Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_12.1.13 Pohádka Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_12.1.13 Pohádka Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:"— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Pohádka Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace:. Materiál je určen žákům 6. ročníku. Podává výklad o vzniku a významu lidových pohádek jako žánru lidové slovesnosti. Jsou v něm zařazena cvičení k upevnění učiva. Obsahuje animace.

2  Lidové pohádky patří k nejstarším projevům ústní slovesnosti. Každý národ vypodobnil svůj způsob života ve vymyšlených příbězích, kde hrdinové překonali bezpráví či chudobu a svým důvtipem, dobrým srdcem a poctivostí vítězili nad zlem, příkořím osudu i lidí…  Zvláštností českých pohádek je to, že zlo nebývá úplně zničeno, ale často je napraveno.

3

4 ZNAKY POHÁDEK  Tři úkoly, tři hádanky  Protiklady chudý – bohatý, chytrý – hloupý…  Nadpřirozené bytosti/schopnosti …draci, kouzelný dědeček/babička, skřítkové, čarodějnice…/zvířata mluví, hrdina je neviditelný, zmizí, objeví se …  Kouzelné věci prsten, hůlka, koberec, sedmimílové boty  Typický začátek Byl jednou jeden… Kdysi dávno… Za sedmero/devatero horami….  Typický konec A žili spolu šťastně až do smrti. A byla svatba: já jsem na ní také byl, dobře jedl, dobře pil…. A jestli neumřeli, žijí dodnes.  Magická čísla tři, sedm, devět, dvanáct

5  Pohádka Boženy Němcové, hlavní hrdinkou je dívka. Autorka věřila, že ženy jsou stejně statečné jako muži  Jedna z mála pohádek, kde nepomáhají hrdinům čáry a kouzla  1. Ve které další pohádce B. Němcové je hlavní hrdinkou dívka?  2. Ve které známé knize B. Němcové je hlavní hrdinkou žena?  3. Jakým způsobem vítězí Manka nad zlem a nespravedlností?

6 ŘEŠENÍ:  1. Sedmero krkavců, O princezně se zlatou hvězdou na čele…  2. Babička (povídky Divá Bára, Karla…)  3. Svou moudrostí, důvtipem, chytrostí, zkušenostmi…

7  Když šlo děvčeti na dvanáctý rok, dal ji k bratru za husopasku….  Manka sloužila tři léta poctivě a bez reptáni, otec ale churavěl a stárnul, a ona musela domů…  Pan prokurátor byl v rozpacích. Bohatého by si nerad byl rozhněval, a chudý měl přece právo na své straně. Rozsoudil tedy chytrým způsobem. Zavolal si každého zvlášť a dal jim hádačky: "Co je nejbystřejšího, co je nejsladšího a co nejbohatšího?" s tím doložením, kdo to uhodne, že dostane jalovici.

8 ŘEŠENÍ:  Když šlo děvčeti na dvanáctý rok, dal ji k bratru za husopasku….  Manka sloužila tři léta poctivě a bez reptáni, otec ale churavěl a stárnul, a ona musela domů…  Pan prokurátor byl v rozpacích. Bohatého by si nerad byl rozhněval, a chudý měl přece právo na své straně. Rozsoudil tedy chytrým způsobem. Zavolal si každého zvlášť a dal jim hádačky: "Co je nejbystřejšího, co je nejsladšího a co nejbohatšího?" s tím doložením, kdo to uhodne, že dostane jalovici.  Magická čísla  Hádanky  Tři úkoly  Protiklady

9 JAK BYSTE ODPOVĚDĚLI NA OTÁZKY VY?

10  Sedlák: „Inu, já myslím, že nemůže být nic bystřejšího nad mého špicla, který všecko vyčmuchá a vyslídí, nic sladšího nad můj sud medu, který již čtyři léta leží, nic bohatšího než moje truhla tolarů.“  Chalupník: „Milostivý pane, já myslím, nejbystřejší že je oko, které mžikem všecko přehlídne, nejsladší že je spaní, neboť ať je člověk jak chce zarmoucen a utrmácen, když spí, neví o ničem a někdy se i ve snu potěší, a nejbohatší že je zem, z níž všecko naše bohatství pochází.“

11 ZHODNOŤ ODPOVĚDI OBOU BRATRŮ: Oba odpovídali na základě svých zkušeností. Proč bohatý sedlák považoval za největší bohatství pro život majetek? Jak uvažovali prostí lidé? Bohatí se v pohádkách starali jen o to, aby měli co nejvíce peněz, kdežto obyčejní lidé věděli ze zkušenosti, že peníze nejsou všechno - zdraví ani lásku si nelze koupit. Vážili si i maličkostí všedního dne. Řešení:

12 PROKURÁTOR CHTĚL VĚDĚT, JESTLI SI MANKA PORADÍ I S DALŠÍM ÚKOLEM. Opět se uplatnilo magické číslo 3 Vzpomeň si, jak úkoly zněly a jak je Manka vyřešila. Obrázek ti napoví:brázek

13 ŘEŠENÍ:  Úkol: „ Dobře tedy, když je tvá dcera tak chytrá, ať přijde zítra ke mně, ale ať to není ani ve dne ani v noci, ani ustrojená ani nahá, ani pěšky ani na voze.“  Řešení úkolu: Manka vzala režný, velmi řídký žok, oblékla ho na sebe, na jednu nohu vzala punčochu, na druhou naboso střevíc, a když bylo ke třetí hodině, mezi dnem a nocí, sedla na kozu a napolo pěšky, napolo po jezdecku do města se dostala.

14 ZDROJE:  AUTOR NEUVEDEN. e-shop rychle cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: eshop/eshop/7-1-omalovanky-ke-stazeni/12-2- pohadky/5/210-chytra-horakyne  NĚMCOVÁ, Božena. Chytrá horákyně [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: horakyne   Obrázky z galerie Klipart


Stáhnout ppt "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_12.1.13 Pohádka Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:"

Podobné prezentace


Reklamy Google