Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3655, Moderní škola Číslo materiálu v sadě.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3655, Moderní škola Číslo materiálu v sadě."— Transkript prezentace:

1

2 Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě VY_32_INOVACE_03_01_12 Předmět dějepis Téma (název prezentace) Přírodní podmínky, zemědělství a obchod ve starověké Číně Autor Mgr. Věra Nídrová Metodický popis (anotace) Prezentace pro 6. ročník je určena pro práci na interaktivní tabuli. Seznamuje s přírodními podmínkami, zemědělstvím, řemeslem a obchodem ve starověké Číně. Je určena k výkladu, k práci s mapou a zápisu do sešitu. Cvičení na snímcích upevňuje novou látku, zároveň procvičuje čtení s porozuměním. Při odpovědích se ozývají zvukové efekty. Snímek 24 je možné použít k samostatné práci a zápisu do sešitu. Kontrolu provedeme postupným klikáním. Snímek 25 popíší žáci perem. Kliknutím si pak zkontrolují svoji práci.

3 Starověká Čína

4 Čína.

5 Přírodní podmínky zeměpisná poloha – (nepřístupné hory, pouště a moře) zeměpisná poloha – (nepřístupné hory, pouště a moře) Jang-c-ťiang (Dlouhá řeka) Chuang-che (Žlutá řeka) Jang-c-ťiang (Dlouhá řeka) Chuang-che (Žlutá řeka) Jang-c-ťiang samostatný kulturní i politický vývoj vývoj

6 Zemědělství nebylo přejato nebylo přejato pluh, okopávání pluh, okopávání hnojení, zavlažování hnojení, zavlažování. obilí, čajovník, batáty. obilí, čajovník, batáty. ovoce, zelenina, rýže. ovoce, zelenina, rýže.chov bource morušového.chov bource morušového

7 V Číně se vypráví legenda o objevu hedvábí císařovnou Xi Ling-Shi ( 嫘祖 ). Císařovna popíjela pod stromem čaj a do šálku jí spadl zámotek. Vytahovala jej ven, ale konec vlákna se jí omotal kolem prstu. Když odmotala všechno hedvábí, uviděla kuklu, a zjistila tak, že zdrojem toho hedvábí byla kukla. Je to jen jedna z mnoha legend, které se vyprávěly o hedvábí. Hedvábné legendy

8 Číňané si žárlivě střežili své znalosti o výrobě hedvábí. Další legenda říká, že jedna čínská princezna propašovala vajíčka bource morušového do Japonska, ukrytá ve svých vlasech, a od té doby Japonci začali pěstovat bource a používat hedvábí. Jako zajímavost se uvádí, že na výrobu jednoho kimona je potřeba hedvábí z 2100 housenek bource morušového.

9 v Číně je pěstování hedvábí praktikováno už nejméně 5000 let v Číně je pěstování hedvábí praktikováno už nejméně 5000 let potrava housenek bource morušového sestává výhradně z listů moruše potrava housenek bource morušového sestává výhradně z listů moruše larva se zakukluje v kokonu ze surového hedvábí, které produkují slinné žlázy housenky larva se zakukluje v kokonu ze surového hedvábí, které produkují slinné žlázy housenky

10 Řemeslo a obchod 3. tisíciletí př.n.l. – keramika na hrnčířském kruhu 3. tisíciletí př.n.l. – keramika na hrnčířském kruhu kovy dříve odlívali, než kovali (ztracená forma) kovy dříve odlívali, než kovali (ztracená forma) zpracování hedvábných látek –satén, samet, hedvábná stezka zpracování hedvábných látek –satén, samet, hedvábná stezkahedvábná stezkahedvábná stezka vývoz hedvábné látky, koření, porcelán, lakované výrobky vývoz hedvábné látky, koření, porcelán, lakované výrobky k placení používány hedvábné šátečky, mušle, 6. – 5. stol. př.n.l. kovové mince k placení používány hedvábné šátečky, mušle, 6. – 5. stol. př.n.l. kovové mince

11 Cvičení Opravte, nebo potvrďte tvrzení moudrého čínského písaře. Pokud odpovíte správně, postupujete na další otázku. V případě chybné odpovědi odletí bourec morušový na původní otázku.

12 Kulturní a politický vývoj Číny probíhal od samého počátku v součinnosti s tehdejším světem. ano ne

13 Zemědělství bylo v Číně přijato od Indů. ano ne

14 Číňané používali brzy pluh. ano ne

15 Číňané svá pole hnojili a okopávali. ano ne

16 Číňané pěstovali obilí, brambory, čajovník, rýži, Číňané pěstovali obilí, brambory, čajovník, rýži, batáty, ovoce a zeleninu. ano ne

17 Číňané převzali chov bource morušového od Japonců. ano ne

18 Číňané kovy dříve kovali, než odlívali. ano ne

19 Bourec morušový se živí listy nejrůznějších stromů. ano ne

20 Číňané zpracovávali keramiku na hrnčířském kruhu. ano ne

21 Číňané vyváželi hedvábné látky, koření, porcelán, lakované výrobky. ano ne

22 Hedvábná stezka vedla až do střední Evropy. ano ne

23 Bohužel, musíš se s bourcem morušovým vrátit na předchozí otázku čínského písaře.

24 Výborně, zasloužíš si pochvalu od císaře Čchina!

25 Doplňte a zapište si do sešitů:

26 Pojmenujte obrázky. hedvábí porcelán čaj batáty rýže kimono hrnčířský kruh

27  RULF, Jan; VÁLKOVÁ, Veronika a kol. Dějepis pro VI. r. ZŠ- pravěk a starověk. Praha: SPN- pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2004, ISBN  KOLEKTIV AUTORŮ. Dějepis 6, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2007, ISBN  snímky 2, 3, 5,11  SAUTRET, Jerome. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: snímek 5  SMARTNEDEDY. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: snímek 2,8  SRITHERN. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: snímek 8  AUTOR NEUVEDEN. Bourec morušový [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: - snímky 6,7  AUTOR NEUVEDEN. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Zdroje


Stáhnout ppt "Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3655, Moderní škola Číslo materiálu v sadě."

Podobné prezentace


Reklamy Google