Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Inf Techniky sociálního inženýrství. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Inf Techniky sociálního inženýrství. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím."— Transkript prezentace:

1 Inf Techniky sociálního inženýrství

2 Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu: 07_01_32_INOVACE_17

3 Předmět: INF Ročník: 1. Jméno autora: Jan Mlčůch Škola: SPŠ Hranice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Mlčůch Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Anotace: Žák se seznámí s pojmem sociální inženýrství, různými podvodnými sociotechnickými metodami a základní obranou proti nim. Dále s pojmy phishing, hoax a komplexní přístup k bezpečnosti IT. Klíčová slova: sociotechnický útok, phishing, hoax, DoS Techniky sociálního inženýrství

4 Podvody na internetu  naprostá většina nebezpečných kódů vyžaduje součinnost uživatele počítače, zbytek jeho neopatrnost a nedbalost  většina červů se šíří tím, že si jej uživatelé sami spustí a ještě potvrdí jejich instalaci  většina finančních podvodů není provedena dokonalými špionážními programy, ale tak, že útočník požádá majitele o heslo k jeho bankovnímu účtu a on mu jej pošle  útoky tohoto typu, které využívají psychologie člověka, bývají označovány jako sociotechnické útoky

5 Podvody na internetu  odborníci na bezpečnost často docházejí k závěru, že největší bezpečnostní problém je mezi klávesnicí a židlí, tedy v člověku, který počítač obsluhuje  útoky vedené tímto způsobem vycházejí ze znalostí psychologie a člověk, který nemá v této oblasti potřebné vlastnosti, jim může podlehnout bez ohledu na své vzdělání

6 Podvody na internetu  jaké podvodné sociotechnické metody útočníci používají:  nabízejí zdarma erotický, pornografický nebo tajný materiál (fotografie celebrit, dokumenty o machinacích při soutěži…)  nabízejí velký finanční zisk při minimálním úsilí (tzv. nigerijské dopisy, které slibují miliony po zaplacení pár desítek tisíc „poplatků“)  hrají na city uživatele („můžete zachránit nemocného člověka“)  vzbuzují strach („pokud okamžitě neučiníte opatření – kontrolu svého účtu – může dojít k vážným důsledkům“)

7 Podvody na internetu  jaké podvodné sociotechnické metody útočníci používají:  tváří se důvěrně („přítel Ti věnoval píseň, klikni sem a stáhni si ji…“)  vydávají se za někoho jiného (musím přenastavit server, zašlete heslo, píše správce školní sítě)  mnoho dalších metod, které většinou kombinují výše uvedené  hlavně: nutí jednat okamžitě, nedávají čas na rozmyšlenou („pokud okamžitě nenainstalujete tuto bezpečnostní záplatu, obsah disku bude smazán…“, „pokud ihned nezrušíte příkaz, odejde z vašeho účtu X peněz…“)

8 Podvody na internetu  základní obranou proti těmto útokům je vědět o jejich existenci a uvědomovat si fakt, že Internet je potencionálně nebezpečné prostředí, které může přivést útočníka kdykoliv a kdekoliv  není třeba být paranoidní, ale nebezpečí reálně existuje a stále roste, je proto nutné o něm vědět

9 Ukradení identity  typickým příkladem je tzv. phishing  útočník rozešle podvodné y napodobující styl známé banky a vyzývající příjemce z nejrůznějších důvodů ke kontrole účtu  po klepnutí na odkaz se zobrazí stránky vypadající přesně jako originální web banky  po zadání přihlašovacího jména a hesla dojde zdánlivě ke slibované akci  ve skutečnosti jste však zadali své přihlašovací údaje do formuláře, který je odeslal útočníkovi  výše škody pak závisí na stavu vašeho účtu a případném limitu pro operace přes Internet

10 Hoax  hoax se nazývá šíření poplašných a nebezpečných zpráv a zbytečných řetězcových zpráv  hoax často nabádá ke smazání „zcela nezjistitelného viru“ nebo k poslání zpráv pro záchranu nemocného člověka apod.  pokud hoax uposlechnete, smažete si sami systémové soubory, nebo zahltíte poštovní schránky jiným uživatelům  dříve, než na podobné výzvy zareagujete, navštivte databázi hoaxů a ujistěte se, že nerozesíláte zbytečnou poplašnou zprávu

11 Komplexní přístup k bezpečnosti IT  bezpečnost počítače spočívá v technických a organizačních opatřeních  technická opatření – základem je udržovat operační systém aktuální, zapnutý a správně nastavený firewall, funkční automaticky aktualizovaný antivirový program  organizační opatření – opatrnost a znalost bezpečnostních hrozeb  znalosti a opatrnost – to dnes většině uživatelů PC chybí, velké množství počítačů je součástí sítí tzv. botů rozesílajících spam a útočících na jiné systémy (DoS – Denial of Service útoky)  máte znalosti – používejte je a buďte opatrní

12 Příklady útoků  Nebezpečí na Facebooku  skupina hackerů založila lákavou skupinu na Facebooku (např. Nejlepší spánek je ve škole)  všem příznivcům po čase zaslala odkaz na „supervideo“  při snaze pustit si video ovšem vyskočilo okno se žádostí o instalaci potřebného kodeku  kdo kodek potvrdil, uviděl video, ale také si nasadil do systému trojského koně  Webová stránka  stránka sama hlásí nalezení škodlivého kódu a nabízí jeho odstranění  uživatel potvrdí všechna hlášení operačního systému  po chvíli činnosti „antivir“ ohlásí úspěšnou léčbu  systém je ovšem už kompletně ovládnut virem  pozor – ovládnutí systému je dnes otázkou okamžiku

13 Cvičení  Najděte způsob fungování nějakého konkrétního viru a zpracujte o něm (a možnostech ochrany proti němu) prezentaci.  Najděte způsob provedení nějakého konkrétního (sociotechnického) počítačového podvodu a zpracujte o něm (a možné ochraně proti němu) prezentaci.

14 Použité zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Mlčůch. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. ROUBAL, Pavel. Informatika a výpočetní technika pro střední školy : Teoretická učebnice. 1. vyd. Brno : CP Books, a. s., c s. ISBN Použité obrázky pocházejí z obsahu webu


Stáhnout ppt "Inf Techniky sociálního inženýrství. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím."

Podobné prezentace


Reklamy Google