští korýši Korýši patří mezi členovce. Na světě existuje přes druhů. Patří sem – velké druhy - humr, langusta,rak, krab – malé druhy – buchanka, perloočka, hrotnatka Jsou to hlavně vodní živočichové. Na souši např. svinky, stínky. Karcinologie – věda o korýších. Hrotnatka velká – Daphnia Obr.1

4 Mořští korýši Stavba korýšů tělo tvoří hlava, hruď a zadeček hlava a hruď často srostou v hlavohruď tělo kryje vápenatý krunýř při růstu musí krunýř svlékat na konci těla je ocasní ploutvička = telson mají 5 párů kráčivých končetin – různé využití dýchají žábrami, „plíce“ – u kraba palmového

5 Mořští korýši Na hlavě je pár složených očí 2 páry tykadel – slouží k hmatu, u některých jsou opatřeny chemoreceptory 1 pár kusadel 2 páry čelistí Rozmnožování většinou jsou odděleného pohlaví = gonochoristé někteří mezi nimi jsou i hermafrodité larvální stádium - nauplius

6 Mořští korýši Korýši se dělí do mnoha skupin. jednou z nich jsou desetinožci plovoucí – garnáti, krevety lezoucí – humr, langusta, krab Krevety dosahují velikosti 5 – 6cm dobře plavou, loví v noci loví se na jídlo – chutné maso Kreveta obr.2

7 Mořští korýši Garnát obecný Obr.3 Humr evropský Obr.4 Garnáti jsou velcí 4-5cm jsou nejdůležitějším korýšem loveným v Evropě pro maso Obr.5

8 Mořští korýši Humr evropský největší korýš měří 60 – 80cm a váží až 15kg má silná klepeta pravé je silnější k rozlousknutí měkkýšů levé štíhlejší k porcování kořisti loví v noci Obr.6

9 Mořští korýši Langusta obecná měří kolem 45cm váží až 8kg klepeta nejsou vyvinutá, tykadla jsou delší než tělo mají mohutný krunýř končetiny regenerují loví mlže a ostnokožce loví se pro maso Obr.7

10 Mořští korýši Krabi oválný krunýř redukovaný zadeček 5 párů končetin nohy do stran první pár - mohutná klepeta většina je vodních loví se pro maso Velekrab japonský největší krab rozpětí klepet 3,5m tělo 60cm mořský živočich Obr.8

11 Mořští korýši Krabovec kamčatský žije u pobřeží Aljašky a Japonska rozpětí nohou je 120cm váží 12kg Obr.9 Rak poustevníček různé druhy korýšů žijí v opuštěných schránkách plžů žijí v symbióze se sasankami Obr.10

12 Mořští korýši Kontrolní otázky. 21b 1)Vyjmenuj zástupce velkých korýšů. 4b 2)Jak se nazývá věda o korýších? 1b 3)Kolik párů kráčivých končetin mají korýši? 1b 4)Vyjmenuj zástupce malých korýšů. 3b 5)Co patří mezi plovoucí desetinožce? 2b 6)Charakteristické znaky krabů? 3b 7)Co patří mezi lezoucí desetinožce? 3b 8)Jak se nazývá larvální stádium korýšů? 1b 9)Co je to telson? 2b 10)Čím dýchají převážně korýši? 1b

13 Mořští korýši Odpovědi na kontrolní otázky. 1)Humr, langusta, krab,rak. 2) Karcinologie. 3) 5 párů. 4) Buchanka, perloočka, hrotnatka. 5) Garnát, kreveta. 6) Oválný krunýř, redukovaný zadeček, nohy do stran. 7) humr, langusta, krab 8) Nauplius. 9) Ocasní ploutvička. 10) Žábrami.

14 Mořští korýši Metodický pokyn Prezentace slouží jako výukový materiál pro seznámení žáků se zástupci mořských korýšů z řádu desetinožců, jejich významem z hlediska potravního řetězce a jejich významem pro člověka. Zároveň může sloužit jako forma zápisu látky, která je přehledná i pro žáky s různými formami poruch učení.

15 Zdroje a citace Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ].

16 Zdroje a citace Obr.1: Dostupný z WWW: [ ]. Obr.2: Dostupný z WWW: [ ]. Heterocarpus_ensifer.jpg Heterocarpus_ensifer.jpg Obr.3: Dostupný z WWW: [ ]. Obr.4: Dostupný z WWW: [ ]. Obr.5: Dostupný z WWW: [ ]. mEfQ3NFRhyqkpCIAijvJIRCcaxAF6ii56c1HWQhttp://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSqt94kDVNGJbK- mEfQ3NFRhyqkpCIAijvJIRCcaxAF6ii56c1HWQ Obr.6: Dostupný z WWW: [ ]. Obr.7: Dostupný z WWW: [ ]. Fg Fg Obr.8: Dostupný z WWW: [ ]. Macrocheira_kaempferi.jpg Macrocheira_kaempferi.jpg Obr.9: Dostupný z WWW: [ ]. Obr.10: Dostupný z WWW: [ ]. Pagurus_bernhardus.jpg Pagurus_bernhardus.jpg


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.2387 Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres."

Podobné prezentace


Reklamy Google