Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Německá literatura 20. století III. Expresionismus.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Německá literatura 20. století III. Expresionismus."— Transkript prezentace:

1 Německá literatura 20. století III. Expresionismus

2 Expresionismus exaltované projevy témata: válka, smrt, šílenství, pitva, apokalypsa souvisí s 1. světovou válkou: těsně před a těsně po vzniká ve výtvarném umění: v Německu skupiny Brücke a především Der blaue Reiter

3 Expresionismus ve výtvarném umění: Brücke (Drážďany) Emil Ludwig Kirschner Emil Nolde Max Pechstein

4 Expresionismus ve výtvarném umění: Der Blaue Reiter (Mnichov) Wassily Kandinsky Franz Marc Alfred Kubin Paul Klee

5 Expresionismus v literatuře - Gottfried Benn ( ): sbírka Morgue (1912) - Georg Heym ( ) próza Der Dieb (1913), básně - Franz Werfel ( ): sbírka Der Weltfreund (1911) Jakob van Hoddis (1887 – 1942): báseň Weltende (1918) antologie Menschheitsdämmerung (1919) Max Brod (1884 – 1968): román Schloss Nornepygge (1908)

6 Charakteristika expresionismu Fialová-Fürstová 2000 : „Svět je zobrazován jako chaotický, disparátní, „rozbitý“ a zároveň nepřátelský a obtížně srozumitelný. Místo na detail se expresionističtí autoři zaměřují na celek, na perspektivu z dálky (). Kauzální souvislosti mezi jevy vnějšího světa neexistují, nebo jsou potlačeny. Před čtenářem plynou píše jednotlivé obrazy (často silně a sugestivně vizualizované), jež mají vyvolávat typické expresionistické pocity: hrůzu, děs, zoufalství, strach. Ty mohou přerůstat v šílenství. Teprve někdy až delirické šílenství (spojené případně se sny, vizemi a vidinami) dává expresionistům nahlédnout do hrozivé pravé podstaty a podoby našeho bytí.“FIALOVÁ – FÜRSTOVÁ, Ingeborg (2000) Expresionismus. Několik kapitol o německém, rakouském a pražském německém literárním expresionismu. Olomouc V návaznosti na Baudelaira expresionisté také rozvíjejí estetiku ošklivosti a hnusu. Typické jsou motivy rozkladu a hnití. Ty pak často ústí až v naturalisticky líčené obrazy smrti. Podobně jako u barokních umělců vane i z mnoho expresionistických děl vanitas – prázdnota, marnost, zánik a zmar. Expresionistický pesimismus je dán a zároveň umocňován tím, že tvůrčí umělecký subjekt se cítí zpravidla sám a opuštěný v cizím, často anonymním světě – uprostřed moderního velkoměsta.“

7 Georg Heym (1887 – 1912) nar. ve Slezsku v roduně pastora 1911 Der ewige Tag - většinou ještě ve stylu secese, ale i expresionistické básně: Berlin I, Die Professoren – cizost a absence přátelaství na pozadí velkoměsta 1912 Umbra vitae – posmrtně: prokletí a démoničnost velkoměst, válka, zánik, chaos a mor, chaos a smrt; přísné formy (vliv Stefana George)

8 Georg Trakl ) Podzimní večer Dědina; hnědá. Temnotného cosi chodívá podél zdí, když listí tlí, postavy: muž a žena, zemřelí jdou v chladu jizeb ustlat jim, jsou bosí. Chlapci si hrají. Těžké stíny kosí vzduch nad močůvkou. Modrý, zavlhlý je dvůr; děvečky někdy odhalí oči, v nichž noční vyzvánění nosí. Pro to, co samo, je tu hospoda; sní se v ní trpělivě pod klenbovím, pod hustým zlatým mračnem tabákovým. To vlastní vždy se černé, blízké zdá. Opilec dumá v stínu pod klenbovím o dravcích odlétlých už letem snovým. Afra To hnědovlasé dítě. Modlitbami vše tiše tmavne v chladu podvečera a úsměv Afry rudne mezi rámy slunečnic, dusna, úzkosti a šera. V blankytném úzkém plášti viděl kdysi mnich její zbožný obraz v oknech dómu; ten obraz lásky v hoří vybaví si, když její hvězdy se v něm slijí do fantómů. Mře podzim; mlčí černý bez i chlumy. A čela tkne se modrý pohyb vody; žíněná plachta nad tmou katafalku. Padají s větví poloshnilé plody; nevýslovný let ptáků, v kterém šumí už smrt; a za vším vidět temnou dálku.

9 Heym: Zloděj Mizogynie – dle Freuda ženství je „negativní pohlaví“ Vztah k umění - Mona Lisa a skutečné vnímání oproti kolektivní paměti 1911 krádež Mony Lisy z Louvreu Vnímání skutečnosti a jeho poruchy Intertextualita – biblické obrazy Baudelaire a obrazy zla Vnímání uměleckého díla jako skutečnosti Oheň, apokalypsa, konflikt, bláznovství, samota ve velkoměstě – témata expresionismu Vnímání sebe sama a smyslu vlastní existence vztah k náboženství, nihilismus, spasitelský syndrom Destrukce jako umělecký počin Nesmyslnost lidských obětí Pohled očima (anti)hrdiny O. Weininger a jeho populární pojednání„Geschlecht und Charakter“ (1903) otevřené pohrdání ženami, které jsou označeny za amorální, asociální, bez génia, postrádající smyslu, ba jako nicota Pohled, oči – jejich ocenění již v psychoanalýze Freudově

10 Básně expresionismu J. van Hoddis: Světaskon Z měšťácké ostré lbi se klobouk zdvih, vzduch jak by chvěl se v pokřiku a pláči, pádem se rozpolcují pokrývači a potopa prý stoupá na březích. Vichr je zde a divé moře líže už břeh a hodlá hráze provalit. Více či méně s rýmou chodí lid. Vlaky se řítí z mostů kamsi níže. Gottfried Benn: Malá astra Složili na stůl utopence: rozvážeče piva. Kdosi mu strčil mezi zuby astru, celou lila. Když jsem od hrudníku dlouhým skalpelem pod kůží řezal jazyk a patro, asi jsem o ni zavadil; sklouzla do mozku, jenž vedle hnil. Při zašívání jsem mu ji do hrudní dutiny přibalil, mezi dřevitou vlnu. Napij se v té své váze dosyta ! Spi sladce, malá astro !

11 Básně expresionismu Gottfried Benn: Jen dvě věci Tolika světy prošel, skrz já, ty, my skrz pláč, vše ale hatilo se na věčném ptaní: nač? Otázka přímo dětská. Pozdě jsi poznal její dno: ať řád, ať vášeň všecka, jen jedna věc vše přečká: ty musíš. To je ti určeno. Sníh, růže, moře a mrak, co rozkvetlo, to musí ztlít, jsou jen dvě věci: prázdno a pak sám sebe vyslovit. Franz Werfel: To, co zůstává Dokud vítr od Tater smí čechrat květ hor i údolí, slovenské dívky v pestrý šat je budou ornamentem tkát, dokud bude Bavorský les pln hlasů seker jako dnes, dokud tam sedá samotář a řeže z dřeva Boží tvář, dokud čeká ligurský břeh na návrat mužů ve člunech, dokud tam krajky jako sen paličkuje sbor jejich žen, národy země, mne dojímá, to, co po vás trvá, co zůstává. Já nemám národ ani vlast, zbývá mi čelo v dlaně klást.

12 Počátky expresionismu Termín poprvé použil roku 1911 krtik, spisovatel, mecenáš a galerista Herwarth Walden pro označení nového francouzského malířství zastoupeného na velké berlínské výstavě pro odlišení od impresionismu U počátků expresionismu stojí V. van Gogh a E. Munch projevil se i v architektuře a ve filmu (první umělecké filmy (Murnau, Ewers aj.) – video!

13 Gottfried Benn (1886 – 1956) vystudovaný vojenský lékař, pracoval jako klinický psychiatr v 1. sv. v. u sanity 1912 básnická sbírka Morgue – člověk nezobrazen jako koruna stvoření, nýbrž ve fyzickém rozkladu a bídě 1916 Gehirne – reflexivní poezie, novely 1917 Fleisch : „Die Krone der Schöpfung, das Schwein, der Mensch“ Über die Rolle des Schriftstellers in dieser Zeit (1929) – apolitické 1933 Der neue Staat und die Intellektuellen - legitimace nacionálněsocialistického uchopení moci + v rozhlase Antwort an die literarische Emigration později v době 2. sv. v. „vnitřní emigrace“

14 Pražská německá literatura – 1. polovina 20. století Max Brod ( ) -Kafkův přítel, objevitel mnoha talentů Tycho Brahes Weg zu Gott (1915) Reubeni, Fürst der Juden (1925) Galilei in Gefangenschaft (1948) Leoš Janáček (1954) Franz Kafka (1937)

15 Pražská německá literatura – 1. polovina 20. století Franz Werfel ( ) 1911 sbírká Der Weltfreund 1928 Barbara oder Die Frömmigkeit 1933 Die vierzig Tage des Musa Dagh 1942 drama Jacobowsky und der Oberst

16 Počátky německé kinematografie první umělecké filmy vznikají po roce 1910: 1913 Der Student von Prag (režie Paul Wegener) významní režiséři: - Ernst Lubitsch ( ) - Fritz Lang ( ) Metropolis (1927) též zfilmoval epos o Nibelunzích

17 Německý film na počátku 20. století Expresionismus ve filmu: Das Kabinett des Dr. Caligari (1919, Robert Wiene) Friedrich Wihelm Murnau: Nosferatu (1922) Neue Sachlichkeit ve filmu: Georg Wilhelm Pabst: Die Büchse der Pandora, 1929 Fritz Lang: Metropolis (1927) 1930 Der blaue Engel (Joseph von Sternberg, Marlene Dietrich)

18 Heym: Zloděj (1911, vydána posmrtně 1913) Intertextualita Hledání smyslu vlastní existence prochází různými přírodními vědami – odkaz na Fausta motiv osamělosti ve velkoměstě otázka: co je realita a jak ji lze vnímat? reálná loupež Mony Lisy z Louvru v roce 1911 dobové mizogynní tendence (proti feminismu) – např. dle Freuda je ženství „negativní pohlaví“ Otto Weininger, jehož dílo bylo na poč. stol. velmi populární propaguje ve svém pojednání, propagiert in seiner „Geschlecht und Charakter“ (1903) otevřený odpor k ženám. podle Weiningera má žena nelogický, amorální a negeniální a asociálnícharakter žena je podle něj nesmysl a vpravdě nicota. Mona Lisa - obraz, který se stane symbolem – kde je pravdivost jeho vnímání? - kulturní paměť vnímání obrazu jako něčeho živého, vstoupení do obrazu je Mona Lisa krásná? kolem 1900 kult Mony Lisy a kult femme fatale přitažlivost zla a ošklivosti vnímání uměleckého díla, nebo vlastní projekce do něj a jeho ambivalentnosti? expresionismus – i vztah muže a ženy je bojem (toto i Freud) nihilismus nesmyslnost a zbytečnost násilí a lidstvem řízené apokalypsy Vztah k umění - Mona Lisa a skutečné vnímání oproti kolektivní paměti Vnímání skutečnosti a jeho poruchy Intertextualita – biblické obrazy Baudelaire a obrazy zla Vnímání uměleckého díla jako skutečnosti – překračuje rám Oheň, apokalypsa, konflikt, bláznovství, samota ve velkoměstě – témata expresionismu Vnímání sebe sama a smyslu vlastní existence vztah k náboženství, nihilismus, spasitelský syndrom Destrukce jako umělecký počin Pohled očima (anti)hrdiny

19 Vers laissés chez un ami absent 5 heures, à l'Hermitage. Mon cher, je suis venu chez vous Pour entendre une langue humaine; Comme un, qui, parmi les Papous, Chercherait son ancienne Athène, Puisque chez les Topinambous Dieu me fait faire quarantaine, Aux sots je préfère les fous - Dont je suis, chose, hélas! certaine. Offrez à Mam'selle Fanny (Qui ne répondra pas: Nenny, Le salut n'étant pas d'un âne,) L'hommage d'un bon écrivain, - Ainsi qu'à l'ami Lécrivain Et qu'à Mams'elle Jeanne.


Stáhnout ppt "Německá literatura 20. století III. Expresionismus."

Podobné prezentace


Reklamy Google