Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Tlak, tlaková síla, hydrostatický.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: " Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Tlak, tlaková síla, hydrostatický."— Transkript prezentace:

1  Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Tlak, tlaková síla, hydrostatický tlak, Pascalův zákon, hydraulické zařízení. Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika_Závěrečný přehled Datum: 05/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.ZP.9.A.20_Tlak_tlakova_sila_h ydrostaticky_tlak_Pascaluv_zakon_hydraulicke_zari zeni Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA

2 A) Tlak p vypočítáme, když tlakovou sílu F dělíme objemem tělesa V.(p=F/V) B) Tlak p vypočítáme, když tlakovou sílu F dělíme obsahem plochy S, na kterou síla působí.(p=F/S) C) Tlak p vypočítáme, když hmotnost tělesa m násobíme obsahem plochy S, na kterou síla působí.(p=m ∙S)

3 N newton J joule N.m −2 Pa pascal

4 p h =h ∙ρ∙g p h =m ∙ρ∙g p h =V ∙ρ∙g

5 Odpověď: Zvětšením plochy snížíme velikost tlaku. zvětšení plochy=zmenšení tlaku

6

7

8

9 Archimédův zákon Pascalův zákon Newtonův zákon

10 manometr ampérmetr tlakoměr anemometr

11 manometr (tlakoměr)

12

13 F=p ∙V F=p ∙S F=p ∙h F=p ∙W

14

15 3 N 3 kN 3 MN

16 150 kN 150 MN 150 N

17 8 cm² 8 dm² 8 m²

18

19 Odpověď:  hlavní součásti jsou 2 písty a mezi nimi uzavřená kapalina,  působí-li síla na jeden píst, kapalina přenese sílu k druhému pístu,  princip hydraulického zařízení vychází z Pascalova zákona,  síla, působící na první píst, vytváří v kapalině tlak, který se přenáší do všech míst kapaliny, tedy i k druhému pístu,  druhý píst tlačí kapalinu stejně velkým tlakem a podle velikosti obsahu pístu působí celkovou silou, která může být větší než byla původní síla na první píst,  síla se tak nejen přenese, ale i zvětší.

20 Odpověď:  vykládání ložné plochy nákladního automobilu,  lékař zvedá na křesle pacienta,  automatické zvedání automobilu,  výtahy,  hydraulické lisy (lisování ovoce, zeleniny a semen),  lisování součástek,  vysokozdvižné vozíky,  centrifuga atd.

21 doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN galerie office 220px-Manometr.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/50/Manometr.jpg/ 220px-Manometr.jpg [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ]

22 1) Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy, vybírá správné odpovědi. 2) Žák řekne obecný vztah pro výpočet tlaku. 3) Žák zná jednotku tlaku. 4) Žák určí vztah pro výpočet hydrostatického tlaku. 5) Žák řeší úlohy na výpočet tlaku. 6) Žák řekne Pascalův zákon. 7) Žák zná název měřidla tlaku. 8) Žák odvodí vzorec pro výpočet tlakové síly. 9) Žák umí vypočítat tlakovou sílu. 10) Žák umí vypočítat plochu tělesa. 11) Žák popíše hydraulické zařízení a vysvětlí princip hydraulického zařízení. 12) Žák vyjmenuje praktické využití hydraulického zařízení.


Stáhnout ppt " Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Tlak, tlaková síla, hydrostatický."

Podobné prezentace


Reklamy Google