Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.1526 Název:VY_32_INOVACE_III.VL7 Vytvořeno: 10. 3.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.1526 Název:VY_32_INOVACE_III.VL7 Vytvořeno: 10. 3."— Transkript prezentace:

1

2 Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_III.VL7 Vytvořeno: Vzdělávací oblast:Člověk a jeho svět Vzdělávací obor:Vlastivěda Tematický okruh:České dějiny – Marie Terezie Určeno pro:4. ročník Anotace: Výukový materiál seznamuje žáky s osobností Marie Terezie a s jejími reformami. Metodický pokyn: Materiál je vhodný pro frontální výuku a na závěr pro práci jednotlivců, dvojic, či skupiny. Pro úplné využití materiálu je nutné připojení k internetu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Lehká.

3

4  nástup Marie Terezie na habsburský trůn - díky pragmatické sankci  Říše - rakouské, české, uherské, italské země + jižní Nizozemí  Slezské války => ztráta Slezska a Kladska  Spravování země - dvorské úřady + moc šlecht. stavovských sněmů  Císařovna Císařovna

5 Reformy  Osvícenské reformy Marie Terezie – cílem bylo posílit stát, hospodářství, centralizace, germanizace, armádu.  Centralizace + místo šlechticů spravují jednotlivé země císařští úředníci podřízení panovnici.  Povinná školní docházka  Nový robotní řád  Zrušení jezuitského řádu  Císařovna s rodinou Císařovna s rodinou

6 Správní reformy  Společné úřady, kromě Uher.  Byla zrušena definitivně česká samostatnost,zřízením Česko-rakouské kanceláře, v úřadech profesionální úředníci.  Omezeny pravomoci stavovských zemských sněmů.  Soudní dvůr - zákaz mučení poddaných.  Správní reformy Správní reformy

7 Vojenská reforma  Odvody mladých mužů (na mnoho let, někdy celý život)  Jednotný výcvik, uniformy, výzbroj = růst nákladů  Povinná vojna Povinná vojna

8 Hospodářské reformy  Podpora podnikání – textilní manufaktury – a ochrana před zahraniční konkurencí.  Jednotná měna – tolarová a zlatková (1 tolar = 2 zlaté), první papírové peníze (bankocetle).  Sjednoceny míry a váhy.  Celní unie = zrychlen pohyb zboží (kromě Uher).  Soupis půdy a obyvatel  Urbariální patent = upraveno a zlepšeno postavení poddaných proti zvůli šlechty.  Grešle Grešle  Replika dukátu 1 Replika dukátu 1  Replika dukátu 2 Replika dukátu 2

9 Robotní patent  Robotní patent zmírnil robotu - na tři dny v týdnu.  Část vrchnostenské půdy byla rozdělena za poplatek mezi rolníky.  Zlepšilo se obdělávání půdy (pluh), používání brambor (proč brambory? Protože k nám došly z Ameriky přes Braniborsko!).  Jak roste počet obyvatel (245 nových vesnic v Čechách !) = více daní = větší bohatství státu.  Robota = těžká práce Robota = těžká práce

10 Školská reforma  1774 školský řád– vliv osvícenství + Komenský = povinná šestiletá docházka.  Školy triviální na venkově,  školy hlavní ve městech,  školy normální (výuka pedagogů),  místo latiny se učí německy.  Škola tehdy Škola tehdy  Škola dnes Škola dnes

11 Opakování  Jak se dostala na trůn Marie Terezie jako žena?  Jaké reformy zavedla Marie Terezie?  Kterou reformu ty osobně považuješ za nejdůležitější a proč? (Žáci diskutují nad svými názory.)

12 Opakování  Jak se dostala na trůn Marie Terezie jako žena? Díky pragmatické sankci  Jaké reformy zavedla Marie Terezie? Školská reforma, hospodářské reformy, robotní patent, vojenská reforma, správní reformy  Kterou reformu ty osobně považuješ za nejdůležitější a proč? (Žáci diskutují nad svými názory.)


Stáhnout ppt "Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.1526 Název:VY_32_INOVACE_III.VL7 Vytvořeno: 10. 3."

Podobné prezentace


Reklamy Google