Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1 Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tématický okruh: Botanika Téma: Nahosemenné rostliny Anotace: Prezentace slouží žákům jako přehledný průvodce daným tématem. Obsahuje motivační otázky a odkazy (červeně) a odpovědi a zajímavosti (modře). Text psaný černě slouží žákům jako „zápis“. Pro lepší názornost jsou součástí prezentace odkazy na obrázky. Tato PowerPointová prezentace je využitelná i v učebnách bez interaktivní tabule. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Denisa Dosoudilová. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.

2 NAHOSEMENNÉ rostliny

3 Kterým rostlinám říkáme výtrusné? Jak se rozmnožují? -mechorosty, přesličky, plavuně, kapradiny -rozmnožují se výtrusy Jak se rozmnožují rostliny semenné? -semeny Jaký je rozdíl mezi rostlinami nahosemennými a krytosemennými? Krytosemenné rostliny mají semena ukrytá v čem? v plodu.

4 Nahosemenné rostliny -místo květů mají šištice: obr. str. 90 - samčí s tyčinkami a pyl. zrny (se vzdušnými vaky) → opylování větrem - samičí s vajíčky: - po dozrání dřevnatějí → šiška - nahá vajíčka → semena sedí na šupinách samičích šištic - semena s „křídly“ → rozšiřování větrem obr. str. 92

5 Nahosemenné rostliny cykasy jinany jehličnany 1.CYKASY -už od druhohor -podobné palmám -tropy str. 90, „Víš, že...“ - 1,2

6 2.JINANY -už od druhohor -jen 1 druh: jinan dvoulaločný (Ginkgo biloba) -opadavé listy str. 90, „Víš, že...“ - 3 -velká semena se podobají peckovici -dvoudomý strom

7 3. JEHLIČNANY -listy = jehlice -dřeviny -stálezelené = neopadají na zimu (většinou) -hroznovité větvení obr. str.82 -pryskyřičné kanálky ve dřevě (ochrana před hmyzem) -šiška: za sucha se otevírá (uvolňuje semena) za vlhka se uzavírá obr. str.92 -většinou v mírném pásu -rozvoj v druhohorách

8 Zástupci jehličnanů

9 Borovice -delší jehlice vyrůstají po 2 (někdy 3 nebo 5) -šišky spíš kulatější -kořeny hlubší -vzrostlá borovice vytvoří až 1 kg pylu/rok -z borového dřeva se dřív získávala kolomaz = černá mazlavá látka k natírání os kol vozů -pryskyřice borovice lesní má léčivé účinky → nosní kapky Pinosol

10 Borovice lesní - roste i na skalách -náročná na světlo → větvení koruny v horní části kmene -mladá borovice (ván. stromek) - větve v patrech -borka se odlupuje v tenkých červenohnědých destičkách -tuhé jehlice (po 2 ) postupně opadávají (po 4-5 letech) -jednodomá -na borovici najdeme: letošní fialové šištice, loňské zelené šištice a zralé hnědé šišky -dřevo: nábytek, palivo

11 Borovice kleč = kosodřevina -keřovitý vzrůst (max. 3m) -vysokohorský druh (Krkonoše, Šumava) -chráněna

12 Borovice černá -z jižní Evropy -delší jehlice po 2 -tmavá borka

13 Borovice vejmutovka (b. hedvábná) -ze S Ameriky -jemné dlouhé jehlice po 5 -podlouhlé šišky -okrasná

14 Borovice Jeffreyova -ze S Ameriky -nejdelší jehlice (až 25 cm) po 3 (voní po pomerančích) -šišky delší než 20 cm -okrasná

15 Pinie -J Evropa u moře -mohutné s deštníkovitou korunou -veliké šišky -semena jsou jedlá - piniové „oříšky“

16 Smrk ztepilý (až 60 m) -u nás nejrozšířenější - ve vyšších polohách -citlivý na znečištěné ovzduší -kuželovitá koruna -krátké pichlavé jehlice (na řezu 4hranné) s 1 bílým proužkem obrůstají celou větvičku -mělké kořeny (nemá hlavní kořen) -válcovité šišky (10 cm) visí dolů ↓ a nerozpadají se -borka rezavě hnědá a šupinatá -dřevo měkké: papír, nábytek, stavebnictví, palivo

17 Smrk ztepilý

18 Smrk pichlavý -známá je stříbrná forma -západ USA -odolný vůči znečištěnému ovzduší

19 Jedle bělokorá (až 60 m) -šedá borka -jehlice ploché, tmavě zelené s 2 bílými proužky na rubu, zakulacené → nepíchají -větvičky „učesané“ - jehlice ve 2 řadách -válcovité šišky na větvi „stojí“ ↑ a po dozrání se rozpadají -rovný kmen -citlivá na čistotu ovzduší -může se dožít až 800 let -dřevo: velmi kvalitní (krovy domů)

20 Modřín opadavý (až 50 m) -jehlice: měkké, krátké, světle zelené ve svazečku (40) vyrůstají na brachyblastech (= zkrácených větvičkách) na zimu opadají -malé šišky -dřevo: tvrdé, odolné, načervenalé (nábytek, stavby)

21 Tis červený -dvoudomý keř -jehlice měkké, tmavě zelené -semena uložena v červeném dužnatém obalu (míšek) -nemá pryskyřičné kanálky -celá rostlina (kromě červeného míšku) - jedovatá ! -chráněný -stáří až 600 (2 000?) let -dřevo: výroba kuší, dnes luků

22 Jalovec obecný -keř nebo nižší strom s úzkou korunou -jehlice: modrozelené, pichlavé v přeslenu po 3 -samičí šištice: dužnaté (zdužnatělé šupiny) modré (koření, alkohol)

23 Zerav = túje -místo jehlic se střechovitě překrývají šupiny -větvičky ploché, vodorovné -parky, zahrady, hřbitovy

24 Cypřiš -podobný zeravu -šupinovité listy

25 Sekvoje a sekvojovec -severní Amerika -mamutí stromy (až 120 m) -stáří přes 3 000 let !

26 Cedr -na vlajce Libanonu

27 Vyber a označ naše původní stromy a keře: borovice černá jinan dvoulaločný jalovec obecný zerav západní borovice lesní jedle bělokorá borovice vejmutovka tis červený smrk ztepilý modřín opadavý cypřiš borovice kleč obr. str.93 Od kterého druhu jehličnanu nemůžeš v lese na zemi najít zralou šišku? - jedle

28 Proč na skalách rostou většinou borovice a ne smrky? obr. str. 73 Hlavní kořen borovice prorůstá skalními trhlinami do míst, kde se udržuje voda, strom je na skále dobře upevněn hluboko zasahujícím kořenem - smrk by se na skále neudržel.

29 Zdroje: Dobroruka L., Gutzerová N., Havel L., Kučera T.: Přírodopis II, Scientia, Praha, 1998, ISBN 80-7183-134-4 Čabradová V., Hasch F., Sejpka J., Vaněčková I.: Přírodopis 7, Fraus, Plzeň, 2005, ISBN 80-7238-425-2 Čížková V.: Učební úlohy z biologie, Olomouc, 2003, ISBN 80- 7182-164-0 AUTOR NEUVEDEN. www.vlajky-statu.cz [online]. [cit. 16.3.2013]. Dostupný na WWW: http://www.vlajky-statu.cz/data/vlajky/vlajka- libanon-800.gif


Stáhnout ppt "Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google