Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1 Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tématický okruh: Botanika Téma: List Anotace: Prezentace slouží žákům jako osnova probíraného učiva - herbář. Obsahuje základní údaje k tématu – stavba, funkce a typy listů. Text slouží i jako zápis do sešitu. Červeně psaný text je na doplnění. Během hodiny mají žáci prostor ke kladení doplňujících otázek, či diskusi. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Majerčáková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.

2 LIST

3 zelená část rostliny probíhá zde fotosyntéza: CO 2 + H 2 O → C 6 H 12 O 6 + O 2 oxid uhličitý + voda → glukosa (cukr) + kyslík 6 CO H 2 O → C 6 H 12 O O H 2 O výměna plynů a hospodaření s vodou (umožňuje její výdej)

4 Stavba

5 listy vyrůstají ze stonku v uzlinách – přisedají řapíkem řapíkem prochází cévní svazky dřevní část přivádí do listu roztoky neústrojných látek z kořene lýková část odvádí produkty fotosyntézy do ostatních částí rostlin v čepeli probíhá fotosyntéza v čepeli se cévní svazek větví a vytváří žilnatinu

6 Žilnatina rozvětvený cévní svazek v čepeli rozvádí roztoky živin vyztužuje čepel žilnatina zpeřená žilnatina souběžná

7 Typy listů podle tvaru čepele jednoduché celistvá čepel (mělké nebo hlubší zářezy) složené čepel je tvořena samostatnými lístky

8 postavení listů na stonku střídavé z každé uzliny vyrůstá jeden list např. jabloň

9 vstřícné dva listy na jedné uzlině např. javor

10 v přeslenu z jedné uzliny vyrůstají tři a více listů např. přeslička

11 přízemní růžice u rostlin se stvolem např. sedmikráska

12 Vnitřní stavba listu lícová a rubová strana kryta pokožkou pokožka na líci je celistvá na rubu jsou uzavíratelné průduchy funkce průduchů – výměna plynů - odpařování vody Jak se průduchy chovají při vysokých teplotách a při ochlazení? (viz učebnice str. 78) asimilační pletivo – fotosyntéza houbovité pletivo obr. stavba listu - učebnice str. 78

13 Odlišnost ve funkci a tvaru listu palisty – dvojice drobných listů, objímající řapík v místě připojení listu ke stonku listeny – úzké listy, podpírají květ trny listového původu – obranná funkce, např. dřišťál šupiny pupenů – zakrnělé listy, chrání dělivá pletiva zásobní funkce – u cibule – suknice - sukulentní rostliny (dužnaté listy, hromadí vodu)

14 Masožravým rostlinám slouží k lapání hmyzu listy. Rostlina např. vylučuje na povrchu listu lepkavou šťávu, v níž hmyz uvízne (rosnatka), nebo si z listů vytvoří past, která při podráždění rychle sklapne (mucholapka). Některé láčkovky vytváří na konci listu lahvovité útvary, kde se drobní živočichové topí. - rosnatky

15 Zdroje: Přírodopis II – RNDr. Ing.L.J. Dobroruka, Mgr.N. Gutzerová,RNdr. L. Havel, Mgr.Z. Chocholoušková, MGr.T.Č. Kučera, SCIENTIA 2003, ISBN s0 – video k rosnatce s0


Stáhnout ppt "Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google