Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

SCOUT SCOUT 2Využití 1Pravidla 3Metodologie. Není to nic jiného než převedení hry našeho týmu do čísel. Co to je statistika zápasu? Tato čísla se získávají.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "SCOUT SCOUT 2Využití 1Pravidla 3Metodologie. Není to nic jiného než převedení hry našeho týmu do čísel. Co to je statistika zápasu? Tato čísla se získávají."— Transkript prezentace:

1 SCOUT SCOUT 2Využití 1Pravidla 3Metodologie

2 Není to nic jiného než převedení hry našeho týmu do čísel. Co to je statistika zápasu? Tato čísla se získávají ze základního hodnocení každé jednotlivé hráčky. Pozn. Číst statistiku bez shlédnutí zápasu, k němuž se vztahuje, je jako číst obsah filmu, aniž by se na něj člověk podíval.

3 PRAVIDLA 1- Statistika sama o sobě nic neznamená. Mít jen čísla je málo, je zásadní přiřadit čísla k videím. 2- Statistiku nemůže dělat každý, je nutné znát základní činnosti volejbalu, techniku, taktiku volejbalu.

4 3- Musí se VŽDY poskytovat OBJEKTIVNÍ, NIKDY SUBJEKTIVNÍ údaje. NEEXISTUJE „Podle mě…” 4- Vytvářet VÝKONNOSTNÍ MODELY Mít kritéria, která nám objektivně pomohou vyhodnotit výkony hráčů. Tato kritéria musí být důvěryhodná a srovnatelná v čase.

5 !!!!! VELMI DŮLEŽITÉ !!!!! Skaut si musí vytvořit metodu statistiky, která by byla vhodná a jasná celému týmu a celému realizačnímu týmu. PROPROTI PROVÁDĚNÍ STATISTIKY NÁM UMOŽNÍ MÍT ARCHIV DAT, DO KTERÉHO MŮŽEME POKAŽDÉ NAHLÉDNOUT, KDYŽ JE TŘEBA. ANALÝZA MIMO RÁMEC ZJIŠTĚNÝCH DAT VYŽADUJE HODNĚ ČASU.

6 VYUŽITÍ BĚHEM ZÁPASU Lepší střídání; Lepší využití time-outu; Znalost soupeře v reálném čase; Lepší taktizování ve hře.

7 VYUŽITÍ BĚHEM TRÉNINKŮ Organizace tréninku - optimalizace času; Definování a detailní rozlišení obecných a individuálních cílů; Detailní definování problémů a taktických mezer týmu (neplatí pro mládežnické kategorie).

8 METODOLOGIE Základní činnosti, které se zjišťují statistikou: Podání Příjem Útok Blok Protiútok (je nutno zvážit, zda je základní činností) KOMPLEMENTÁRNÍ NA NĚKTERÝCH HODNOTÁCH

9 Komplementárnost základních činností

10 PODÁNÍ = DVOJITÉ MINUS/CHYBA: podání do sítě nebo out - MINUS: pozitivní příjem soupeře + #, všechny první sledy možné + PLUS: negativní příjem soupeře -, žádné první sledy, pouze vysoký míč # DVOJITÉ PLUS: přímé eso / SLASH: není možnost útoku ze strany soupeře* V mládežnických kategoriích lze zařadit do Podání + A: float (plachta) ze země M: jump-float (skákaná plachta) T: jump-spin (skákané podání s rotací)

11 PŘÍJEM = DVOJITÉ PLUS/CHYBA: přímé eso - MINUS: negativní příjem, žádné první sledy, ale jen vysoký míč + PLUS: pozitivní příjem, všechny první sledy, ale lehce vylepšené nahrávačem # DVOJITÉ PLUS: perfektní příjem, všechny první sledy / SLASH (LOMÍTKO): míč v útoku nehratelný žádným způsobem * * V mládežnickým kategoriích lze zařadit do Příjem -

12 ÚTOK = DVOJITÉ MINUS/CHYBA: útok do sítě nebo out - MINUS: snadná obrana, možnost další hry / SLASH (LOMÍTKO): útok zablokován bod + PLUS: obrana bez možnosti protiútoku # DVOJITÉ PLUS: útok bod ! VYKŘIČNÍK: útok proti bloku s vykrytím* * V mládežnických kategoriích lze zařadit do Útok +

13 BLOK = DVOJITÉ MINUS/CHYBA: blok v síti / SLASH (LOMÍTKO): o ruce out nebo neubráněný dotek bloku + PLUS: dotek bloku, který dovolí jakoukoliv další hru # DVOJITÉ PLUS: přímé zablokování ! VYKŘIČNÍK: blok s vykrytím ze strany soupeře * * V mládežnických kategoriích lze zařadit do Blok +

14 Nahrávka a obrana? Jsou to 2 základní činnosti, u nichž se obtížně provádí statistika, tedy se opomíjí, s výjimkou chyb. Obrana = Chybný míč zadarmo do pole soupeře nebo nám nedá možnost vytvořit akci Nahrávka = Dvojitý dotek, tažený míč nebo dotek sítě (v síti) během nahrávky

15 Procentuální hodnoty Určují absolutní hodnotu, nikoliv relativní, a výkon každého jednotlivého hráče a týmu. JAK SE POČÍTAJÍ: Počet úderů pro jednotlivou hodnotu Počet úderů celkem X 100 PŘÍKLAD: 18 útoků # 43 útoků celkem X 100 = 41,8%

16 Efektivita (účinnost) Je to poměr mezi perfektním a špatným provedením každé základní činnosti u každého hráče a celého týmu. Tento údaj nám říká, jak efektivně se zachoval náš hráč při každé základní činnosti a v celém zápase. Je zásadní brát v úvahu počet chyb každého hráče. Hráč, který udělal 20 bodů v útoku a 14 chyb, je špatný hráč.

17 Jak se počítá efektivita Výpočet není stejný u všech základních činností PODÁNÍ % podání # - % podání = PŘÍJEM % příjmů # - % příjmů =

18 ÚTOK % # - % = + % / BLOK % blok # - % blok = ZTRÁTA % # - % = + % / BLOK/OBRANA% # - % = + % /

19 ZÁVĚR Statistika není reálným obrazem zápasu, ale pomáhá mu porozumět Čísla nám mohou pomoci ve vícero situacích v tréninku a při vedení zápasu Vytvoření archivu našich dat pro nás může být užitečné při vyhodnocení a kontrole zlepšení našich hráčů/hráče

20 MATCH ANALYSIS 2 Kdy? 3 Jak? 1 Proč?

21 1- Proč? Pomáhá našemu týmu poznat detailněji svého soupeře; Je to prostředek pro výuku našich hráčů k myšlení ve hře; Slouží nám trenérům, abychom pomáhali týmu v průběhu zápasu; Některé situace se vícekrát v zápase opakují.

22 2- Kdy? Znalost a dobré využívání techniky v našem týmu umožňuje začlenění taktických strategií; Myšlení jednotlivých hráčů se shoduje s jednotným myšlením týmu; Tým přijme za vlastní herní systémy (cambiopalla/ztráta a breakpoint), které mu navrhujeme.

23 3 - Jak? Mít k dispozici množství statisticky platného materiálu; Využít přímou a základní komunikativní metodu s týmem. Jaká data mám číst?Jak mám číst tato data? Pečlivě vybírat materiál pro předložení týmu;

24 Dvě fáze studia NahrávačÚtočící hráči Příprava zápasu Hlavní parametry Distribuce SměryParametry

25 Hlavní parametry nahrávače Poloha rukou během kontaktu s míčem Tendence skákat nebo neskákat při nahrávce určitých typů balónů Rychlost v doběhu pod míč před nahrávkou Kvalita míče, který vychází z jeho rukou

26 Distribuce Typologie hry 1) Vyhledání nejslabšího bloku Čím je ovlivněna? Schopnosti 2) Opakovatelnost hry 2) Vliv místa, odkud pochází příjem 1)Zvládnutí rozdílu mezi R# a R+ 4) Hra s útočníkem, který přijímá 3) Referenční útočník 5) Distribuce z různých bodů sítě

27 1.1 Vyhledání bloku Nejnižší blok Nejslabší blok Pro mnohé nahrávače je to primární parametr typu hry

28 1.2 Opakovatelnost hry podle ÚTOČNÍKA: nahrávač hraje nebo nehraje s útočníkem, který právě udělal chybu podle SCHÉMATU: nahrávač se rozhodne opakovat schéma, i když se předcházející akce nepodařila. Je to údaj, který můžeme odhadnout, když ho rozdělíme na 2 situace: Pozn.: Je to údaj, který lze odhadnout i z minimálního množství materiálu, jeden zápas je již dostatečný, abychom pochopili, k čemu nahrávač inklinuje.

29

30

31 1.3 Referenční útočník Není to nutně nejsilnější útočník, ale ten, který v té určité chvíli garantuje nahrávači více jistoty. Hráč, jemuž dá nahrávač důvěru v důležitém okamžiku hry

32 1.4 Distribuce z bodů sítě Musím vzít v úvahu fakt, že nahrávači se může nepodařit nahrát ze zóny 2 do zóny 4 a naopak. Údaj zařazený do parametrů, ale podle nahrávače může být zařazen i do schopností. Pro některé nahrávače výhodné nechat se následovat blokařem a a otevřít tak hru na kůlech proti jednobloku.

33 1.5 Využití přijímajícího útočníka Nahrávač dá míč svému útočníkovi hned poté, co tento hráč přijímal? Je to údaj, který nám umožní taktizovat na bloku podle naší taktiky na podání. Pozn.: Je to údaj, který je využíván pro ovlivnění hry nahrávače.

34 2.1 Umět zvládat rozdíl mezi R# a R+ Čtení takové schopnosti ze strany hráčů dovoluje předvídat uvážlivě taktiku na bloku/v obraně. Nahrávač je schopen zvládat svou hru bez rozdílu, pokud je Příjem # nebo jen Příjem +? Př.: pozice 4 ví, že s R+ nahrávač nikdy nenahrává Fast (dlouhou jednonohu), tedy se snaží předem blokovat quick z pozice 6 soupeře.

35 2.2 Místo, odkud pochází příjem Tendence některých nahrávačů je hrát často stejný míč při příjmu, pocházejícím ze stejné zóny. Je nahrávač schopen hrát schéma, které hlásil s příjmem pocházejícím z určité zóny? Pozn.: Může značně ovlivnit naší taktiku na podání.

36 Studie signálů (base) 2 Signál blízko nahrávače BASE (SIGNÁLY) jsou hlavním taktickým nástrojem, který využívá nahrávač pro tvorbu a variaci své hry. 1 (rychlík) /C (odhozený rychlík) 2 (rychlík za) /B (krátká jednonoha) P P 2 Signál dál od nahrávače 7 (v ČR 4) Fast (dlouhá jednonoha 2 1 F 7

37 Base 1/C (rychlík/odhozený) Base 2/B (rychlík za/krátká jednonoha) Base 7 (4) Base Fast (dlouhá jednonoha)

38 Pouze analýzou signálů blokaře lze začít hovořit o PROCENTUÁLNÍ HODNOTĚ DISTRIBUCE NAHRÁVAČE Hra přes poziciHra při otevření Nahrávač nahrává bližšímu útočníkovi k base (signálu) blokaře. Např.: blokař jde na base 7 (4) a super (přistřelená) do pozice 4. Nahrávač nahrává útočníkovi vzdálenějšímu od base (signálu) blokaře. Např.: blokař, který jde na base 7 a super (přistřelená) do pozice 2.

39 Musso Marco Analýza útočníků Tyto tři schopnosti silně podmiňují dobu výskoku na blok (kdy). 1- Rozlišit hlavní schopnosti 1 Ottobre 2011 Typ rozběhu Schopnost výskoku Paže Pravá nebo levá RychlostRozběh

40 Analýza útočníků Definují náš systém blok-obrana 2- Rozlišit typ míče, který hraje podle postu Př. Přijímající hráč/útočník:Super (přistřelený)/ Míč do 5 Vysoký míč Útok po jeho příjmu Vysoký a krátký míč bráním s 2-0-4 nebo s 2-1-3 ?

41 Analýza útočníků 3- Rozlišit zvláštnosti každého jednotlivého útočníka Využití zalívek a lobovaných míčů Schopnost hrát pomocí blokujících rukou Problémy, pokud dostane míč po svém příjmu Schopnost zvládnout obtížné míče Problémy v určitých chvílích zápasu


Stáhnout ppt "SCOUT SCOUT 2Využití 1Pravidla 3Metodologie. Není to nic jiného než převedení hry našeho týmu do čísel. Co to je statistika zápasu? Tato čísla se získávají."

Podobné prezentace


Reklamy Google