Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Rozvoj sluchového vnímání, fonematický sluch. Sluch Je nejdůležitějším smyslem při rozvoji a tvorbě řeči, pokud je narušen, řeč se nerozvíjí přirozeným.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Rozvoj sluchového vnímání, fonematický sluch. Sluch Je nejdůležitějším smyslem při rozvoji a tvorbě řeči, pokud je narušen, řeč se nerozvíjí přirozeným."— Transkript prezentace:

1 Rozvoj sluchového vnímání, fonematický sluch

2 Sluch Je nejdůležitějším smyslem při rozvoji a tvorbě řeči, pokud je narušen, řeč se nerozvíjí přirozeným způsobem Je nejdůležitějším smyslem při rozvoji a tvorbě řeči, pokud je narušen, řeč se nerozvíjí přirozeným způsobem Sluchové postižení negativně ovlivňuje řečový vývoj Sluchové postižení negativně ovlivňuje řečový vývoj

3

4 Orientační vyšetření sluchu Vyšetřuje se šeptem a hlasitou řečí Vyšetřuje se šeptem a hlasitou řečí Při šeptané řeči na vzdálenost 6 metrů, při hlasité na vzdálenost 8-10 metrů Při šeptané řeči na vzdálenost 6 metrů, při hlasité na vzdálenost 8-10 metrů Dítě se postaví bokem k vyšetřovanému tak, aby dítě na vyšetřovaného nevidělo a zahluší se zvukovod nevyšetřovaného ucha Dítě se postaví bokem k vyšetřovanému tak, aby dítě na vyšetřovaného nevidělo a zahluší se zvukovod nevyšetřovaného ucha Pokud se dítěti nedaří zopakovat slova, zmenšíme vzdálenost Pokud se dítěti nedaří zopakovat slova, zmenšíme vzdálenost Zkoušíme slova s vysokými a hlubokými hláskami: Zkoušíme slova s vysokými a hlubokými hláskami: hluboké: mouka, bouda, bába, buben, káva, máma hluboké: mouka, bouda, bába, buben, káva, máma vysoké: čaj, čas, nos, cvičí, léčí, tisíc, měsíc, šest vysoké: čaj, čas, nos, cvičí, léčí, tisíc, měsíc, šest

5 Při podezření na sluchovou vadu následuje konzultace s pediatrem, který dále dítě odešle na odborné vyšetření (ORL, foniatrie) Při podezření na sluchovou vadu následuje konzultace s pediatrem, který dále dítě odešle na odborné vyšetření (ORL, foniatrie)

6 Rozvoj sluchové paměti Ukládání a výbavnost určitých informací a jejich obsahu Ukládání a výbavnost určitých informací a jejich obsahu Krátkodobá paměť x dlouhodobá paměť Krátkodobá paměť x dlouhodobá paměť Cv. Krátkodobé paměti - dítě provede instrukci hned po zadání Cv. Krátkodobé paměti - dítě provede instrukci hned po zadání Cv. Dlouhodobé paměti – dítěte se po delším časovém úseku zeptáme na obsah vyprávění Cv. Dlouhodobé paměti – dítěte se po delším časovém úseku zeptáme na obsah vyprávění

7 Cvičení krátkodobé paměti Opakování dvojverší (např. Naše malá kočka má zelená očka) Opakování dvojverší (např. Naše malá kočka má zelená očka) Opakování jednoduché věty (např. Dostal jsem nové boty) Opakování jednoduché věty (např. Dostal jsem nové boty) Opakování souvětí (např. Teta, která u nás dlouho nebyla, přijela na návštěvu) Opakování souvětí (např. Teta, která u nás dlouho nebyla, přijela na návštěvu) Je třeba dopomoc dospělého? Zopakuje dítě přesně? Vynechává, nahrazuje slova? Dítě větu vůbec nezopakuje? Je třeba dopomoc dospělého? Zopakuje dítě přesně? Vynechává, nahrazuje slova? Dítě větu vůbec nezopakuje?

8 Postupné rozšiřování věty (např. Babička koupila chleba. Babička koupila chleba a máslo. …) Postupné rozšiřování věty (např. Babička koupila chleba. Babička koupila chleba a máslo. …) Přesné opakování pojmů (např. kočka, pes, auto, dům, kostky) Přesné opakování pojmů (např. kočka, pes, auto, dům, kostky) Dovede přesně zopakovat? Zopakuje ve správném pořadí? Dítě si vymýšlí jiná slova? Nedovede větu vůbec zopakovat? Dovede přesně zopakovat? Zopakuje ve správném pořadí? Dítě si vymýšlí jiná slova? Nedovede větu vůbec zopakovat? Předškolní dítě by mělo zvládnout si zapamatovat 5 pojmů Předškolní dítě by mělo zvládnout si zapamatovat 5 pojmů

9 Cvičení dlouhodobé paměti Jednoduchá říkadla, básničky (kvalita převažuje nad kvantitou) Jednoduchá říkadla, básničky (kvalita převažuje nad kvantitou) Rytmizace básniček, pohybové doprovody Rytmizace básniček, pohybové doprovody Rozhovor s dítětem co vidělo v televizi za pohádku, o čem byla, … Rozhovor s dítětem co vidělo v televizi za pohádku, o čem byla, … Vyprávění příběhu, následné převyprávění příběhu asi po hodině, popř. pomocné otázky Vyprávění příběhu, následné převyprávění příběhu asi po hodině, popř. pomocné otázky Vypráví dítě samostatně? Pamatuje si jména? Dokáže správně odpovídat? Vypráví dítě samostatně? Pamatuje si jména? Dokáže správně odpovídat?

10 Fonematický sluch Schopnost rozlišit sluchem nejmenší funkční jednotky jazyka, které rozlišují význam slov Schopnost rozlišit sluchem nejmenší funkční jednotky jazyka, které rozlišují význam slov Tyto hlásky mají jemné zvukové rozdíly a jemné rozdíly ve výslovnosti Tyto hlásky mají jemné zvukové rozdíly a jemné rozdíly ve výslovnosti Fonematická diferenciace je základním předpokladem pro správný řečový rozvoj Fonematická diferenciace je základním předpokladem pro správný řečový rozvoj Jedná se o rozlišení distinktivních rysů fonémů daného jazyka Jedná se o rozlišení distinktivních rysů fonémů daného jazyka

11 Distinktivní rysy Znělost (b,d) – neznělost (p, s) Znělost (b,d) – neznělost (p, s) Při tvoření znělých hlásek se přidává hrtanový tón, např. koza – kosa, bije - pije Při tvoření znělých hlásek se přidává hrtanový tón, např. koza – kosa, bije - pije Nosovost – nenosovost Nosovost – nenosovost Při nosovosti je přítomna rezonance dutiny nosní (m, n, ň), např. nos – kos, mrak - drak Při nosovosti je přítomna rezonance dutiny nosní (m, n, ň), např. nos – kos, mrak - drak Kontinuálnost (hlásky třené, f, s, š,…) – nekontinálnost (hlásky výbuchové, p, m, t, k, …) Kontinuálnost (hlásky třené, f, s, š,…) – nekontinálnost (hlásky výbuchové, p, m, t, k, …) Husa – pusa, solí – bolí Husa – pusa, solí – bolí Kompaktnost – difuznost Kompaktnost – difuznost U kompaktních hlásek zvuk procháze střední částí spektra (nízké samohlásky, palatály – ť, ď, ň, a, …), u difzuních je tvorba zvuku rozložena v celém poli (labiály, vysoké samohlásky – i, u, p, b, t, d, …), např. cep – cop, myška – muška, kolo - molo U kompaktních hlásek zvuk procháze střední částí spektra (nízké samohlásky, palatály – ť, ď, ň, a, …), u difzuních je tvorba zvuku rozložena v celém poli (labiály, vysoké samohlásky – i, u, p, b, t, d, …), např. cep – cop, myška – muška, kolo - molo

12 Projev narušení fonematického sluchu Obtíže při výslovnosti delších slov Obtíže při výslovnosti delších slov Zaměňování, vynechávání, hlásek (jabloň – labloň, velryba – verybla, …) Zaměňování, vynechávání, hlásek (jabloň – labloň, velryba – verybla, …) Následné obtíže při psaní a čtení Následné obtíže při psaní a čtení Rozlišování tvrdých a měkkých slabik (dy, ty, ny – di, ti, ni) Rozlišování tvrdých a měkkých slabik (dy, ty, ny – di, ti, ni)

13 Rozvoj fonematického sluchu Od nejméně náročných až po náročné úkoly Rozlišování okolních zvuků (klepání do stolu, mačkání papíru, …) Rozlišování okolních zvuků (klepání do stolu, mačkání papíru, …) Rozlišování slov podle obrázků znělost ( tělo – dělo, pije – bije…), změna hlásky (micka – myška, nos – noc), změna délky samohlásky (paní – páni, pápá – papá), zvuky sykavek (ssss – had, ccc – pára) Rozlišování slov podle obrázků znělost ( tělo – dělo, pije – bije…), změna hlásky (micka – myška, nos – noc), změna délky samohlásky (paní – páni, pápá – papá), zvuky sykavek (ssss – had, ccc – pára)

14 Rozlišování slov pouze sluchem Rozlišování slov pouze sluchem Jsou stejná nebo nejsou stejná? Např. kočka – kočka, pes – pes, pes – bez, váhá – váha, tyká – tiká) Jsou stejná nebo nejsou stejná? Např. kočka – kočka, pes – pes, pes – bez, váhá – váha, tyká – tiká) Rozlišování slabik Rozlišování slabik Jsou stejná nebo nejsou stejná? Např. bim – pim, bu – bu, ku – gu, ha – cha, ci – či) Jsou stejná nebo nejsou stejná? Např. bim – pim, bu – bu, ku – gu, ha – cha, ci – či)

15 Jak rozvíjet fonematický sluch? Rozlišování okolních zvuků, zvuků přírody, zvířat, … Rozlišování okolních zvuků, zvuků přírody, zvířat, … Různé hry: Různé hry: Co slyšíš?; hra s krabičkami (různé obsahy – kamínky, hrách, rýže, …); Kde je budík?; na tichou poštu; Kukačko, zakukej! (děti sedí skloněné v kroužku, jeden zakuká, a hadač hledá) Co slyšíš?; hra s krabičkami (různé obsahy – kamínky, hrách, rýže, …); Kde je budík?; na tichou poštu; Kukačko, zakukej! (děti sedí skloněné v kroužku, jeden zakuká, a hadač hledá) Slovní fotbal, co slyšíš na záčátku/konci slova, … Slovní fotbal, co slyšíš na záčátku/konci slova, … Rytmizace básniček Rytmizace básniček Bakalářská práce Ivany Švestkové Bakalářská práce Ivany Švestkové


Stáhnout ppt "Rozvoj sluchového vnímání, fonematický sluch. Sluch Je nejdůležitějším smyslem při rozvoji a tvorbě řeči, pokud je narušen, řeč se nerozvíjí přirozeným."

Podobné prezentace


Reklamy Google