Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: 3. 9. 2013 Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: 3. 9. 2013 Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308."— Transkript prezentace:

1 Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308

2 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_BIO.oktava.25_genetika v prikladech I ŠkolaGymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 AutorMgr. Jitka Mašková NázevGenetika v příkladech I- monohybridní křížení PředmětBiologie Tematická oblastgenetika Šablona III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Ročník oktáva, 4. ročník Metodický list/Anotace Řešené příklady, možné využití v samostudiu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

3 1. U člověka je normální pigmentace kůže zcela dominantní vůči úplnému albinismu. Normálně pigmentovaným rodičům se postupně narodilo 6 dětí, z toho 2 byly albinotické. Jaké musely být genotypy všech členů rodiny? N …. normální pigmentace n.… albinotismus normální barva normální barva rodiče: normální barva albíni děti: nn N/n N … x N... 4 N …. 2 nn

4 2. U kukuřice je tmavé zbarvení zrn úplně dominantní nad světlým zbarvením. a)Jakou barvu zrn budou mít rostliny získané zkřížením homozygotní tmavozrnné formy se světlozrnnou? b)Co získáme, zkřížíme-li mezi sebou hybridní rostliny z F 1 ? c)Jaký výsledek dá křížení hybridní rostliny z F 1 s rostlinami homozygotně recesivními? A - tmavé zbarvení a - světlé zbarvení AAAa aa tmavá zrna světlá zrna b) 75% rostlin bude mít tmavá zrna a 25% rostlin bude mít světlá zrna c) P: Aa x aa F 2 : Aa nebo aa 50% bude mít tmavá zrna a 50 % světlá a) P: AA x aa F 1 : Aa všichni budou mít tmavá zrna

5 3. V genu po barvu očí jsou alely pro barvu hnědou a modrou. Při studiu 337 dánských rodin byla zjištěna následující fakta: a)Která alela je dominantní a proč? b)Zapište schematicky všechna křížení spolu se štěpnými poměry. barva očí rodičůmodré oči u dětíhnědé oči u dětí modré x modré6250 modré x hnědé hnědé x hnědé2582 a) Protože rodičům, kteří měli oba modré oči, se nenarodily žádné děti s hnědými, a hnědookým rodičům se narodily i modrooké děti, musí být dominantní alela pro hnědou barvu. b) bb x bb bb 100% bb x Bb bb : Bb 1:1 Bb x Bb bb : BB : Bb 1: 3

6 4. Modrooký muž, jehož oba rodiče měli hnědé oči, se oženil se ženou, která má hnědé oči a jejíž otec byl modrooký, zatímco matka hnědooká. Jejich zatím jediné dítě je hnědooké. Jaké jsou genotypy tohoto dítěte, jeho rodičů i prarodičů? B – hnědá barva očí b – modrá barva očí muž modré oči žena hnědé oči dítě hnědé oči otec hnědé oči matka hnědé oči otec modré oči matka hnědé oči b B … b B … B b bb b

7 5. Jedna odrůda ředkviček má tvar kořene dlouhý a druhá kulatý. Při vzájemném křížení rostlin s dlouhým kořenem vznikají rostliny s dlouhým kořenem a při vzájemném křížení rostlin s kulatým vznikají zase kulaté. Při zkřížení těchto dvou odrůd nám vzniknou ředkvičky s oválným tvarem kořene. a)Jaký je vzájemný vztah mezi alelami pro tvar kořene ředkviček? b)Jaké potomstvo získáme při křížení dvou rostlin s oválným kořenem? c)Jaké bude složení potomstva při zkřížení rostlin s dlouhým a oválným kořenem?

8 a) Alely mají mezi sebou vztah neúplné dominance, ale nemůžeme rozhodnout, zda je dominantní dlouhý nebo krátký tvar kořene. b) Jedná se o křížení dvou heterozygotů. Pro ně platí, že genotypový i fenotypový štěpný poměr je 1:2:1, takže přibližně 25% potomků bude mít dlouhý kořen, 50% bude s oválným kořenem a 25% bude mít kulatý kořen. c) Bude to křížení mezi homozygotem a heterozygotem, kde je genotypový i fenotypový štěpný poměr 1:1. Polovina potomstva bude mít dlouhý kořen a polovina oválný.

9 1. U člověka je normální pigmentace kůže zcela dominantní vůči úplnému albinismu. Normálně pigmentovaným rodičům se postupně narodilo 6 dětí, z toho 2 byly albinotické. Jaké musely být genotypy všech členů rodiny? 2. U kukuřice je tmavé zbarvení zrn úplně dominantní nad světlým zbarvením. a)Jakou barvu zrn budou mít rostliny získané zkřížením homozygotní tmavozrnné formy se světlozrnnou? b)Co získáme, zkřížíme-li mezi sebou hybridní rostliny z F 1 ? c)Jaký výsledek dá křížení hybridní rostliny z F 1 s rostlinami homozygotně recesivními? 3. V genu po barvu očí jsou alely pro barvu hnědou a modrou. Při studiu 337 dánských rodin byla zjištěna následující fakta: a)Která alela je dominantní a proč? b)Zapište schematicky všechna křížení spolu se štěpnými poměry. barva očí rodičůmodré oči u dětíhnědé oči u dětí modré x modré6250 modré x hnědé hnědé x hnědé Modrooký muž, jehož oba rodiče měli hnědé oči, se oženil se ženou, která má hnědé oči a jejíž otec byl modrooký, zatímco matka hnědooká. Jejich zatím jediné dítě je hnědooké. Jaké jsou genotypy tohoto dítěte, jeho rodičů i prarodičů? 5. Jedna odrůda ředkviček má tvar kořene dlouhý a druhá kulatý. Při vzájemném křížení rostlin s dlouhým kořenem vznikají rostliny s dlouhým kořenem a při vzájemném křížení rostlin s kulatým vznikají zase kulaté. Při zkřížení těchto dvou odrůd nám vzniknou ředkvičky s oválným tvarem kořene. a)Jaký je vzájemný vztah mezi alelami pro tvar kořene ředkviček? b)Jaké potomstvo získáme při křížení dvou rostlin s oválným kořenem? c)Jaké bude složení potomstva při zkřížení rostlin s dlouhým a oválným kořenem?

10 SOKOLOVSKAJA, B. Ch. a Petr PIKÁLEK. Genetika v příkladech. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, ISBN ŠMARDA, Jan. Genetika: pro gymnázia. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2003, 143 s. ISBN


Stáhnout ppt "Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: 3. 9. 2013 Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308."

Podobné prezentace


Reklamy Google