Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Obr. 1. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_12_Francouzská.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Obr. 1. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_12_Francouzská."— Transkript prezentace:

1 Obr. 1

2 NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_12_Francouzská experimentální próza TÉMA SADY : Literatura 19. a 20. století ROČNÍK : septima DATUM VZNIKU: únor 2014 AUTOR : Mgr. Kateřina Benešová

3  Materiál je určen k výkladu o spisovateli Franzi Kafkovi a práci s jeho texty  Studenti měli za úkol si na danou hodinu přečíst povídku Proměna, jež byla následně interpretována na základě ukázky i celého textu  Výklad o knize Proces byl doplněn o referát studentky založený na vlastní četbě  K odkrytí správných odpovědí jsou použity animace  Materiál je doplněn o hypertextové odkazy na audio a video ukázky

4  1883 – 1924  Pražský, německý spisovatel židovského původu  Jeho mateřština byla němčina  Měl 2 bratry (oba zemřeli jako děti) a 3 sestry (všechny zahynuly v koncentračních táborech)  Nevycházel s otcem  vliv na jeho dílo  Vystudoval práva, na studiích se seznámil se svým celoživotním přítelem Maxem Brodem  Pracoval jako úředník v pojišťovně  Zemřel na tuberkulózu Obr. 2 Zajímavosti: -Kafka ve svých dílech čerpá z vlastního života - znát jeho život je důležité pro interpretaci jeho děl

5

6  Bál se svého otce, i práci v pojišťovně vykonával kvůli němu, jeho samotného to ubíjelo  Problematické vztahy s jinými lidmi, zvláště se ženami  Fóbie z dotyků  Podceňoval sám sebe i své texty – přál si, aby je Max Brod po jeho smrti zničil Ženy: - Felice Bauerová - byl s ní 2x zasnouben - Milena Jesenská -viděl se s ní snad jen 2x, ale udržovali korespondenci Citát: „Moje zaměstnání je pro mne nesnesitelné, protože odporuje... mému jedinému povolání, a tím je literatura.“

7  Postel – místo, kde je člověk v bezpečí, kde má soukromí  Narušení soukromí – lidé nahlížející do oken, vetřelci v domě Obr. 5 Byrokratická nelidská mašinérie, která člověka semele Lidské vztahy – osamocenost, odcizenost, necitelnost

8  Těžké zranění, s nímž Řehoř stonal víc než měsíc - jablko, které si nikdo netroufal vyndat, zůstalo v těle jako viditelná upomínka -, patrně i otci připomnělo, že přes svou nynější, smutnou a odpornou podobu je Řehoř členem rodiny, že se s ním nesmí jednat jako s nepřítelem, nýbrž že rodinná povinnost přikazuje spolknout odpor a být trpělivý, nic než trpělivý.  A třebaže Řehoř svým zraněním navždy utrpěl újmu na pohyblivosti a prozatím mu jako nějakému starému invalidovi trvalo celé dlouhé minuty, než přešel pokoj - na lezení ve výškách nebylo ani pomyšlení -, dostalo se mu za toto zhoršení stavu náhrady, která se mu zdála zcela dostatečná, v tom, že vždy k večeru se otevřely dveře do obývacího pokoje, z nichž obyčejně už hodinu či dvě předtím nespouštěl oči, a on se pak, leže potmě ve svém pokoji a z obývacího pokoje neviditelný, směl dívat na celou rodinu u osvětleného stolu a poslouchat jaksi s všeobecným souhlasem, tedy docela jinak než dříve, co si povídají. Obr. 6

9 1. Zasaďte ukázku do kontextu celé povídky. › Závěr povídky, před Řehořovou smrtí, zraněn jablkem, které po něm hodil otec 2. Popište vztah Řehoře a jeho rodiny › Postupné odcizování › Neporozumění › Řehoř se stává pro rodinu břemenem › Zoufalá touha podržet si poslední kontakt s rodinou a tak i poslední zbytky lidství 3. Vyhledejte motivy, o kterých byla výše řeč: › Otec, mezilidské vztahy › Soukromí 4. Jazykový rozbor › Spisovný text, dlouhá souvětí, přirovnání, vsuvky

10  Hl. hrdina: Josef K. (jen 1. písmeno z příjmení  anonymita)  Téma: byrokracie, nesmyslné odsouzení člověka, zbytečný život  Absurdita  Josef K. je v předvečer svých 30. narozenin zatčen, rok žije s tím faktem, bojuje, brání se, rezignuje (celou dobu nezná důvod zatčení), nakonec je popraven Obr. 7

11

12  Patrně učinil někdo na Josefa K. křivé udání, neboť aniž se dopustil něčeho zlého, byl jednou ráno zatčen. Kuchařka paní Grubachové, jeho bytné, která mu každý den ráno kolem osmé přinesla snídani, tentokrát nepřišla. To se ještě nikdy nestalo. Čekal ještě chvilku, viděl se svého polštáře stařenu, která bydlila naproti a která ho teď pozorovala se zvědavostí u ní zcela neobvyklou, potom však, zároveň udiven i hladov, zazvonil. Ihned se ozvalo zaklepání, a vešel muž, kterého zde v bytě ještě nikdy neviděl. Byl štíhlý a přece pevně rostlý, měl na sobě přiléhavý černý oděv, který byl podobně jako cestovní obleky opatřen všelikými skládanými záhyby, kapsami, přezkami, knoflíky a pásem a zdál se proto zvlášť praktický, aniž bylo jasné, k čemu oblek vlastně slouží. „Kdo jste?" zeptal se K. a ihned se zpola vztyčil v posteli. Muž však pominul otázku, jako by jeho zjev byl něco, co se prostě musí vzít na vědomí, a řekl jen: „Vy jste zvonil?" „Ať mi Anna přinese snídani," řekl K. a pokoušel se, nejdřív mlčky, aby pozorností a uvažováním zjistil, kdo vlastně je ten člověk. Ten se však nevydával nijak dlouho jeho pohledům, nýbrž obrátil se ke dveřím, pootevřel je a řekl komusi, kdo patrně stál hned za dveřmi: "Chce, aby mu Anna přinesla snídani." Následovalo kratičké zasmání ve vedlejším pokoji, nebylo podle zvuku jisto, nesměje-li se několik osob.

13 1. Vyhledejte motivy, o nichž byla řeč výše: › Postel › Narušení soukromí › Mezilidské vztahy 2. Jaké slohové postupy jsou v ukázce zastoupeny? › Vyprávěcí, popisný 3. Popište pocity hlavního hrdiny. › Rozpaky › Zmatenost › hněv

14  Trailer k filmu Proces Trailer k filmu Proces  Inscenace Divadla Komedie Inscenace Divadla Komedie  Rozhlasová hra (slovenské znění) Rozhlasová hra (slovenské znění)

15  Obr. 1: ATELIER JACOBI: SIGISMUND JACOBI. wikimedia.org [online]. [cit. 19.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kafka_portrait.jpg  Obr. 2: NEZNÁMÝ AUTOR. wikimedia.org [online]. [cit. 19.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kafka5jahre.jpg  Obr. 3: MIAOW MIAOW. wikimedia.org [online]. [cit. 19.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:FranzKafkaGravePrague.JPG  Obr. 4: CORNELLÀ, Ferran. wikimedia.org [online]. [cit. 19.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bronze_plaque_commemorating_M ax_Brod,_Prague.JPG  Obr. 5: NOVAK, Janez. wikimedia.org [online]. [cit. 19.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vrba_postelja.jpg  Obr. 6: DESCOUENS, Didier. wikimedia.org [online]. [cit. 19.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Titanus_giganteus_MHNT.jpg  Obr. 7-10: KAFKA, Franz. Proces. Praha: BB ART, 2009, ISBN 978-80-7381-538-7.

16  KAFKA, Franz. Proměna [online]. [cit. 19.2.2014]. Dostupný na WWW: http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/franz-kafka/promena-3.html  KAFKA, Franz. Proces [online]. [cit. 19.2.2014]. Dostupný na WWW: http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/franz-kafka/proces.html


Stáhnout ppt "Obr. 1. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_12_Francouzská."

Podobné prezentace


Reklamy Google