Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Eva Khorelová Název: VY_32_INOVACE_05_Př9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2313 Téma: Přírodopis.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Eva Khorelová Název: VY_32_INOVACE_05_Př9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2313 Téma: Přírodopis."— Transkript prezentace:

1 Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Eva Khorelová Název: VY_32_INOVACE_05_Př9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Přírodopis 9.ročník, Zemětřesení Anotace: Prezentace, sloužící k snadnějšímu pochopení podstaty zemětřesení, zápisu do sešitů, seznámení se základními pravidly chování při zemětřesení, vhodné využít školní atlas světa Datum dokončení:

2 ZEMĚTŘESENÍ Prezentace pro výuku přírodopisu 9. ročník

3 Vysvětlivky k pomocným symbolům: Určeno k zápisu do sešitů. Určeno k přemýšlení, řešení problému.

4 NASA, [cit ], dostupné na www: Mapa globální tektonické aktivity

5 JAK ZEMĚTŘESENÍ VZNIKÁ? Náhlým uvolněním energie při pohybu zemských ker podél zlomů. Při zemětřesení v Indonésii došlo k náhlému posunu o 30 m (běžný posun 6 cm za rok). - síla zemětřesení - magnitudo 9 - hloubka hypocentra - 30 km

6 DrT, [cit ], dostupné pod licencí Creative Commons na www:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Epicentrum-hypocentrum-schema.pnghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Epicentrum-hypocentrum-schema.png HYPOCENTRUM - ohnisko zemětřesení Energie zemětřesení se šíří všemi směry od hypocentra. průměrně 60 km pod povrchem

7 EPICENTRUM ZEMĚTŘESENÍ místo na zemském povrchu nad hypocentrem místo nejsilnějších otřesů rychlost primárních vln je až km/h

8 DRUHY ZEMĚTŘESENÍ tektonické - pohyby zemských ker podél zlomů sopečné - pohyby magmatu a plynů v sopce řítivé - zřícení stropu jeskyně, štoly, skalního masívu Graf vlastní dle uvedených zdroj ů 90 % 7 %3 %

9 USGS, [cit ], dostupné na www: Způsoby pohybu seismických vln vlny povrchové vlny pod povrchem

10 SEISMOGRAF Přístroj pro měření a zaznamenávání velikosti horizontálních a vertikálních pohybů na povrchu. Cit. [ ], dostupné pod licencí Creative Commons na www: dia.org/wiki/File:Kinem etrics_seismograph.jpg

11 RICHTEROVA STUPNICE stanovuje sílu zemětřesení = magnitudo není konečná dosud nejvyšší magnitudo 9,5 – Chile 1960 na západě ČR nejvíce magnitudo 4,6

12 Mercalliho stupnice intenzity zemětřesení 1.sotva postřehnutelné chvění 4.otřesy, jako když projede náklaďák 6.praskají okenní tabulky, pohyb nábytku 9.povrch země praská 10.bortí se stavby, deformují se koleje 12. země se trhá a láme, viditelné vlnění povrchu Cit. [ ], dostupné pod GNU Free Dokumentation licence na www: wiki/File:Kobe_port_earthquake_ memorial_park.jpg Kóbe 2005

13 USGS, [cit ], Wikimedia Commons, dostupné na www: San_Andreas_Fault_Aerial_View.gif Zlom San Andreas USA

14 [cit ], na www:

15 USGS, [cit ], na www: iki/File:2010_Southern_California _Earthquake_Storm.PNG Zemětřesení v Jižní Kalifornii duben 2010

16 [cit ], pod licencí Creative Commons na www: n_depremi_sayfa.jpg Následky zemětřesení

17 Zemětřesení v Chuetsu – Japonsko 2004, magnitudo 6,8 Cit. [ ], dostupné pod GNU Free Dokumentation licence na www: _ _

18 Wikipedia.cz, [cit ], pod licencí Creative Commons na www: Vznik vlny tsunami rychlost vlny až 600 km/h

19 Tsunami Indonésie 2004 Vasily Titov,NOAA, [cit ], dostupné na Wikimedia Commons, na www:

20 NOAA, [cit ] Creative na Rychlost pohybu vlny tsunami (v hodinách) Chile

21 Maximillian Dorbecker, W.Rebel, [cit ] pod licencí Creative Commons na

22 Sumatra 2005 po vlně tsunami US Navy, [cit ] dostupnána

23 Michael L. Bak, [cit ] dostupnána

24 Co dělat během zemětřesení? V budově vyhledejte bezpečné místo: rám dveří, pod pevným stolem, pultem, postelí. Pozor na volně se pohybující předměty. Při vybíhání z domů pozor na padající římsy a komíny. Ve volném prostoru vyhledejte otevřená místa dále od mostů, stožárů, vysokých stromů.

25 Po zemětřesení buďte připraveni na dotřesy poskytněte první pomoc raněným zapněte si rádio a poslouchejte instrukce nepoužívejte výtahy, nejezděte nikam přezkoušejte plyn, vodu, elektrické vedení, v případě jejich poškození vypněte hlavní vypínače vyhledejte možná ohniska požáru sledujte příkazy policie, hasičů ……..

26 Kontrola porozumění 1.Uveď příklady oblastí s častou zemětřesnou aktivitou. 2.Co vyvolává zemětřesení? 3.Jak se měří intenzita zemětřesení? 4.Jaké jsou následky zemětřesení? 5.Jak vzniká vlna tsunami? 6.Jak se zachováš během zemětřesení v uzavřené budově?

27 Řešení 1.zlom San Andreas, západní pobřeží Ameriky, Japonsko, Indonésie, atd. 2.náhlý prudký posun litosférických desek, vulkanismus, řícení jeskyní, atd. 3.seismografy, Mercalliho a Richterova stupnice, magnitudo 4.řícení budov, praskání zemské kůry, následné požáry, výbuchy plynu, tsunami, … 5.podmořské zemětřesení, pokles hladiny u pobřeží, přívalová vlna až 30 m 6.vyběhnout na volné prostranství/schovat se pod pevný stůl/do rámu dveří v nosné zdi, …

28 [cit ], dostupné pod licencí Creative Commonshttp://cs.wikipedia.org/wiki/Zem%C4%9Bt%C5%99esen%C3%AD DOWNS, Roger M., et al. Almanach geografie. 1. Praha : Sanoma Magazines, spol.s r. o., s. MARTÍNEK, Bohumír; Ochrana člověka za mimořádných událostí: Příručka pro učitele ZŠ a SŠ. 2. Praha : MV - GŘ HZS ČR, s. POUŽITÉ ZDROJE INFORMACÍ


Stáhnout ppt "Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Eva Khorelová Název: VY_32_INOVACE_05_Př9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2313 Téma: Přírodopis."

Podobné prezentace


Reklamy Google