Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilOndřej Beránek
1
Výchova čtenáře jako součást komunikační výchovy na základní škole Doc. PhDr. Vlasta Řeřichová, CSc. Mgr. Jana Sladová, Ph.D. Pedagogická fakulta UP Olomouc vlasta.rerichova@upol.cz jana.sladova@upol.cz
3
„V Komunikační a slohové výchově se žáci učí vnímat a chápat různá jazyková sdělení, číst s porozuměním, kultivovaně psát, mluvit a rozhodovat se na základě přečteného nebo slyšeného textu různého typu vztahujícího se k nejrůznějším situacím, analyzovat jej a kriticky posoudit jeho obsah.“ (RVP ZV, 2005, s. 20)
4
I. Zas mě to táhne o kus dál... Cíle: rozvoj kompetence komunikativní, kompetence k učení, kompetence občanské, rozvoj čtení zážitkového, čtení věcného, čtení studijního a čtení kritického, individuální prožívání slovesného uměleckého díla, představení cestopisu jako specifického žánru literatury faktu, v němž se v různé míře uplatňují prvky literatury umělecké,
5
rozpoznávání základních znaků individuálního stylu autora, rozvoj kritického myšlení, rozvíjení zájmu o minulost i současnost vlastního národa i jiných kulturních společenství, vytváření schopnosti využívat rozmanité zdroje informací, porozumění souvislostem mezi činnostmi lidí a stavem přírodního a životního prostředí, globálním ekologickým a enviromentálním problémům lidstva.
6
Výstupem projektu Příprava a realizace výukových materiálů pro podporu komunikační výchovy RVP ZV na základních školách a víceletých gymnáziích proto budou mimo jiné pracovní listy s názvy Kdo jsem, Stopami času, Za hranicemi slov, Ve světě objevů a vynálezů, Příběhy slavných, Čtu, čteš, čteme, My a oni, oni a my, Svět je báječné místo k narození, Zas mě to táhne o kus dál… a Humor není smáti se, ale lépe věděti, které budou reflektovat uvedené aspekty komunikační výchovy.
11
Jaký byl podle vás základní záměr autorů knihy? Jaké jazykové prostředky a prvky vizuálně obrazného vyjádření autoři použili? Všimněte si originálního spojování slova a obrazu a také užití barvy tisku. Jak Z. Mahler komentuje působení reklamy a reklamní vysílání v americké televizi? Vysvětlete, proč byla kniha, která vznikla v roce 1964, uvedena na knižní trh až v roce 2008. Napište vypravování o svých zážitcích z cestování. Doplňte ho vlastními ilustracemi nebo fotografiemi.
12
II. Čtu, čteš, čteme Cíle: rozvoj kompetence komunikativní, kompetence občanské, kompetence k učení, rozvoj dovednosti využívat jako informační zdroje různorodé texty, rozvoj čtení praktického, čtení věcného a čtení kritického,
13
PŘÍBALOVÁ INFORMACE - INFORMACE PRO UŽIVATELE (zkráceno) PARALEN@ 500 tablety Paracetamolum 1. CO JE PŘÍPRAVEK PARALEN@ 500 A K ČEMU SE POUŽÍVÁ 2. ČEMU MUSÍTE VĚNOVAT POZORNOST, NEŽ ZAČNETE PŘÍPRAVEK PARALEN@ 500 UŽIVAT 3. JAK SE PŘÍPRAVEK PARALEN@ 500 UŽÍVÁ 4. MOŽNÉ NEŽÁDOUCÍ ÚČINKY 5. JAK PŘÍPRAVEK PARALEN@ 500 UCHOVÁVAT 6. DALŠÍ INFORMACE
14
1) Při jakých zdravotních problémech je vhodné podávání tablet PARALEN@ 500 ? 2) Kolik tablet přípravku PARALEN@ 500 může maximálně dostat v průběhu jednoho dne 14letý mladistvý? 3) Máš teplotu a doma v lékárničce najdeš balení tablet PARALEN@ 500, na kterém je uvedena doba použitelnosti 16. 10. 2010. Můžeš si tabletu vzít? 4) V jaké formě je možné podávat Paralen dětem do 3 let?
15
III. Svět je báječné místo k narození… Cíle: rozvoj kompetence komunikativní, kompetence k řešení problémů, kompetence sociální a personální, kompetence občanské individuální prožívání slovesného uměleckého díla, rozvoj čtení prožitkového a čtení věcného, rozvoj kritického myšlení, chápání komunikačního záměru mluvčího,
16
prohlubování schopnosti využívat rozmanité zdroje informací, rozvoj porozumění souvislostem mezi činnostmi lidí a stavem přírodního a životního prostředí, rozvoj chápání globálních ekologických a enviromentálních problémů lidstva včetně problémů konzumní společnosti.
17
Malý princ Antoine de Saint-Exupéry Ve svém pohádkovém příběhu Malý princ se autor zamýšlí nad základními otázkami lidské existence. Které z jeho myšlenek považujete za nejdůležitější? Souhlasíte s autorovým tvrzení, že „řeč je pramenem nedorozumění“? Uveďte konkrétní příklady ze současného života. Vysvětlete autorovu myšlenku, že „správně vidíme jen srdcem“. Myslíte si, že i dnes platí Exupéryho věta „Stáváš se navždy zodpovědným za to, cos k sobě připoutal“? Diskutujte o svém názoru s ostatními.
18
Co je podle vás skutečné přátelství? (pro řešení úkolu využijte metodu brainstormingu, vytvořte myšlenkovou mapu.) Příběh o malém princi vyšel nedávno také jako komiks. Porovnejte obě verze a do následující tabulky zapište, co považujete za pozitiva, případně za negativa komiksové verze. Diskutujte o svém hodnocení s ostatními. Porovnejte své hodnocení s názorem uveřejněným v Mladé frontě Dnes 3. června 2009. Rozhodněte, zda se jedná o recenzi, nebo o reklamní text. Své tvrzení zdůvodněte.
20
Ekologická pedagogika Alžběta Peutelschmiedová V autorčině fejetonu najdete několik typických znaků tohoto žánru. Vyhledejte je a zapište pomocí metody pětilístku. Pro připomenutí charakteristických rysů fejetonu můžete využít informací z internetu nebo některé z literárněteoretických příruček, např. Labyrintu literatury D. Karpatského (Praha: Albatros, 2008). Jakému aktuálnímu tématu se tento fejeton věnuje ?
21
Prověřte si (nebo doplňte) své znalosti z literární historie a dopište chybějící údaje do následujícího přehledu: Fejetony K. Čapka vyšly v knize/knihách…….. Fejetony R. Křesťana vyšly v knize/knihách…. Fejetony J. Skácela vyšly v knize/knihách…… Prohlédněte si některé z českých deníků nebo časopisů a uveďte názvy těch, ve kterých jste našli fejetony. Poznamenejte si jména jejich autorů.
22
Napište fejeton - jeho tématem můžou být aktuální problémy společenské, kulturní, politické a další. Vyberte společně nejlepší práce a publikujte je ve školním časopise, v denním tisku, nebo je zašlete do některé z literárních soutěží. Jejich přehled najdete na internetu.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.