Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Žahavci - Cnidaria Číslo vzdělávacího materiálu: ICT6/2 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Žahavci - Cnidaria Číslo vzdělávacího materiálu: ICT6/2 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky."— Transkript prezentace:

1 EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Žahavci - Cnidaria Číslo vzdělávacího materiálu: ICT6/2 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Zoologie bezobratlých Autor: Jakub Siegl Datum vytvoření: 2. 10. 2013 Garant (kontrola): Mgr. Šárka Kirchnerová Ročník: vyšší gymnázium Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Téma: Výukový materiál – žahavci Metodika/anotace: Powerpointová prezentace slouží jako výuková příloha teoretických hodin. Obsahuje základní informace, skupiny a fotografie nejvýznamnějších zástupců Cnidaria. Prezentaci lze použít také jako podklad pro přípravu na poznávačku či přípravu k maturitě. Časový rozvrh: 40 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

2 Platyhelminthes – ploštěnci - kmen cnida = řecky kopřiva tělo na úrovni gastruly – ekto- a entoderm, mezi mezoglea (produkt ektodermu) – mezoglea – rosolovitá hmota – více u medúz polyp přisedlá forma – polyp – válcovitý tvar s nožním terčem, ústní terč s věncem chapadel medúza pohyblivá forma – medúza – převrácený polyp – ústa směřují dolů – exumbrela – svrchní strana zvonu – subumbrela – lemuje ústní otvor – věnec chapadel po obvodu zvonu, někdy plachetka (velum) TS – neprůchozí – jednoduchá (nezmaři) nebo složitější (korálnatci), vytváří gastrovaskulární soustava Gastrodermis (entoderm) – žláznaté a trávicí buňky; složitě zřasena – zvětšení povrchu Epidermis (ektoderm) – – epiteliálně svalové buňky - fce svalu – intersticiální b. – nerozlišené, vmezeřené, schopné diferenciace – žláznaté – na povrchu těla, slouží k přichycení – smyslové a nervové buňky – knidocyty – žahavé buňky – soustředěny do samostatných celků – obsahuje nematocysty – slouží k lapání kořisti – velká vakuola se spirálovitě stočeným vláknem zakončeným styletem – vývod toxinu

3 Knidocyt Obr. 1: http://www.kbi.zcu.cz/OB/veda/paleontologie/zoopaleontologie/zahavci/index.php

4 Uspořádání těla Obr.2: http://www.kbi.zcu.cz/OB/veda/paleontologie/zoopaleontologie/zahavci/index.php

5 DS – celým povrchem těla, někdy endosymbiotické řasy CS, VS – chybí NS – difúzní se smyslovými buňkami na povrchu těla (očka, chemoreceptory, statokinetické čidlo – statolit) Rozmnožování - střídání pohlavní (medúza) a nepohlavní generace (polyp) pohlavně: z oplozeného vajíčka vzniká larva (planula) → přisedá a mění se v polypa – ten se v příčné rovině začíná přiškrcovat = strobilace – vznik malých medúzek → dospívají a produkují pohlavní buňky Polypi jsou hermafrodité, medúzy gonochoristé nepohlavně: pučení – vznik kolonií Stavba těla: Ekologie – vodní převážně mořští, vyjímečně sladkovodní (nezmaři) – potrava pro organismy i člověka, tvorba útesů z CaCO 3, toxiny – velmi silné Obr. 3: http://www.uamont.edu/facultyweb/huntj/Zoology%20Chapter%207%20Outline.htm

6 Systém: Polypovci = Hydrozoa - třída – převládá stádium polypa – hydromedúzka je malá, má velum, gonády jsou na povrchu těla – většinou hermafrodité – časté vegetativní rozmnožování → kolonie některé kolonie mohou mít vlastní strukturu ( trubýši) – rozdělení fcí: – daktilozoidi – žahavé baterie s žahavými buňkami – gastrozoidi – vyživovací fce – gonozoidi – rozmnožování – celé chráněno peridermem – velikost malá, kolonie až 20 m – mořští: měchýřovka portugalská (až 20 m velké kolonie, smrtelně nebezpečná) paruska komůrkatá (eliptický plovák) – sladkovodní – sladkovodní – nezmaři (chybí stádium hydromedúzky: vajíčko – larva – přisednutí - dospělec) – sladkovodní medúzy nezmar hnědý nezmar zelený (endosymbiontní řasa) nezmar obecný medúzka sladkovodní Čtyřhranky = Cubozoa - třída – čtyřboký zvon s chapadly v rozích – počet 4n – složité stádium polypa – predátoři s velmi silnými toxiny a schopností aktivního plavání – mořská skupina čtyřhranka smrtelná

7 Měchýřovka portugalská Paruska komůrkatá Obr. 5: http://www.biolib.cz/cz/taxonimage/id150077/ Obr. 4: http://www.nody.estranky.cz/fotoalbum/podmorsti-zivocichove/podmorstizivocichove/mechyrovka-portugalska.jpg.html Nezmar hnědý Obr.6: http://biologie-online.blog.cz/0811/1-nezmar-hnedy Nezmar zelený Obr. 7: http://en.wikipedia.org/wiki/Hydra_viridissima Nezmar obecný Obr. 8: http://telicthoughts.com/insulin-and-hydra/

8 Medúzka sladkovodní Obr. 9: http://www.photoextract.com/cs/foto/403322.html Čtyřhranka smrtelná Obr. 10: http://www.novinky.cz/cestovani/284703-nejjedovatejsi-zvirata-na-svete-najdete-na-sousi-i-pod-vodou.html

9 Medúzovci – Scyphozoa - třída – převládá stádium medúzy – gonochoristé, typická metageneze – složitá gastrovaskulární soustava – ústí sem vývody gonád (entoderm. původ) – smyslové orgány koncentrovány na ropáliích – útvary mezi rameny (chemo- a fotoreceptory, statokinetické čidlo) – chybí velum, chapadla kolem manubria Korunovky Korunovky – pestře zbarvené, exumbrela zaškrcena, v hloubkách moří korunovka purpurová (Evropa) Talířovky Talířovky – plochý zvon, častá bioluminiscence, žahavé talířovka ušatá, t. svítivá (světélkuje), t. obrovská (největší medúza – 2 m zvon, chapadla až 40 m) Kořenoústky Kořenoústky – velké, bez ramen při okrajích kořenoústka plicnatá (Evropa) Cassiopeia (žije na dně – neplave, endosymbiontní řasa) Systém:

10 Ropalium medúzy Obr. 11: http://www.kbi.zcu.cz/OB/veda/paleontologie/zoopaleontologie/zahavci/index.php

11 Korunovka purpurová Obr. 12: http://www.seawater.no/fauna/cnidaria/periphylla.html Talířovka ušatá Obr. 13: http://www.biolib.cz/cz/taxonimage/id87093/ Talířovka svítivá Obr. 14: http://www.glaucus.org.uk/Jelly.htm Talířovka obrovská Obr. 15: http://www.optika4.ru/photo/186-cyanea.html

12 Kořenoústka plicnatá Obr. 16: http://www.naturfoto.cz/korenoustka-plicnata-fotografie-6834.html Cassiopeia Obr. 17: http://oceana.org/en/explore/marine-wildlife/upside-down-jellyfish

13 Korálnatci – Anthozoa – třída – chybí stádium medúzy, není metageneze (jako u polypovců), časté pučení nebo dělení – polyp je složitý – tvorba velkých kolonií – propojení TS – endo- a exoskelet z CaCO 3 – uvnitř ve formě jehlic – ústní otvor ve tvaru štěrbiny – gastrocoel (láčka) je rozdělen přepážkami (septum) v počtu 6n nebo 8n – vznik korálových útesů – tropická moře – citlivost na teplotu (min. 18°C) a pH (vápenec je rozpustný i ve slabě kyselém prostředí) Červnatci Červnatci – rohovitý skelet, solitérní, někdy kolonie červnatec pestrobarevný (Japonsko) Osmičetní Osmičetní – 8 zpeřených dutých ramen, 8 přepážek v láčce, vnější skelet korál červený (oceánské a mořské svahy Evropy) pérovník červený (zapíchnutý do dna, v hloubkách kolem 25 m) varhanitka červená (trubičkovitý vzhled) rohovitka venušina (ploché vějíře – Karibik) Šestičetní Šestičetní – 6 nezpeřených plných ramen, 6 přepážek v láčce, vnější skelet Sasanky – silné svalnaté tělo bez skeletu sasanka koňská (velká, Evropa) Adamsia palliata (symbióza s krabem poustevníkem) Větevníci – pevný exoskelet, pevninotvorné korály větevník tuporohý (pacifik) větevník mozkový houbovník obecný Systém:

14 Červnatec pestrobarevný Obr. 18: http://www.marinestar.cz/realizace-morskych-akvarii/realizace-882litru/ Korál červený Obr. 19: http://www.francescoricciardi.com/category/gallery/01/i10/ Pérovník červený Obr. 20: http://www.mondomarino.net/ricerca/index.asp?view=zoom&p=99&f=10&q=&idf=17 Varhanitka červená Obr. 21: http://biology.uco.edu/AnimalBiology/Cnidaria/Cnidaria.html Rohovitka venušina Obr. 22: http://www.biolib.cz/cz/taxonimage/id14093/

15 Sasanka koňská Obr. 23: http://www.biolib.cz/cz/taxonimage/id67935/ Obr. 24: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Eupagurus_prideauxi_and_Adamsia_palliata.jpg Větevník tuporohý Obr. 25: http://www.biolib.cz/cz/taxonimage/id25310/ Větevník mozkový Obr. 26: http://www.redseadiving.cz/korali.aspx Adamsia palliata Houbovník obecný Obr. 27: http://www.zeeaquarium-kupper.nl/index2.invertebrates.002.htm

16 Zdroje: (k 2.10.2013) Obr. 1: http://www.kbi.zcu.cz/OB/veda/paleontologie/zoopaleontologie/zahavci/index.php Obr.2: http://www.kbi.zcu.cz/OB/veda/paleontologie/zoopaleontologie/zahavci/index.php Obr. 3: http://www.uamont.edu/facultyweb/huntj/Zoology%20Chapter%207%20Outline.htm Obr. 4: http://www.nody.estranky.cz/fotoalbum/podmorsti-zivocichove/podmorstizivocichove/mechyrovka-portugalska.jpg.html Obr. 5: http://www.biolib.cz/cz/taxonimage/id150077/ Obr.6: http://biologie-online.blog.cz/0811/1-nezmar-hnedy Obr. 7: http://en.wikipedia.org/wiki/Hydra_viridissima Obr. 8: http://telicthoughts.com/insulin-and-hydra Obr. 9: http://www.photoextract.com/cs/foto/403322.html Obr. 10: http://www.novinky.cz/cestovani/284703-nejjedovatejsi-zvirata-na-svete-najdete-na-sousi-i-pod-vodou.html Obr. 11: http://www.kbi.zcu.cz/OB/veda/paleontologie/zoopaleontologie/zahavci/index.php Obr. 12: http://www.seawater.no/fauna/cnidaria/periphylla.html Obr. 13: http://www.biolib.cz/cz/taxonimage/id87093

17 Obr. 14: http://www.glaucus.org.uk/Jelly.htm Obr. 15: http://www.optika4.ru/photo/186-cyanea.html Obr. 16: http://www.naturfoto.cz/korenoustka-plicnata-fotografie-6834.html Obr. 17: http://oceana.org/en/explore/marine-wildlife/upside-down-jellyfish Obr. 18: http://www.marinestar.cz/realizace-morskych-akvarii/realizace-882litru Obr. 19: http://www.francescoricciardi.com/category/gallery/01/i10 Obr. 20: http://www.mondomarino.net/ricerca/index.asp?view=zoom&p=99&f=10&q=&idf=17 Obr. 21: http://biology.uco.edu/AnimalBiology/Cnidaria/Cnidaria.html Obr. 22: http://www.biolib.cz/cz/taxonimage/id14093/ Obr. 23: http://www.biolib.cz/cz/taxonimage/id67935/ Obr. 24: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Eupagurus_prideauxi_and_Adamsia_palliata.jpg Obr. 25: http://www.biolib.cz/cz/taxonimage/id25310/ Obr. 26: http://www.redseadiving.cz/korali.aspx Obr. 27: http://www.zeeaquarium-kupper.nl/index2.invertebrates.002.htm Zdroje: (k 2.10.2013)


Stáhnout ppt "EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Žahavci - Cnidaria Číslo vzdělávacího materiálu: ICT6/2 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky."

Podobné prezentace


Reklamy Google