Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L-1-009.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L-1-009."— Transkript prezentace:

1 Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L-1-009

2 1) zopakuj si pravidla pro i / y v přísudku: ● r. m. živ. v mn. č.- li ● r. m. neživ. v mn. č.- ly ● r. žen. v mn. č.- ly ● r. stř. v mn. č. - la ● nevyjádřený podmět - li

3 Pozor! ● V čem je rozdíl? ● Uzenáči byl__ na skladě. ● Uzenáče byl__ na skladě. * ● v životnosti podmětu

4 Pozor! Co se píše, je-li podmětem: rodiče, lidičky, koně? ● Rodiče jel__ na dovolenou. ● Čtyři koně táhl__ kočár. ● Kam jste šl___, lidičky? * ● vždy -li

5 Pozor! Co se píše, je-li podmětem: dni, dny, dnové? ● Dni se krátil__. ● Dny se krátil__. ● Dnové se krátil__. * ● dni a dny – ly dnové- li

6 Pozor! Co se píše, je-li podmětem: děti? ● Děti utekl__. ● Děti běhal__ bos__. * ● vždy -ly

7 2) podměty různého rodu ● je-li mezi jmény v podmětu jméno r. m. živ.: ● a) všechna jména v podmětu v jednotném čísle: ● Matka a otec byl__ v divadle. * ● píšeme jen -li

8 2) podměty různého rodu ● b) některé nebo všechna jména v čísle množném: ● Po – Přís : ● Závodníci a jejich stroje obstál__. * ● píšeme jen -li

9 2) podměty různého rodu ● b) některé nebo všechna jména v čísle množném: ● Přís - Po: ● Soutěžil___ sbory i sólisté. * ● píšeme -ly i -li, obvykle shoda s nejbližším jménem

10 c) není-li v podmětu jméno rodu mužského životného ● ca) jména v čísle jednotném ● Hřeben, žínka a mýdlo ležel__ na stole. * ● píšeme -ly

11 c) není-li v podmětu jméno rodu mužského životného ● cb) jména v čísle množném ● Po - Přís: ● Krávy i telata byl___ očkovány. * ● píšeme -ly

12 c) není-li v podmětu jméno rodu mužského životného ● cc) jména v čísle množném ● Přís - Po: ● Byl___ očkován__ telata a krávy. * ● píšeme -ly i -la, obvykle shoda s nejbližším jménem

13 Pozor! ● několik jmen r. stř. a jedno z nich v čísle jednotném: ● Česko a Finsko podepsal__ smlouvu. * ● píšeme – ly !

14 Pozor! ● všechna jména stř. rodu ● Vědra i košťata byl__ uklizen__. * ● píšeme – la !

15 3) shoda podle smyslu: ● podmět vyjadřuje množství + podst. jméno ve 2. pádě: ● Davy lidí čekaly, aby viděl__ slavnou zpěvačku. * ● píšeme – ly i -li !

16 3) shoda podle smyslu: ● oslovení – podle rodu podst. jm. v 5. pádě: ● Kde jste, kluci, byli schovaní! ● Proč jste, dívky, nepřišly včas?

17 4) nesouřadně spojený několikanásobný podmět: ● Eva s Pavlem přišli pozdě. ● také: ● Přišli k nám Eva s Pavlem. ● také: ● Přišla k nám Eva s Pavlem.

18 4) nesouřadně spojený několikanásobný podmět: ● Jsou-li všechna jména v čísle množném: ● Eva s Pavlem přišli pozdě. ● Přišli k nám Eva s Pavlem. ● Přišla k nám Eva s Pavlem.

19 Cvičení 1 - doplň i / y / a: ● Chlapci hrál__ kopanou. Letadla dopravoval__ zboží. Nad stolem visel__ dva obrazy. Ledoborci vyplul__ už v noci. Dni uběhl__ jak voda. Děti si postavil__ sněhuláka. Auta jezdil__ velmi rychle.

20 Cvičení 2 - doplň i / y / a: ● Skupiny turistů se procházel__ po městě a obdivoval__ památky. Na louce se pásl__ ovce a berani. Petr a Věra se seznámil__ v tanečních. Tu povídku četl__ dívky i chlapci. Koťata a kuře zůstal__ na dvoře.

21 Cvičení 3 - doplň i / y / a: ● Nad jezerem kroužil__ vlaštovky a racci. Závodu se zúčastnil__ všechny žákyně i někteří žáci. Všechny květy i poupata uvadl__. Byl__vyznamenán__ scénárista a režisérka. Několik diváků vstalo, aby lépe viděl__.

22 Cvičení 1 - řešení: ● Chlapci hráli kopanou. Letadla dopravovala zboží. Nad stolem visely dva obrazy. Ledoborci vypluli už v noci. Dni uběhli jak voda. Děti si postavily sněhuláka. Auta jezdila velmi rychle.

23 Cvičení 2 - řešení: ● Skupiny turistů se procházely po městě a obdivovaly / i památky. Na louce se pásli / y ovce a berani. Petr a Věra se seznámili v tanečních. Tu povídku četli / y dívky i chlapci. Koťata a kuře zůstaly na dvoře.

24 Cvičení 3 - řešení: ● Nad jezerem kroužily / i vlaštovky a racci. Závodu se zúčastnily / i všechny žákyně i někteří žáci. Všechny květy i poupata uvadly. Byli vyznamenáni scénárista a režisérka. Několik diváků vstalo, aby lépe vidělo / i.

25 Zdroje: ● Pravidla českého pravopisu ● Grepl, M. - Karlík, P.: Cvičení z českého jazyka – větná skladba, Brno 1995

26 Odkazy k obrázkům: ● http://s3.amazonaws.com/pixmac-preview/fish-bloater-1.jpg http://s3.amazonaws.com/pixmac-preview/fish-bloater-1.jpg ● http://media.novinky.cz/624/136249-original-tu6ox.jpg http://media.novinky.cz/624/136249-original-tu6ox.jpg ● http://mlekovice.wz.cz/pics/Akt_deti.gif http://mlekovice.wz.cz/pics/Akt_deti.gif ● http://img.motorkari.cz/upload/images/profil/2008-09/79528.jpg http://img.motorkari.cz/upload/images/profil/2008-09/79528.jpg ● http://bornandraisedintheusa.com/images/CowCalf.jpg http://bornandraisedintheusa.com/images/CowCalf.jpg ● http://www.babyprofi.cz/images/ha260380.jpg http://www.babyprofi.cz/images/ha260380.jpg ● http://dajana90.wrzuta.pl/sr/f/9cyhlOTRfDF/koncert_simple_plan_polska

27 Prezentaci vytvořila: Mgr. Alena Bujáčková SPŠ Uherský Brod OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L-1-009


Stáhnout ppt "Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L-1-009."

Podobné prezentace


Reklamy Google