Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zelené nakupování. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zelené nakupování. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,"— Transkript prezentace:

1 Zelené nakupování

2 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Václava Talábová Předmět:Základy biologie a ekologie - ekologie

3 Obsah Co je to?1 2 Přednosti zeleného nakupování3 4 V jakých činnostech se dá uplatnit?5 6 Strava7 8 Fair trade9 Fair trade - principy10

4 Obsah Super a hyper markety11 Kosmetika12 Další výrobky13 Název stránky 1414 Název stránky 1515 Název stránky 1616 Název stránky 1717 Název stránky 1818 Název stránky 1919 Název stránky 2020

5 nakupovat zeleně znamená brát ohledy na dopad používání vybíraných výrobků a služeb na životní prostředí a současně na jejich zdravotní nezávadnost přednostně se nakupují produkty, jejichž negativní dopad na životní prostředí a zdraví v celém jejich životním cyklu je co nejnižší. jde vlastně o to vybírat si ekologicky šetrnější varianty produktů a služeb, které organizace ke svému provozu potřebuje Co je to? 1

6 důležitými kritérii jsou například: – recyklovatelnost, – biologická rozložitelnost, – materiálová a energetická náročnost výroby, – zdravotní nezávadnost, – transportní vzdálenost od výrobce ke spotřebiteli a podobně výrobky a služby s ekoznačkou takové požadavky splňují Co je to? 2

7 Šetří životní prostředí a lidské zdraví. Šetří náklady. Vytváří pozitivní obraz instituce pečující o životní prostředí a zdraví svých zaměstnanců i klientů. Poslouží jako příklad dobré praxe pro ostatní organizace, kterým ukazuje, že začlenit principy trvalé udržitelnosti do činností úřadu nebo firmy je reálné a neznamená zvýšení provozních nákladů. Přednosti zeleného nakupování 3

8 Podporuje rozšíření nabídky ekologicky šetrnějších výrobků a služeb na trhu. Podílí se na preventivní ochraně životního prostředí. Umožňuje efektivně využívat energii a materiál. Podporuje místní ekonomiku přednostním využíváním místních zdrojů. Umožňuje zohlednit etické, sociální a zdravotní aspekty. Přednosti zeleného nakupování 4

9 nakupování kancelářského papíru (kancelářský papír, formuláře, obálky, šanony, organizéry atd.) obstarávání kancelářských potřeb zařizování interiéru (nábytek, podlahové krytiny, nátěrové hmoty, textil) doprava V jakých činnostech se dá uplatnit? 5

10 energie (nákup elektřiny, plynu, pohonných hmot) odpadový management úklid a čištění kancelářská technika a další elektrospotřebiče úspory pitné vody stravování stavební materiály a služby V jakých činnostech se dá uplatnit? 6

11 Strava Ekologický spotřebitel se může na výběr potravin dívat z několika úhlů: 1)Jak pomoci z hlediska způsobu zemědělské výroby? – koupě potravin z konvenčního zemědělství – potraviny koupené z domácího pěstovaní a chovu – koupě potravin z ekologického zemědělství – vlastni produkce potravin 2)Jak můžeme pomoci z hlediska původu (místa vzniku) potravin? – kupovat potraviny dovažene z jinych kontinentů – kupovat potraviny evropského původu – kupovat české potraviny – kupovat místní potraviny 7

12 3)Jak pomoci z hlediska spotřeby živočišných potravin? – zůstat u stávající spotřeby živočišných potravin – snížit spotřebu živočišných potravin (maso, mléčné výrobky, vajíčka) – vynechat výrobky ze zabitých zvířat - vegetariánství – vynechat živočišné potraviny v jídelničku - veganství - stravovaní bez jakýchkoli živočišných produktů Pojmem vegetariánství a veganství se současně rozumí celkový životni postoj ve vztahu ke zvířatům - typicky sem patři také odmítaní (nepoužívání) kosmetiky testované na zvířatech a také kůže, vlny, hedvábí, tzn. materiálů, kvůli jejichž získaní musela zvířata trpět. Strava 8

13 = spravedlivý obchod je to způsob obchodování, který podporuje malé výrobce a zaměstnance v chudých zemích světa současně dává nám, spotřebitelům, jedinečnou možnost snadno a účinně podpořit jiný ekonomický model, dát hlas jinému způsobu obchodování a výroby a v neposlední řadě získat velmi kvalitní výrobky za dobrou cenu Fair trade 9

14 vyloučení zbytečných obchodních prostředníků, kteří ukrajují výrobcům z jejich výdělku, zamezení zneužívání dětí v procesu výroby, dodržování základních zdravotních a sociálních standardů, jak je definuje Mezinárodní organizace práce ILO, vyloučení geneticky modifikovaných surovin a dodržování ekologicky šetrných postupů v zemědělství i ve výrobě. Výrobcům se za jejich výrobky platí smluvně stanovená férová cena, která plně pokrývá náklady na výrobu a živobytí a umožňuje investice do zpracovatelských zařízení, zkvalitňování výroby, zvyšování odborných kapacit apod. Fair trade - principy 10

15 Ekologický spotřebitel je nepreferuje, protože super a hypermarkety: – se snaží dočasnými nízkými cenami některých výrobků zlikvidovat konkurenci a místní ekonomiku – zvyšuji nezaměstnanost – podporuji větší používaní automobilů při nákupu (tyto obchodní řetězce bývají často na – periferii města) – ničí ŽP – velké betonové plochy, zábor kvalitní zemědělské půdy – ničí ekonomiku ČR, protože prodávají většinu výrobků zahraničního původu – podporuji velkovýrobu - tyto obchodní řetězce nemají zájem prodávat produkty vyráběné v malém (především proto, že požaduji takový objem produkce, aby výrobek mohl byt prodáván ve všech prodejnách jejich řetězce) Super a hyper markety 11

16 Ekologicky spotřebitel vybírá: 1.podle toho, zda je kosmetika přírodní - není synteticky vyráběná (poznáte podle kosmetických certifikátů a také ze složení) 2.podle toho, zda obsahuje biosuroviny – suroviny pocházející z ekologického zemědělství 3.podle toho, zda výrobek a jednotlivé jeho složky nebyly otestovány na zvířatech 4.kdo nikomu a ničemu nevěří, vyrobí si kosmetický produkt doma sám Kosmetika 15

17 Dětské pleny Obuv a oděvní doplňky Květiny Odpady Hygienické potřeby Dřevo a výrobky z něj Elektrospotřebiče Další výrobky 14

18 Kolektiv autorů: NEKUP TO! o environmentálně šetrném nakupování, ekologický institut VERONICA, druhé vydání 2008 Materiály získané při specializačním studiu pro Koordinátory EVVO organizované organizací SEVER – Středisko ekologické výchovy a etiky Rýchory Použité zdroje


Stáhnout ppt "Zelené nakupování. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,"

Podobné prezentace


Reklamy Google