Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Wolf-Henning Rech DF9IC JN48iw Se svolením autora přeložil: Matěj Petržílka, OK1TEH Mikrovlnná spojení pomocí.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Wolf-Henning Rech DF9IC JN48iw Se svolením autora přeložil: Matěj Petržílka, OK1TEH Mikrovlnná spojení pomocí."— Transkript prezentace:

1 Wolf-Henning Rech DF9IC JN48iw Se svolením autora přeložil: Matěj Petržílka, OK1TEH Mikrovlnná spojení pomocí odrazu od letadel

2 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC2 Obsah zNěco teorie zPozorování pomocí majáků zZkušenosti z navázaných QSO zSledování (tracking) letadel pomocí ADS-B zZkoušky šíření zShrnutí

3 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC3 Odraz nebo rozptyl? zOdraz: yjako zrcadlo: úhel dopadu = úhel odrazu yoblast odrazu musí být: velká - hladká - plochá zRozptyl: yvětšinou všesměrový (s různou výkonovou hustotou) yna hrbolatého povrchu nebo od většího počtu malých částeček např. deskový odražeč např. Měsíc (EME) např. déšť (RS)

4 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC4 Geometrie DX spojení od letadla zVětší osobní a dopravní letadla létají ve výškách kolem FL300 - FL400 ( stop ) zpro maximální dosah musí být letadlo blízko horizontu (velmi malá elevace 0...1°) zpotom bude úhel dopadu vlny na letadlo kolem 3°

5 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC5 Maximální dosah spojení zMaximální dosah odrazem letadla letícího ve výšce FL400 ve správné pozici vůči radiové LOS (= optická viditelnost) je včetně běžného ohybu v atmosféře okolo 1040 km zExperimentální limit s dobrou vyhlídkou na úspěch je na 23 a 13 cm kolem 800km (SK7MW 777km jde od DF9IC snadno, SM7ECM 809 km již hůře)

6 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC6 Geometrie DX spojení od letadla Pohled shora

7 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC7 Útlum trasy zOdraz:  Rozptyl: kde A : efektivní plocha odrazu  : průřez odrazné oblasti (radar cross section)  Příklad: d 1 = d 2 = 390 km, f = 1296 MHz, g TX = 32 dBi, P TX = 51 dBm, g RX = 24 dBi, P RX = -130 dBm výsledek pro A = 2.7 m 2  = 5000 m 2

8 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC8 Trvání a Dopplerův posun zRychlost letadla = 900 km/h = 15 km/min ztypická doba jednoho odrazu se pohybuje v rozmezí od několik vteřin po několik minut zDopplerův posun se projevuje v důsledku rozdílné rychlosti letadla vzhledem k pozici obou stanic zRozdílný Dopplerův posun od různých letadel dovoluje jejich rozpoznaní (pouze při CW)

9 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC9 Jaká je nejlepší frekvence? zÚtlum na trase nezávisí na frekvenci zVýhoda nižších frekvencí: yširoká vyzařovací charakteristika antén yzakřivení odrazu od letadla je méně škodlivé ypodmínka na ostrost úhlu není tak veliká ypoužíváme vyšší TX výkony (ale QRO se bude v budoucnosti používat i na mikrovlnách) zVýhoda vyšších frekvencí: yvětší anténní zisk zZávěr: měli bychom jezdit na SHF častěji!

10 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC10 Pozorování na majácích zPoužití SPECTRANu nebo podobného programu pro audio analýzu (spektrogram, funkce “waterfall“) zOdraz od letadel je „Dopplerovsky“ posunut; frekvence závisí na relativních rychlostech letadla mezi stanicemi zPříklad: GB3MHL u DF9IC d = 630 km

11 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC11 Pozorování na majících zOdrazy od letadel můžete dokonce pozorovat i u lokálních signálů zDopplerův posun se mění rychleji, když je letadlo blízko jedné ze stanic zPříklad: DB0KI u DF9IC d = 263 km Signál na přímo Odrazy od letadel

12 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC12 Zkušenosti z navázaných QSO Signál ON4IY 1296 MHz 750 mW 360 km nahraný během květnového NAC 2006 (každá červená čára trvá 10 sekund): CW signál byl ve špičce právě slyšitelný TX RX TX

13 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC13 Zkušenosti z navázaných QSO Signál OZ2LD 1296 MHz 688 km nahraný během květnového NAC 2006 (každá červená čára trvá 10 sekund): konec QSO TX RX

14 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC14 Zkušenosti z navázaných QSO Signál DL7VTX 1296 MHz 528 km nahraný během květnového NAC 2006: konec QSO TX RX TX RX

15 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC15 Zkušenosti z navázaných QSO zPříklad: 23 cm NAC květen 2006 DF9IC v JN48iw 17:41DL1SUZ559579JO53UN 555 kmLetadlo 17:51PA5DD5556JO22IC 452 km 17:54PA3CEG5354JO33FB 485 km 18:00OZ1FF529519JO45BO 743 kmLetadlo 18:05SK7MW5355JO65MJ 777 kmLetadlo (?) 18:15OZ9KY519519JO45VX 787 kmLetadlo 18:20OZ2LD529559JO54TU 688 kmLetadlo 18:29SM7ECM519519JO65NQ 809 kmLetadlo 18:32DJ8MS5252JO64AD 624 kmLetadlo 18:39DK3WG549569JO72GI 560 kmLetadlo 18:45DK9TF5657JO31NF 279 km 18:46DJ6JJ/p549539JO31LG 288 km 18:48DL3YEE5457JO42GE 362 km 18:49DL5YEE5457JO42GF 366 km 18:56DB6NT5959JO50TI 263 km 19:07G4EAT529529JO01HR 653 kmLetadlo 19:16ON4IY519559JO20IV 360 kmLetadlo 20:18G4HUP5555JP02PC 632 kmLetadlo 20:19DG1KJG5757JO30NT 237 km 20:23DB5KN5459JO31NB 262 km 20:30G4BEL5454JO02BI 715 kmLetadlo (?) 20:59DL7VTX519539JO62TM 528 kmLetadlo

16 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC16 Sledování letadel pomocí ADS-B zOtázky: ykde se letadla právě teď nacházejí? (zajímavé) ykdy bude letadlo právě tam kde ho potřebuji? (ještě zajímavější :-))) ) zŘešení: yzkušenosti z dřívějších pokusů o spojení yletové plány, odletový list je na internetu yreal-time sledování pozice letadel

17 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC17 Sledování letadel pomocí ADS-B zADS-B (automatic dependence surveillance - broadcast mode) je datový protokol pro vysílání informací o statusu letadla zdatagramy ADS-B jsou vysílány rostoucím počtem letadel na výstupní frekvenci transpondéru 1090 MHz rychlostí 1 Mbit/s v ASK zInformace není šifrována(!!), struktura je známa

18 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC18 Sledování letadel pomocí ADS-B zOd roku 2005 je dostupná neprofesionální verze ADS-B- RX od Kinetic Avionics (UK)

19 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC19 Sledování letadel pomocí ADS-B zSoftware SBS-1 dostupný k zmíněnému přijímači dovoluje real-time sledovat letadla s ADS-B na palubě (pozice GPS, rychlost, směr, atd.) zV roce 2006 bylo tímto zařízením vybaveno kolem 50% letadel zData jsou vyobrazena na mapě zPříjem je limitován optickou viditelností (LOS) letadla zKanál 1090 je ale přetížen, takže data vzdálených letadel jsou přijímána pouze občas

20 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC20 Sledování letadel pomocí ADS-B zPříjem na všesměrovou anténu

21 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC21 Sledování letadel pomocí ADS-B zPříjem se 120° sektorovou anténou

22 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC22 Sledování letadel pomocí ADS-B zPříjem s 1.2 m parabolou a ozařovačem pro pásmo 1090 MHz

23 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC23 Zkoušky šíření na 1296 MHz z23.října 2005 jsme testovali >1h QSO mezi SK7MW a DF9IC na 1296 MHz (777 km) zSK7MW vysílal tečky s 2x2C39 a 4.5 m parabolou 4.5 m parabola SK7MW

24 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC24 Zkoušky šíření 1296 MHz zDF9IC přijímal s anténou 4x35 el. Yagi a vypnutým AGC zLetadla byla sledována DF9IC na 1090 MHz s ADS-B RX na parabolu o průměru 1,2m DF9IC 4x35 El

25 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC25 Zkoušky šíření 1296 MHz zBěhem toho testu bylo pozorováno kolem 7 velkých odrazů od letadel zNF signál z přijímače s vypnutým AGC:

26 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC26 Zkoušky šíření 1296 MHz zNěkteré odrazy mohly být korelovány s civilními letadly, která míjela oblast, ležící přibližně mezi oběma stanicemi SN Brussels Airline DAT 2556 ENE - WNW FL320 Hapag Lloyd Express HLX 3129 Berlin-Tegel - Köln FL340 Air France AFR 2535 ENE - WNW FL340 Ryan Air RYR 2336 London Stansted - Posen FL370 Iberia IBE 3547 Berlin-Tegel - Madrid FL330 SAS Scandinavian Airlines SK 1606 Zürich - Stockholm FL380

27 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC27 Zkoušky šíření 1296 MHz zNejlepší odrazy byly od letu SAS SK 1606 ztrasa tohoto letu odpovídala spojnici mezi oběma stanicemi „střed“

28 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC a 3400 MHz z2320 MHz: yNa této sledované trase se povedlo množství pěkných QSO yDF9IC: 1.2 m parabola, ztráta na kabelu -4 dB, pwr 250 W ySK7MW: 1.8 m parabola, ztráta na kabelu -1 dB, pwr 250 W z3400 MHz: yByl proveden pouze jeden test 3.května 2006 yDF9IC: 1.2 m parabola a výkon 35 W ySK7MW: 1.8 m parabola a výkon 50 W yByly pozorovány 2 dobré odrazy trvající 1minutu během 40minut testu, signál byl dostatečně silný pro spojení SSB

29 28. Nordic VHF Meeting 2006 SlettenWolf-Henning Rech DF9IC29 Závěr zpro QSO odrazem od letadel je potřeba přímého odrazu, ne rozptylu zna 1296 MHz, 2320 MHz a 3400 MHz je možné s dobrým zařízením udělat spojení do vzdálenosti kolem 800 km změli byste volat jen krátkou výzvu a snažit se udělat QSO co nejrychleji zletadla letící podél rádiové trasy jsou nejlepší zPřijímač ADS-B umožňuje předpověď, ale k tomu potřebujeme celou síť radioamatérských stanic, vybavených tímto zařízením a připojených na internet zA co to zkusit na 5.7 a 10 GHz s vyšším výkonem?


Stáhnout ppt "Wolf-Henning Rech DF9IC JN48iw Se svolením autora přeložil: Matěj Petržílka, OK1TEH Mikrovlnná spojení pomocí."

Podobné prezentace


Reklamy Google