Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Obr. 1. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_11_Antoine de.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Obr. 1. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_11_Antoine de."— Transkript prezentace:

1 Obr. 1

2 NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_11_Antoine de Saint - Exupéry TÉMA SADY : Literatura 19. a 20. století ROČNÍK : septima DATUM VZNIKU: únor 2014 AUTOR : Mgr. Kateřina Benešová

3  Materiál je určen pro výuku o spisovateli Antoine de Saint – Exupérym. Na teoretické informace je navazováno prací s konkrétními texty. Studenti interpretují ukázky, rozebírají je po stránce tematické, kompoziční i jazykové. Pro zobrazení řešení jsou použity animace.  Materiál je doplněn o audio a videoukázky.

4  1900 – 1944  Aristokratická rodina  Studia v Paříži a Švýcarsku  Vášnivý letec – cesty po celém světě, náměty jeho děl  Přednášky, reportáže  Smrt za 2. sv. v. – dlouho neobjasněná, až v r objeveny trosky jeho letadla ve Středozem. moři, německý letec Horst Rippert potvrdil, že ho sestřelil, sám k tomu řekl, že by nestřílel, kdyby věděl, že v kokpitu sedí jeho oblíbený autor Obr. 2

5  Exupéry se inspiruje vlastními zkušenostmi či zážitky svých přátel letců – průzkumné lety, přelety Středozemního moře, ztroskotání v poušti, bloudění v mlze, apod.  Knihy: ◦ „Letec“ ◦ „Kurýr na jih“ ◦ „Noční let“ ◦ „Země lidí“ Obr. 3

6  Bestseller, díky němuž se Exupéry prosadil  Pilot Fabien podniká noční let z Patagonie do Buenos Aires, ztratí se v cyklonové bouři – jeho pocity, myšlenky  Popis situace dole na zemi - život ředitele letectva Riviéra, inspektor Robineau, Fabienova žena marně čekající na jeho návrat Obr. 4

7 Pro pilota byla tato noc bez břehu, poněvadž nevedla ani k přístavu (všechny, jak se zdálo, byly nepřístupné), ani k úsvitu: Benzín dojde za hodinu a čtyřicet minut. Takže dříve nebo později bude nutno přistát naslepo v této temnotě… Kdyby mohl vydržet, až přijde den… Fabien myslel na úsvit jako na pláž zlatého písku, na které by nouzově přistál po této těžké noci. Pod ohroženým letounem by se proklubal břeh rovin. Klidná země by nesla své dřímající statky a svá stáda a své pahorky. Všechny ty trosky, které se převalovaly v temnu, by byly náhle neškodné. Kdyby jen mohl, jak by plaval k břehu dne! přirovnání opakování slov personifikace metonymie

8 1. Jaká situace je v ukázce popisována? ◦ Zoufalá situace pilota, jenž bloudí v temnotě a bude muset někde nouzově přistát, protože mu dochází palivo 2. Po čem Fabien touží? ◦ Po dni, světle, bezpečném místě, záchraně 3. Obzvláště v druhé části ukázky jsou použity básnické prostředky. Jaké? ◦ Viz. text

9 Obr. 5 Obr. 6

10  Alegorie  Postavy: letec (vypravěč), malý princ, zeměpisec, král, domýšlivec, liška, atd.  Kontrast světa dětí a dospělých  Osamělost  Filosofické a etické úvahy  Stručně děj: pilot ztroskotal na poušti a potkal prince, který opustil svou planetu kvůli růži, cestoval z planety na planetu a setkával se jen s nesmyslností, nepochopením a chybami charakteru, až dorazil na zem,… Obr. 7

11 A tu, protože jsem ztratil trpělivost a protože jsem spěchal, abych se co nejdřív pustil do rozebírání motoru, načmáral jsem tuhle kresbu: A prohlásil jsem: „To je bedýnka. Beránek, kterého chceš, je uvnitř.“ Ale byl jsem velice překvapen, když se obličej malého soudce rozzářil. „Právě tak jsem to chtěl. Myslíš, že ten beránek bude potřebovat hodně trávy?“ „Proč?“ „Protože u mne doma je všechno malinké...“ „Jistě to postačí. Dal jsem ti docela malého beránka.“ Sklonil se nad kresbu. „No, není tak moc malý... Jé, podívej se, on usnul...“ A tak jsem se seznámil s malým princem. Obr. 8

12 1. O jakou situaci se v ukázce jedná? ◦ První setkání pilota s malým princem 2. Dokumentujte střet světa dětí a dospělých ◦ Dětská fantazie (stačí mu krabice, v níž si představuje beránka, zatímco s realitou není spokojený) x racionalismus dospělého 3. Jazykový rozbor textu: ◦ Dialog  přímá řeč ◦ Nedokončené či přerušované výpovědi … ◦ Spisovný jazyk s prvky hovorovosti v dialogu (no, jé…)

13 Obr. 9 Obr. 10

14  Malý princ – Audiokniha Malý princ – Audiokniha  Malý princ – video Malý princ – video  Golden Kids - Malý princi, co s tvou růží Golden Kids - Malý princi, co s tvou růží  Dokument Malý princ Dokument Malý princ

15  Obr. 1: NEZNÁMÝ AUTOR. spisovatele.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obr. 2: NEZNÁMÝ AUTOR. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obr. 3: NEZNÁMÝ AUTOR. simonak.eu [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obr. 4: NEZNÁMÝ AUTOR. antikopava.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: pilot-dopisy-rukojmimu-2201  Obr. 5: NEZNÁMÝ AUTOR. maps.google.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: https://maps.google.cz/maps?q=mapa&oe=utf-8&client=firefox- a&ie=UTF-8&ei=omTyUrzcG9Sp7AaDo4F4&ved=0CAkQ_AUoAQ

16  Obr. 6: NEZNÁMÝ AUTOR. nytimes.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: anted=all&_r=0  Obr. 7: NEZNÁMÝ AUTOR. vrana.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obr. 8: NEZNÁMÝ AUTOR. mmargareta.blogspot.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: antoine-de-saint-exupery.html  Obr. 9: DE SAINT - EXUPÉRY, Antoine. odaha.com[online]. [cit ]. Dostupný na WWW:http://www.odaha.com/antoine-de-saint-exupery/maly- princ/mazasis-princas  Obr. 10: DE SAINT - EXUPÉRY, Antoine. maru.estranky.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  DE SAINT - EXUPÉRY, Antoine. Země lidí / Válečný pilot / Dopis rukojmímu / Noční let. Praha: BB art, 2000, ISBN


Stáhnout ppt "Obr. 1. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_11_Antoine de."

Podobné prezentace


Reklamy Google