Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Data o nákupech, úhradách a vykázané péči 29.3.2016 JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. Platforma zdravotních pojištěnců.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Data o nákupech, úhradách a vykázané péči 29.3.2016 JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. Platforma zdravotních pojištěnců."— Transkript prezentace:

1 Data o nákupech, úhradách a vykázané péči JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. Platforma zdravotních pojištěnců

2 Proč by se měli občané zajímat o úhradová data a nákupy?  Protože hodně platíme… Hrubá mzda 2014 (medián): cca 22tis.Kč Odvod na zdravotní pojištění: 4,5% zaměstnanec, dále 9% zaměstnavatel Další platba z našich daní „za státního pojištěnce“  Protože platíme čím dál více… Příjmy systému v.z.p. 2013: > 228 mld. Kč Příjmy systému v.z.p. 2014: > 237 mld. Kč Příjmy systému v.z.p. 2015: > 247 mld. Kč Příjmy systému v.z.p. 2016: > 250+ mld. Kč? Další miliardy z daní – dotace, subvence v resortu

3 Zdroje informací: nic tajného ani nového  Vykázaná (patrně i uhrazená) cena Žádost o informace dle 106/1999 Sb., MFČR Členění dle roků ; dle kódů ZUM KS KV; dle pojišťoven; dle vykazujícího poskytovatele Cena a množství jednotlivých typů Anonymizovaná data o produktech, bez reference ke konkrétnímu pojištěnci  Další veřejně dostupné zdroje Číselník ZUM, VZP Veřejná část šetření NKÚ (4 FN, ČPZP) V masmédiích publikovaná smlouva FNO vč. ceny, množství a bonusu, dále cena ve FNKV  Dle platných zákonů budou dostupné: Individuální úhrada dle zveřejňované smlouvy ZP-PZS Nákupní ceny dle informací v budoucím Registru smluv  Toto vše mnohem snáze dostupné pro regulátora, zdravotní pojišťovny, správu nemocnic, členy NRC, účastníky DŘ…

4 Poslali jsme zdravotnictví nakupovat Naši nákupčí („proxy demand“) Dodava- telé Poskyto- vatelé Poji- šťovny Výrobce (obchodní zastoupení) Pojištěnci

5 Nakupujeme pro pojištěnce dobře?  Nakupujeme: Defibrilátor „C“ Plně hrazený V roce 2011  Potřebujeme znát: Cenu výrobce, dosažitelnou v čase a místě (srovnání nákupů do veřejných nemocnic): cca 255tis. Cenu konkrétní nemocnice (smlouva): cca 460tis. Smlouvu pojišťovny s nemocnicí (teoreticky veřejná) Úhradu zdravotní pojišťovny maximální: 850tis. Vykázanou částku (z dat MF ČR): 850tis.

6 Nakupujeme pro pojištěnce dobře?

7

8 Poslali jsme zdravotnictví nakupovat Naši nákupčí („proxy demand“) Dodava- tel Poskyto- vatel Poji- šťovna Výrobce (obchodní zastoupení) Pojištěnci 255tis. 460tis.850tis. ? 7 odvodů +6 odvodů +11 odvodů 24 odvodů

9 Hodnocení  S nákupy to nebylo v hodnoceném období dobré… Defibrilátor mohl být pořízen za 7 průměrných odvodů Ve skutečnosti jsme spotřebovali 24 odvodů Zmařili jsme odvody 17 občanů-pojištěnců na každém kusu Kdo profitoval? Pojištěnci určitě ne…  Je to v současnosti lepší? Max. úhrada VZP příslušného kódu KV dle číselníku VZP: 345tis.Kč (jak stanovena?) Novela zákona 48/97 o kategorizaci a úhradách ZP: v nedohlednu Modelově: co započítáme do „nákladovosti“ v DRG Restart, 255, 460 nebo 850tis.Kč? Důležité budoucí zdroje: zveřejňování v Registru smluv

10 Jak se toto může stát?  Problém u PZS – veřejných zadavatelů? Soutěží se vůbec? („obchodní politika“ PZS?) Soutěž nikoliv „na cenu“, ale „na bonus“, případně další neuznatelné aspekty (např. splatnosti, „úvěrování“?)  „Přímo řízené nemocnice nejsou přímo řízeny“ Není sledována nákupní cena, a/nebo na zjištěné rozdíly není reagováno  Veřejná správa nespolupracuje sama se sebou Nákupní ceny nejsou reportovány ZP, číselníky neodpovídají skutečné tržní ceně, dozor nevykonáván  Nikdo nereaguje na kontrolu (zejm. NKÚ) Nebo došlo k revizi a vrácení částek nad rámec tržní ceny v čase a místě?

11 Závěry:  Platforma zdravotních pojištěnců podporuje: Transparentní nákupy materiálů a léků, které se hradí z peněz pojištěnců Transparentnost smluv a dodatků mezi pojišťovnami a nemocnicemi Nezávislou kontrolu efektivity systému, s účastí veřejnosti


Stáhnout ppt "Data o nákupech, úhradách a vykázané péči 29.3.2016 JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. Platforma zdravotních pojištěnců."

Podobné prezentace


Reklamy Google